Jump to content

Sunwin 14, hvilken motor?


JensenEF

Recommended Posts

Jeg har omsider bestemt meg for å få skuta på vannet, en Sunwin 14.

 

Mangler imidlertid motor, og lurer fælt på hva slags motor(størrelse) jeg skal gå for.

 

Snakket med en forhandler som mente at t.o.m en 9,9 burde gå greit på en så liten båt, men det tviler jeg sterkt på. Han kjente imidlertid ikke til Sunwin...

 

Vurderer en Tohatsu 18 HK, men frykter at den og kan bli for liten.

 

Det er en gammel båt, så det er ikke aktuelt å kjøpe ny 50 hester eller noe slikt.

 

Jeg snakket for et par år siden med designeren av denne modellen, og han mente at den (lovlig) kunne ta opp til 40 HK. Jeg har hørt om folk som har hatt opp til 70 hester på den, men det skal visst være helt i grenseland.

 

Så er spørsmålet. Hvor mye "bedre" er de nye motorene enn de gamle?

Kan en 18 HK Tohatsu funke greit på denne båten?

 

Eller hva med en 30 HK Tohatsu, denne veier rett over 70 kg(4-takteren) ??

 

Fjernkontrollen som står på var til en Yamaha 20 HK, gammel motor jeg ikke ville ha.

 

Må jeg (uansett) ha ny fjernkontroll?

 

Båten har stått i hagen fire-fem år nå. Er det noe jeg bør passe på før jeg setter den på vann? Bortsett fra bunnstoffet, mm..

 

 

Setter pris på alle svar, også tips fra folk som har denne båttypen.

 

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Til den båten så ville jeg hatt en 2-takter på 30-40hk. 4-takterne blir nok litt tyngre enn båten er beregnet for.

Yamaha kontrollen kan sikkert brukes til en nyere yamaha, tør ikke svare på om den også går til andre merker...

 

Helge her på forumet har en Sunwin m/ ca 80mod 40hk Yamaha, han kommer sikkert til å svare når han ser denne tråden

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Alt under 30 er for lite på denne båten. En kamerat hadde en Sunspeed (Samme båt; bare 13´) med 28 Yamaha; den gjorde 24 knop (Ikke GPS) men var vond å få i plan med 3 ombord... Har sett de med 55 og 70, med vil nok si at en 40 er ideell til denne

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Snakket med en forhandler som mente at t.o.m en 9,9 burde gå greit på en så liten båt, men det tviler jeg sterkt på. Han kjente imidlertid ikke til Sunwin...

Nei han kunne slett ikke kjenne til SunWin og DU har helt rett. 9,9 Hk er langt unna det som er brukbart på en SunWin 14.

 

Vurderer en Tohatsu 18 HK, men frykter at den og kan bli for liten.

18 Hk vil jeg også hevde er lite for denne båten

 

Eller hva med en 30 HK Tohatsu, denne veier rett over 70 kg(4-takteren) ??

Den 1980 Yamaha 40 DE som står på min SunWin har både startmotor og ladespole og veier like over 70 kg. Den nevnte Tohatsu 4-takteren burde derfor gå fint mht vekt.

 

Fjernkontrollen som står på var til en Yamaha 20 HK, gammel motor jeg ikke ville ha. Må jeg (uansett) ha ny fjernkontroll?

Dette kommer vel an på hva slags motor du monterer. Men jeg vet ikke hvor ny motor du kan bruke på den fjernkontrollen du har.

 

 

Til den båten så ville jeg hatt en 2-takter på 30-40hk. 4-takterne blir nok litt tyngre enn båten er beregnet for.

Enig med ivar - 30 til 40 Hk 2-takter passer vel kanskje best mht vekt kontra krefter. Men en 4-takter på under 80 kg burde også passe bra.

 

Helge her på forumet har en Sunwin m/ ca 80mod 40hk Yamaha, han kommer sikkert til å svare når han ser denne tråden

Jepp :lol:

 

Alt under 30 er for lite på denne båten. Har sett de med 55 og 70, med vil nok si at en 40 er ideell til denne

Er enig i at 40 Hk passer godt på denne båten, men første eier (på den båten jeg har) hadde 25 Hk på den i mange år og var fornøyd med det. Han satte på den motoren jeg har på den noen få år før han solgte båten til meg da 25 hesteren gikk i stykker. Så jeg vet ikke om man skal si at alt under 30 Hk er for lite - 25 er vel kanskje akseptabelt, men mindre er nok ikke noe særlig. Nå som jeg er vant med 40 Hk ville jeg imidlertid ikke hatt mindre motor på den :lol: 70 Hk ville jeg dog aldri montert på denne typen båt uten å forsterke akterspeilet - 55 Hk tjaaaaa :confused:

 

Min SunWin 14 finner du i erfaringsdatabasen.

sw03.jpg

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk så mye for svar, alle sammen!

