Jump to content

Lage nye tofter/benker i 14" åpen båt

LPJ

Recommended Posts

Jegf ville brukt en aller annen terrasseolje beis, disse får du i temmelig mørke farger, finnes og i en som etter 3-4 strøk gir en tilnæærmet hvit farge (antikkhvit)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Svart (redigert)

Kan nok stemme at at det er dårlig furu som blir brukt til trykkimp. virke. Men hva med terrasse/brygge bord, de er jo alltid trykkimp. og alltid utsatt for vær og vind. Blir ikke det litt det samme med seter til en åpen båt?

Hvis jeg velger vanlig gran. Hva slags beis/maling bør jeg da bruke? Jeg ønsker en mest mulig dekkende farge. og selvfølgelig en mest mulig glans.

Er det evnt. noe andre materialer som egner seg bedre. Har vært inne på tanken med å bruke evnt. eik, teak e.l. Men hvor kan jeg få fatt i dette i passende str.

Takker for alle gode innspill.

Redigert av lpj2008 (see edit history)

du kan bruke shipolin til gran. du kan også behandle som utvendig høvlet trevirke.

trykkimpregnert er "ødelagt" trevirke som trekker mye fuktighet. Du vil ikke få noe til å sitte utenpå treverke - eneste muligheten er å fylle hulrommene med olje. du vil ikke få den finishen du ønsker og må stadig fylle på med ny olje. de naturlige bindemidlene i furua er ødelagt under impregneringen og derfor får du mye lettere sprekker i impregnert. Impregnert bordkledning ble aldri noen suksess.

Behandler du toftene av gran skikkelig går det nok en 50 - 60 år til de er ødelagt og da kan vi jo ta fram denne tråden igjen.

joda teak og eik kan brukes - men vanskelig å få behandlet i rett farge.

mitt råd er: hold stumpen tørr - bruk gran

:wink:

Jo tynn første strøk 50/50 med owatrol olje, neste 70/30 og sluttstrøk 10/90. 10% owatrol olje gjør den mye mere fleksibel.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Impregnert bordkledning ble aldri noen suksess.

???? Her på vestlandet har det vel knapt nok blitt bygget hus de siste 20 årene som ikke har impregnert kledning. Og de få som har valgt hvit kledning har vel skiftet kledning minst en gang i løpet av disse årene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg skal lage tofter/benker i min Rana 16,5 fot. Må jeg ha noe som støtter opp i midten (slik at de ikke brekker på midten, hvis dere skjønner hva jeg mener)? Eller kan jeg bruke materialer som er så tykke og stabile at jeg ikke trenger det?

Dun kan skru en 2" lekt under tofta slik at den blir stivere

Jeg lagde tofte i glassfiberjolle ved å ta en passe bit isopor, rullet den

inn i pakketape og støpte med polyester og glassfiber utenpå.

Slipte rundt festeområdet på innsiden av båten med lamellsliper, og

støpte fast. Dekte alt med et tykt lag med toppcoat etterpå.

Raskt, enkelt, vedlikeholdsfritt og gir oppdrift på rett sted hvis

båten blir full av vann.

Det kommer jo an på krav til finish. Skal det bli veldig fint, er nok

massiv teak med halvmatt lakk perfekt.

Men lakkert gran kan også bli fint. Kanskje med litt brun beis i lakken.

Grana blir veldig gul ellers. Maling har jeg ikke erfaring med på tofter,

men tiljer som er malt, må stelles ofte.

Svart (redigert)

Da var toftene laget i 36x198 ubehandlet gran. Ble veldig bra.

Men nå kommer det viktigste, altså overflatebehandling. Jeg tenker først å pusse de lett med sandpapir,

grunne med Visir Oljegrunning, etterfulgt av 2-3 strøk med Shipolin.

Høres dette ut som en grei plan? Bør jeg tynne ut Shipolin'en ved de første strøkene? Har aldri vært

borti denne malingen tidligere.

Redigert av lpj2008 (see edit history)

Legg på tofta i 36X198. Får du nedbøying så forsterker du med en lekt under

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...