Jump to content

Sumaren eg kjørte på tomgang...


Stranna

Recommended Posts

Det er ikke så mange årene siden jeg betalte kr. 2,95 for dieselen og det var bare hygge å reise noen timer til Brandasund i sør eller Fedje i Nord i løpet av en helg.

 

På Hjellestad sør for Bergen kostet avgiftsfri diesel kr. 9,10 pr. liter i dag. På sør og østlandet koster den sikkert over kr. 10 for literen.

 

Har en båt som har kostet meg kr. 300.000,- i innkjøp for 7 år siden og har vært benyttet som hytte på sjøen i alle år. Den er stor og tung og bruker vel 2,5 liter pr. nautisk mil. Båten er 36 år gammel, men funker like godt i dag som da den var ny. Når det koster nærmere kr. 30,- for å forflytte seg 1852 meter er det ikke særlig morsomt lenger. Trøsten er at AS Norge renner over av penger. Jeg må finne meg en annen ferieform, seilbåt er aktuelt, men for kr. 300.000,- får jeg ikke en ferieseilbåt med den komforten jeg har i dag.

 

Så langt denne sesongen har jeg putret rundt på tomgang i nærområdet.

 

Noen som har samme erfaring / synspunkter?

Link to post

Stranna.

 

Det er mange båter rundt om på Tjøme som ikke har motor en gang.. Eierene har langt mindre båtførerbevis, og båtene blir slept inn og ut av havnen - tilpasset eierenes ferieønsker. Slik er det når man eier en båt på 40-50 fot.

Billigere enn hytte ved vannet, men så trenger de jo ikke drivstoff heller da.

 

Er også interessert i seilbåt...

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40952

 

Ketil

Link to post

Om du sammeligner drivstoff budsjettet ditt for sommersesongen med en tur til syden(les. varmere strøk) som varer en uke tror jeg du finner gleden av å eie båt å prioritere pengene til det formålet.

For meg og mine bruker vi enkelt drivstoffpengene i løpet av denne ene syden uka. (ca 20 000,-)

Hadde vi droppet syden og prioritert båten kunne vi dermed ha brukt 40 000,- i drivstoff i stedet, det hadde tatt oss akkurat ditt vi ville, og tilbake!!!

 

Vil med dette, om jeg får for til å vidreføre tråden høre litt med andre hva deres drivstoffbusjett er?

Link to post

Fyller tanken og koser meg med båten slik jeg måtte ønske, penger får man av arbeidsgiver for at man skal ha mulighet til å nyte livet. Hvordan man nyter livet er opp til hver enkelt og for min del er å bruke båten å nyte livet.

 

For dem som befinner seg i området rundt bergen så er vel meg bekjennt billigste plassene å fylle Osøyro og Florvåg på Askøy.

Link to post

For å si litt om hva min nye båt brenner av drivstoff så brant jeg opp ca 200-250 liter diesel på min tur fra Stavanger til Høllen i Søgne ca 125 nm marsjet da ca 10-11 knop på turen ..

Gamle båten hadde vel svidd av ca 60-70 liter på samme turen i 7 knops fart ..

Jo det er dyrere å ha stor båt ....men hytte på land ..nei takk sjøen er min form for rekreasjon så får det heller koste det det koster ..men drivstoffet kunne gjerne vært billigere ja...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Er essensen nå at de som ikke har båter som bruker en formue på en ettermiddagstur skal sympatisere med de som faktisk har tatt seg vann over hodet ?Suzuki

Trenger absolutt ikke sympati fra noen, og har som mange andre ikke tatt meg vann over hodet, men syns bare det er fryktelig dyrt å fylle tanken, over 100% stigning siden båten var ny for 5 år siden. :headbang:

Link to post
det er fryktelig dyrt å fylle tanken, over 100% stigning siden båten var ny for 5 år siden.

 

Barnehagekostnadene mine har steget 100% siden i fjor.

Renta på boliglånet har steget 3% siden jeg tok opp lånet for 2 1/2 år siden.

Kjørekostnadene til arbeidsreiser har steget 100% i familien siden jul.

Alt er som regel et resultat av de valgene og prioriteringene man har foretatt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Dette ender vel med at man må selge både motorsykkel og snøscooter bare for å få fylt den stakkars båt-tanken.

Heldigvis står båten på land ennå en sesong :lol: Dieselprisen er jo det reneste ran av den fattige gjennomsnitts normann! :sad:

Skal man ikke ha råd til noenting lengre ?? :flag:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...