en fant Startet 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2008 Kjøpte denne båten for 2 år siden som Spjærøykrysser, men har etterhvert fått noen protester. enkelte har sagt at dette må være en Furuholmenkrysser, andre mener det er en Wikstenkrysser. Den er klinkbygget over vannlinja og kravellbygget under... Kan noen hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Bare for å komme med enda ett alternativ, det kan ikke være en Johnsen-krysser da? Sjekk med Cocker (og ikke minst prosjekt-tråden hans) her på BP, han mener jeg har en Johnsen. Har lite greie på disse båtene men mener å ha hørt at Johnsen brukte kravel/klink kombinasjonen du nevner. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
en fant Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har kikket på et haugetall av den båttypen på nettet og finner ingen som er lik. Jeg får prøve å spørre Cocker da, kanskje han er mer inne i dette... Takk for tipset...! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Ikke noen Wiksten - han brukte aldri kravell i undervannsskroget. Ikke hans overbygg heller. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
en fant Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 I følge en Wiksteneier som påberoper seg et godt kjennskap til disse båtene, bygget de slike skrog på begynnelsen av 50-tallet, men svært få, da de hadde noen dårlige erfaringer med dem, noe jeg ikke har merket noe til... Vedkommende har gitt meg et råd om at jeg bør oppsøke han som driver virksomheten nå og ta med noen bilder av båten og spørre om det er så at de har bygget denne. Overbygget er nok et "freelanceropplegg" Høyden på styrhuset er forandret 2 ganger de siste årene. Selv, kommer jeg til å flytte lanternemasta ned på det nedre taket, synes det tar seg bedre ut der, samt at jeg får plass til gummibåten når jeg ligger i havn. Hvilken båttyper brukte forresten å ha ei "redskapsluke" foran i baugen på dekket? Har hatt noen trebåter opp gjennom årene, men aldri noe slikt i baugen. Der har jeg tauverk, øks, bolter for å fortøye i svabergsprekker og en baugfender. Herlig båt! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Det er flere kjennetegn som ikke stemmer med Wiksten. Du har en ørliten krum i baugen (stevnen). Wiksten bygget med enten med den tradisjonelle "sjekte"krumme stevnen eller helt rett stevn. Det eneste som virkelig likner på Wiksten er hønseræva, men denne hadde vel Johnsen også. Det er ellers ikke bare doghouse som ikke er av Wikstenfabrikat. Ruffen er heller ikke Wikstens. Dersom Wiksten mot formodning skulle ha bygget et par båter tidlig på femtitallet med kravell i undervannsskroget, så ville jeg tro det var mindre båter enn dette. Størrelsen lukter midt sekstitall og oppover for Wikstens del. Uansett så vet jeg at gamle Gustav Wiksten var veldig skeptisk til dette slettbygde undervannsskroget, da han mente at klinkbygde skrog dro med seg luft under og ga et lettere løp i skroget. Dette kan jo komme av at han hadde forsøkt på et par båter. Hvordan Hroar Wiksten som overtok seinere stilte seg til denne teorien vet jeg ikke. For øvrig har (eller i hvert fall hadde) min gamle "Tuffff" også luke til tauverk osv på fordekket, men denne laget jeg selv. Tuffff er en Wikstenbåt. Ellers er jeg enig i at det er en herlig båt du har ja. mvh tuffff Redigert 14.Mai.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
en fant Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 He he, kanskje det er en Spjærøykrysser likevel da...!? Vedkommende som var med og hentet båten for 2 år siden, mener å huske at tidligere eier hadde nevnt at båten var bygget i Østfold, nærmere bestemt på Hvaler. Kanskje jeg får slå meg til ro med det. Nå er jeg ute etter å få tak i pullpit og badestige. Vissnok vanskelig(?) å få tak i, ifølge der jeg vanligvis handler båtutstyr i Bamble. Vil ikke ha noe moderne greier, men må vel ta et kompromiss er jeg stygt redd for... Madamen har talt, så det nesten best å unngå de store diskusjoner! Vi er begge av den oppfatning, at vi skal holde oss til byggeår, som i dette tilfellet er 50-årene. En badestige fra den tid er vel nesten umulig å skaffe, så jeg får vel plukke litt mahognyplater fra "kjektåha"- lageret mitt og lage den stigen. Pullpiten krever vel litt mer. Du får ha takk for opplysningene, det var interessant å lese det du skrev om Wiksten, man lærer noe hver dag og lærdom er godt å få med seg. Ha fortsatt en fin dag og kos deg videre i Larviksola, eller er det bare her den holder til for tida? Mvh en fant Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Det ser definitivt ut som en Østfold-båt ja, spesielt hekken, som er tilsvarende på min Johnsen-krysser. Om Johnsen-kryssere ble bygget i noen eksemplarer med kravell under vannlinjen vet jeg ikke. Min har ikke det. Min har også noe mer spring, men jeg har sett Johnsen-kryssere med omtrent det springet du har. Jeg har dessverre funnet lite på nettet om historikken til Johnsen-kryssere så jeg kan ikke si så mye om utviklingen. Min er fra 1980, så det har helt sikker skjedd noe små endringer siden din ble bygget. Konklusjonen min er altså at pga av "hønseræva" tror jeg dette er en Østfold-båt, kravell under vanlinja tyder på Spjærøy-krysser, men andre båtbyggere kan jo godt ha gjort dette også. Hvis noen sitter på noen gode kilder til Østfold-båtenes historikk, og da spesielt Johnsen-kryssere, så er jeg svært interessert. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Walter_S Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 ... Den er klinkbygget over vannlinja og kravellbygget under... BURE-kryssere og BURE-snekker hadde også klink over- og slettbyggd skrog under vannlinja - uten at jeg skal påstå at din båt er en slik Burekrysser. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Dinamo Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Selv, kommer jeg til å flytte lanternemasta ned på det nedre taket, synes det tar seg bedre ut der, samt at jeg får plass til gummibåten når jeg ligger i havn. Ditt valg, men med denne nye plasseringa vil du nok få store problem med å bli blenda av landterna. :nono: :nono: Magne Sitér dette innlegget Link to post
Brekneholmen Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 johnsen byggde båt som var slett under. antagelig ikke så mange.var selv og så på en sånn Sitér dette innlegget Link to post
en fant Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 (redigert) Ditt valg, men med denne nye plasseringa vil du nok få store problem med å bli blenda av landterna. :nono: :nono: Magne Ikke om jeg setter masta helt tilbake på nederste taket og i samme høyde som lanterna nå befinner seg, vil jeg tro... Det blir ei høy mast, men der skal litt annet også, så jeg tror nok det blir bra... Redigert 22.Mai.2008 av en fant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.