LPJ Startet 9.Mai.2008 Del på Facebook Startet 9.Mai.2008 Hei. Skal lage noen nye tofter, og tenkte å bruke 36x148/198 imp. materialer. Det går vel greit. Men hva bør jeg behandle disse med. Ønsker å ha dem hvite eller evnt. mørk brun. Noen som har noe tips om hvordan jeg bør gå frem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jeg ville ha grunnet med oljebeis, og deretter 3-4 strøk med Shipolin maling. Denne blir blank og fin, og er dessuten elastisk slik at den ikke flasser av så lett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jegf ville brukt en aller annen terrasseolje beis, disse får du i temmelig mørke farger, finnes og i en som etter 3-4 strøk gir en tilnæærmet hvit farge (antikkhvit) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
LPJ Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Takk for gode ideer. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Impregnerte materialer har ofte ligget lagret ute hos byggevarebutikken. Prøv å tørke dem så godt som mulig før du overflatebehandler. Da sitter maling bedre på, beis trenger lenger inn, og de blir lettere også. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Jeg ville ikke brukt trykkimpregnert. den aller dårligste furu blir brukt til trykkimpregnert virke. den er umulig å male og må oljes (nesten daglig) for å ikke trekke vann. Jeg har brukt vanlig gran. denne kan grunnes og males. Sitér dette innlegget Link to post
LPJ Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Kan nok stemme at at det er dårlig furu som blir brukt til trykkimp. virke. Men hva med terrasse/brygge bord, de er jo alltid trykkimp. og alltid utsatt for vær og vind. Blir ikke det litt det samme med seter til en åpen båt? Hvis jeg velger vanlig gran. Hva slags beis/maling bør jeg da bruke? Jeg ønsker en mest mulig dekkende farge. og selvfølgelig en mest mulig glans. Er det evnt. noe andre materialer som egner seg bedre. Har vært inne på tanken med å bruke evnt. eik, teak e.l. Men hvor kan jeg få fatt i dette i passende str. Takker for alle gode innspill. Redigert 9.Mai.2008 av lpj2008 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Enig med Index i at Shipolin er bra. Jeg brukte dette på et bord i båten, og det ble bra med en fin glans. Shipolin kan du få i den fargen du vil ha. Jeg er usikker på om du kan bruke det på impregnert. Sjekk med en fargehandel eller kontakt Jotun. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 du kan bruke shipolin til gran. du kan også behandle som utvendig høvlet trevirke. trykkimpregnert er "ødelagt" trevirke som trekker mye fuktighet. Du vil ikke få noe til å sitte utenpå treverke - eneste muligheten er å fylle hulrommene med olje. du vil ikke få den finishen du ønsker og må stadig fylle på med ny olje. de naturlige bindemidlene i furua er ødelagt under impregneringen og derfor får du mye lettere sprekker i impregnert. Impregnert bordkledning ble aldri noen suksess. Behandler du toftene av gran skikkelig går det nok en 50 - 60 år til de er ødelagt og da kan vi jo ta fram denne tråden igjen. joda teak og eik kan brukes - men vanskelig å få behandlet i rett farge. mitt råd er: hold stumpen tørr - bruk gran Sitér dette innlegget Link to post
LPJ Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Høres fornuftig ut, gran det blir. Da finner jeg en type oljebeis som jeg kan bruke som grunning, før jeg tar en del strøk med Shipolin. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Kan man ikke også tynne ut 1.strøket med Shipolin for å få den til å trekke litt inn i treverket..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Jo tynn første strøk 50/50 med owatrol olje, neste 70/30 og sluttstrøk 10/90. 10% owatrol olje gjør den mye mere fleksibel. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
KaNi Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Jeg skal lage tofter/benker i min Rana 16,5 fot. Må jeg ha noe som støtter opp i midten (slik at de ikke brekker på midten, hvis dere skjønner hva jeg mener)? Eller kan jeg bruke materialer som er så tykke og stabile at jeg ikke trenger det? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Du må gjerne lage tofta av gran,men spør du meg så er furu det materialet jeg ville valgt. Furuvirket skal være kantskåret,tettvokst og kjerneved/al. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Impregnert bordkledning ble aldri noen suksess. ???? Her på vestlandet har det vel knapt nok blitt bygget hus de siste 20 årene som ikke har impregnert kledning. Og de få som har valgt hvit kledning har vel skiftet kledning minst en gang i løpet av disse årene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Jeg skal lage tofter/benker i min Rana 16,5 fot. Må jeg ha noe som støtter opp i midten (slik at de ikke brekker på midten, hvis dere skjønner hva jeg mener)? Eller kan jeg bruke materialer som er så tykke og stabile at jeg ikke trenger det? Dun kan skru en 2" lekt under tofta slik at den blir stivere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
paxo Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Jeg lagde tofte i glassfiberjolle ved å ta en passe bit isopor, rullet den inn i pakketape og støpte med polyester og glassfiber utenpå. Slipte rundt festeområdet på innsiden av båten med lamellsliper, og støpte fast. Dekte alt med et tykt lag med toppcoat etterpå. Raskt, enkelt, vedlikeholdsfritt og gir oppdrift på rett sted hvis båten blir full av vann. Det kommer jo an på krav til finish. Skal det bli veldig fint, er nok massiv teak med halvmatt lakk perfekt. Men lakkert gran kan også bli fint. Kanskje med litt brun beis i lakken. Grana blir veldig gul ellers. Maling har jeg ikke erfaring med på tofter, men tiljer som er malt, må stelles ofte. Sitér dette innlegget Link to post
LPJ Svart 10.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 (redigert) Da var toftene laget i 36x198 ubehandlet gran. Ble veldig bra. Men nå kommer det viktigste, altså overflatebehandling. Jeg tenker først å pusse de lett med sandpapir, grunne med Visir Oljegrunning, etterfulgt av 2-3 strøk med Shipolin. Høres dette ut som en grei plan? Bør jeg tynne ut Shipolin'en ved de første strøkene? Har aldri vært borti denne malingen tidligere. Redigert 10.Mai.2008 av lpj2008 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaNi Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Dun kan skru en 2" lekt under tofta slik at den blir stivere Ok. Kan jeg bare bruke samme dimensjonen på toften som lpj2008? (36x198). Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Legg på tofta i 36X198. Får du nedbøying så forsterker du med en lekt under Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
KaNi Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Legg på tofta i 36X198. Får du nedbøying så forsterker du med en lekt under Flott! Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Da var toftene laget i 36x198 ubehandlet gran. Ble veldig bra. Glemte å nevne at du bør montere "margsiden" opp. denne vil kuve seg opp og derfor vil vannet renne av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.