Jump to content

Stålpropell til Uttern D55 m/115hk Optimax

Norpro

Recommended Posts

Hei,

har vurdert å kjøpe stålpropell til min Uttern D55 m/115hk Mercury Optimax.

Med standarpropellen (alu) får jeg ca.39knop. Har derfor følgende spørsmål:

- Skifte til stål på denne motoren og denne båten, noen erfaringer?

- Hvilken propell skal jeg velge, størrelse, stigning etc.

Du må nok komme med litt flere opplysninger hvis du håper på et godt svar....

Hva er anbefalt WOT ??( Wide Open Throttle ) turtal på din motor, står ofte på motoren, men er garantert oppgitt i papirene som fulgte motoren .

Hvilket turtall oppnår du idag med eksisterende propell ??

Hvilken propell sitter på båten i dag ??, diameter X stigning + gjerne type.

Ideelt så skal du kunne oppnå MAX anbefalt WOT turtal med LETT lastet båt, dette gir deg litt å gå på når du senere har med deg flere ombord.

Velkommen til BP :flag: .

Arne Kjetil

Hei igjen,

den propellen jeg har nå er en 19" (tror jeg) det står 77346a45p19 på den. Maks turtall er oppgitt til 500-5750, jeg får vell ca rundt 5500.

Hei igjen,

den propellen jeg har nå er en 19" (tror jeg) det står 77346a45p19 på den. Maks turtall er oppgitt til 500-5750, jeg får vell ca rundt 5500.

Ja du har en 19 Pitch propeller som de fleste av oss får som "standard propeller". Som jeg har nevnt i tidligere tråder ser det ut som alle får montert en 19 P propeller uansett om båten veier 500 eller 1000 kg. På min Ryds 620 DC som veier ca: 1000 kg. måtte jeg bytte til 13 1/4 x 17 P propeller. Oppnår da 5600 rpm ved å heise ett hull fra laveste posisjon. Mulig at du får for høyt turtall ved å benytte samme propeller. Sjekk mont. høyden på din motor før du gjør noe mer. Mine erfaringer gjelder alu. propeller.

:yesnod:

Var en tur på sjøen får maks 5450 rpm på motoren, maks rpm for motoren er oppgitt til mellom 5000 og 5750.

Om noen av dere har tips til diameter/stigning så setter jeg veldig pris på svar.

Var en tur på sjøen får maks 5450 rpm på motoren, maks rpm for motoren er oppgitt til mellom 5000 og 5750.

Om noen av dere har tips til diameter/stigning så setter jeg veldig pris på svar.

Hei igjen `Norpro`, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg er det viktig at motoren har riktig mont. høyde. Antikav. plata bør flukte med laveste punkt på akterspeilet. Ligger den under, får du en økning på ca: 150 -200 rpm ved å heise 1 hull. Ser du får kun 5450 rpm, som også er innenfor turtallsområde. Regner med at du fortsatt kjører med en 19 P alu. propell. Ellers finnes det et " Prop Selector" program som hjelper deg å finne den mest anvendelige for din båt. :yesnod:

Se link: http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do

takk til deg Chagall!

Fikk opp tre alternativer der.

Noen som forresten har erfaring med å kjøpe fra USA?

Ser at det er utrolig billig der.

Mvh Morten

• 5 months later...