Jump to content

Stålpropell til Uttern D55 m/115hk Optimax

Norpro

Recommended Posts

Du må nok komme med litt flere opplysninger hvis du håper på et godt svar....

Hva er anbefalt WOT ??( Wide Open Throttle ) turtal på din motor, står ofte på motoren, men er garantert oppgitt i papirene som fulgte motoren .

Hvilket turtall oppnår du idag med eksisterende propell ??

Hvilken propell sitter på båten i dag ??, diameter X stigning + gjerne type.

Ideelt så skal du kunne oppnå MAX anbefalt WOT turtal med LETT lastet båt, dette gir deg litt å gå på når du senere har med deg flere ombord.

Velkommen til BP :flag: .

Arne Kjetil

Jeg hadde en Uttern S56 med en 135 optimax(merc).

Jeg gikk fra org alu prop til ballistic sin stål prop(http://www.progressing.no/propell/ballistic.htm)

Jeg ble meget fornøyd, akslerasjon ble raskere og ikke minst toppfart.

Økningen ble på hele 4 knop(43 til 47 GPS-knop).

Men for all del, det er mange stålpropellere rundt så bruk tid til å bestem deg :flag_da:

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Norpro skrev:
Hei igjen,

den propellen jeg har nå er en 19" (tror jeg) det står 77346a45p19 på den. Maks turtall er oppgitt til 500-5750, jeg får vell ca rundt 5500.

Ja du har en 19 Pitch propeller som de fleste av oss får som "standard propeller". Som jeg har nevnt i tidligere tråder ser det ut som alle får montert en 19 P propeller uansett om båten veier 500 eller 1000 kg. På min Ryds 620 DC som veier ca: 1000 kg. måtte jeg bytte til 13 1/4 x 17 P propeller. Oppnår da 5600 rpm ved å heise ett hull fra laveste posisjon. Mulig at du får for høyt turtall ved å benytte samme propeller. Sjekk mont. høyden på din motor før du gjør noe mer. Mine erfaringer gjelder alu. propeller.

:yesnod:

Norpro skrev:
Var en tur på sjøen får maks 5450 rpm på motoren, maks rpm for motoren er oppgitt til mellom 5000 og 5750.

Om noen av dere har tips til diameter/stigning så setter jeg veldig pris på svar.

Hei igjen `Norpro`, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg er det viktig at motoren har riktig mont. høyde. Antikav. plata bør flukte med laveste punkt på akterspeilet. Ligger den under, får du en økning på ca: 150 -200 rpm ved å heise 1 hull. Ser du får kun 5450 rpm, som også er innenfor turtallsområde. Regner med at du fortsatt kjører med en 19 P alu. propell. Ellers finnes det et " Prop Selector" program som hjelper deg å finne den mest anvendelige for din båt. :yesnod:

Se link: http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...