 

Da er jeg på utkikk etter motor, minst 25 HK, helst over...

 

Blir vel en 30 hester, tenker jeg.

 

 

Strøken Sunwin du har, Helge. Min er nok litt mer sliten, men skal se hva det kan bli av den.

Bilder kommer.. etterhvert...

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg på utkikk etter motor, minst 25 HK, helst over... Blir vel en 30 hester, tenker jeg.

Skal du prioritere akselerasjon og lav vekt er vel en brukt 40 Hk 2-takter tingen. Skal du prioritere drivstofføkonomi etc er vel en ny/nyere brukt 30 Hk ellr 40 Hk 4-takter tingen. Mht vekt vil det nok gå greit med både 80, 90 og 100 kg motor. Båten vil imidlertid bli liggende ganske lavt i vannet akter om du velger en tung motor. Min Yamaha veier over 70 kg, men så har jeg også en CMC PT-130 powertrim som gjør at min SunWin har over 90 kg på hekken.

 

Strøken Sunwin du har, Helge. Min er nok litt mer sliten, men skal se hva det kan bli av den.

Strøken.... nåja ikke helt strøken, men den begynner å bli ganske bra - takk for skryt :cheers: . Men du verden så sliten min var da jeg kjøpte den for 16.000 våren 2005. Da var det vel nesten bare kalesjen som faktisk så bra ut. Men da var også den fullt fungerende 1980 Yamaha 40 DE med i prisen som dermed ikke var noe å si på. Vindskjermen gikk det nesten ikke an å se gjennom - så matt var den. Det kostet meg imidlertid kun 700 kr å bytte til ny i Lexan. Jeg borret ut popnaglene, tok ut den gamle plexiglassvindskjermen og leverte inn den som mal. Videre var de originale svarte skaitrekkene i stoler og aktersofa helt morkne og revnet over alt. Tok av alt og sprettet opp i sømmene og brukte dette som mal på ny og lysegrå skai. Fikk min gamle snille mor til å sy bitene sammen før jeg monterte det på stoler og aktersofa igjen. Dette kostet heller ikke mye i penger, men dog noe i timer. Jeg måtte også reparere en del plastskader under båten og har lekt meg masse med montering av "kjekt å ha" elektrisk utstyr.

 

Bilder kommer.. etterhvert...

Ja, bilder må du komme med ja :yesnod: Det er en artig og etter min smak ganske pen båt. Selv om min Skibsplast 655 med Suzuki DF140 gjør 5 til 8 knop mer på topp (avhengig av hvilken propell jeg har på) er likevel fartsfølelsen klar mer fremtredende i SunWin'en. Det blir som på land å kjøre motorsykkel i stedet for en bil :lol:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er motor kjøpt inn.

Johnson 40 HK, 97 mod. m/el.start.

 

Et lite(?) problem.

 

Fjernkontrollen er laga for konsoll. D.v.s den skal festes på venstre siden. Tror jeg skal få mekket til noe..

Tar gjerne i mot tips i den anledning!

 

Den vil nok bygge ut noen ekstra cm, men jeg tror det skal gå. Dødmannsknappen ligger på høyre side, så noen cm eksttra må regnes til den. Til nød kjøper jeg ny fj.kntr.

 

 

Kalesja er ny, vindskjermen er ny og setene skal trekkes om i løpet av få dager.

 

Skroget kunne absolutt trengt en shine, men jeg vurderer å kjøre denne sommeren for så å omlakkere hele båten etter endt sesong. Ganske sugen på båtliv så raskt som mulig.

Tar en nærmere kikk på skroget for å se hva som må(!) gjøres før sjøsetting noen dager. Båten befinner seg noen mil herfra...

 

 

Er i tankeboksen ang. full restaurering nå eller til neste sesong.

 

Noen anbefalinger????

 

 

Knipser noen bilder som legges ut over helga.

 

 

GOD HELG!!!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 12 år senere...

har en sunwin 14 med yamaha 60hk. Ingen problem! Er jo en kort stammet båt, å jeg har lang på min.. fungerer fint likevell 😁 får 32 knop. Føles ikke ut som det er for mye futt.. heller for lite 😅 min motor veier 96kg. Har god kontroll når man tar seg en leketur med fart og spenning 😁👍 eneste problemet med å ha lang stamme er at man mister endel fart. Og kan virke litt vinglete når man tørner hart åver i full fart for nybegynnere. Har hadd det meget artig med denne lille "speed" båten 😁 forje eier hadde en 55 hk Archimedes penta på den med rett stamme, og fikk 40 knop. Mener ikke under 50 hk på denne båten

FB_IMG_1627561044623.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...