jo_no Startet 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2008 På skroget (der hvor kanten er på det skarpeste under vannlinjen - se bilde) har jeg avdekket noen småskader. En tidligere eier har enkelt og greit smurt bunnstoff over - luringen Når jeg skraper i dette, avdekker jeg en enkelt skade som er noe større enn de andre (se flere bilder). Når jeg skraper i denne ene, er plasten som papir, går i oppløsning, og et 'hulrom' kommer frem. Her er det heldigvis fast ved. Var en stund redd for at jeg kunne ha gravet meg tvers gjennom... Hvordan repareres denne enklest? Polyester, epoxysparkel, ren epoxy????? Her er jeg alså uten erfaring men støtter meg til det alltid så nyttige forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Uten at jeg har noe greie på det men polyester og glassfiber er vel det rette og bruke her? Husk ihvertfall og rengjøre godt der du skal plastre slik at glassfiberen for god heft! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Dette burde du kunne ta med grov glassfibersparkel. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Siden du bruker ord som Hvordan repareres denne enklest? bør du tenke deg om to ganger med tanke på att du skal sikkert selge denne båten en gang. Hvor langt er dette hulrommet ? hvis du er usikker bruk ståltråd . Er skaden fri for fukt ? Her står det litt mere ang, rep av båt ! Redigert 8.Mai.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 (redigert) Litt vondt å se på bildene dine, men for meg kan det se ut som luftlommer i støpen. Ikke sikkert han har vært borti noe "luringen". Uansett så burde du få gjort noe med det, så det ikke trekker vann. Alt det du kaller for papir er vel råtten plast. Dette må fjernes. Umulig få god heft for noe som helst på dette. Hvis det er luftlommer må de slipes elt ut, før du sparkler evt plastrer opp igjenn. Men slapp av, synes ikke du kan kalle deg for lurt av forige eier. Litt må man desvere regne med! Redigert 8.Mai.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Jeg synes skaden bærer preg av delaminering. Jeg vil anbefale å pusse godt ned rundt skaden og legge på nye lag med glassfiber. Dersom det går greit å komme til skadeområdet innenfra ville jeg også ha lagt på glassfiberforsterkning på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Siden du bruker ord som Hvordan repareres denne enklest? bør du tenke deg om to ganger med tanke på att du skal sikkert selge denne båten en gang. Nei, ikke forstå meg slik....... når jeg sier enklest mener jeg å unngå 'overkill' med unødvendig mye arbeid. Hvor langt er dette hulrommet ? Såret er ca. 1 cm bredt og ca 5cm langt Men slapp av, synes ikke du kan kalle deg for lurt av forige eier. Litt må man desvere regne med! Nei, jeg føler meg ikke lurt. Men jeg føler at tidligere eier har løst et problem på en noe for lettvindt måte. Saken er at det er en rekke steder langs begge kantene av skroget hvor der er småskader men bare et sted plasten har gått i oppløsning. Har forøvrig benyttet Hempel sin epoxysparkel med bra resultat tidligere men dette på sår som ikke på langt nær har vært så store. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Kjør på med vinkelsliper til du får vekk alt som er løst. Så er det å bygge opp igjen med glassfiber og polyester. Virker skummelt første gang man gjør det, men det er egentlig veldig greit å jobbe med. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Fusebox Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Jeg fant også en liten skade etter litt stein-gnaging under kjølen. Ble litt bekymret, men trakk pusten og : slipte ned skaden, til jeg fant ordentlig glassfiber (i dette tilfellet bare noen mm.) slipte ned området rundt, så det svaaaakt hellet mot skaden brukte grovt sandpapir for å røffe opp litt for å få skikkelig feste av ny polyester/glassfiber la på 3-4 lag (som sagt, var bare noen mm. dypt), så det ble en forhøyning i skadeområdet i forhold til resten av skroget slipte ned etter herding, jevnt med skroget la på 2-3 lag med epoxy primer bunnstoff ferdig. Ikke farlig i det hele tatt. For din del, så er det vel ikke så ille farlig om det er hulrom under, så lenge du får tørket ut skikkelig før nytt blir lagt på. Dytt inn så godt som mulig, og sørg for et solid glassfiber lag som flukter med resten av skroget. Priming vil sørge for at det blir vanntett, og dermed ingen fukt i evt. resterende hulrom for fremtiden. ...skulle jeg tro. Men jeg er jo bare et vanlig menneske ;-) /Are Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Kjør på med vinkelsliper til du får vekk alt som er løst. ... Som sagt så gjordt.... Egentlig ikke skade men en luftlomme i støpen hvor plasten på utsiden hadde begynt å gå i stykker. Ser for meg å bruke gelcoatsparkel for reparasjonen. Noen tips til hvilket produkt en skal velge? Oppdatert bilde: Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Kjør på med vinkelsliper til du får vekk alt som er løst. Så er det å bygge opp igjen med glassfiber og polyester. Virker skummelt første gang man gjør det, men det er egentlig veldig greit å jobbe med. Geilcoat sparkel har ingen armering (fibre) og kan dermed ikke brukes til en slik reprasjon. Bør slipe vekk mere , i allefall de som nå vises som hvit + litt till. Påfør 3-4 lag med denn tynneste glasfiberduken (enklest å arbeide med) og poliester. Ikke la det herde helt ferdig mellom lagene , da må du slipe flaten på nytt for å unngå delamminering. Smør på til slutt 1-2 strøk geilcoat + bunnstoff , du kan og bruke Geilcoat sparkel eller lignende etter selve reprasjonen er utført. BM : .det skal ikke hvere noe luft igjenn inni det reparete såret når du er ferdig ( det blir som en dårlig rotfylling) Pass på att det er helt tørt og tørt vær /liten , helst 0 luftfuktighet , når dette gjøres . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.