Norpro Startet 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2008 Hei, har vurdert å kjøpe stålpropell til min Uttern D55 m/115hk Mercury Optimax. Med standarpropellen (alu) får jeg ca.39knop. Har derfor følgende spørsmål: - Skifte til stål på denne motoren og denne båten, noen erfaringer? - Hvilken propell skal jeg velge, størrelse, stigning etc. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Du må nok komme med litt flere opplysninger hvis du håper på et godt svar.... Hva er anbefalt WOT ??( Wide Open Throttle ) turtal på din motor, står ofte på motoren, men er garantert oppgitt i papirene som fulgte motoren . Hvilket turtall oppnår du idag med eksisterende propell ?? Hvilken propell sitter på båten i dag ??, diameter X stigning + gjerne type. Ideelt så skal du kunne oppnå MAX anbefalt WOT turtal med LETT lastet båt, dette gir deg litt å gå på når du senere har med deg flere ombord. Velkommen til BP . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RonnyB Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Jeg hadde en Uttern S56 med en 135 optimax(merc). Jeg gikk fra org alu prop til ballistic sin stål prop(http://www.progressing.no/propell/ballistic.htm) Jeg ble meget fornøyd, akslerasjon ble raskere og ikke minst toppfart. Økningen ble på hele 4 knop(43 til 47 GPS-knop). Men for all del, det er mange stålpropellere rundt så bruk tid til å bestem deg Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
Hydrox Svart 10.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2008 Ballistic'en som er nevnt er gode propeller for en rimelig penge. Kjører Ballistic på Windyen min og er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hei igjen, den propellen jeg har nå er en 19" (tror jeg) det står 77346a45p19 på den. Maks turtall er oppgitt til 500-5750, jeg får vell ca rundt 5500. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hei igjen,den propellen jeg har nå er en 19" (tror jeg) det står 77346a45p19 på den. Maks turtall er oppgitt til 500-5750, jeg får vell ca rundt 5500. Ja du har en 19 Pitch propeller som de fleste av oss får som "standard propeller". Som jeg har nevnt i tidligere tråder ser det ut som alle får montert en 19 P propeller uansett om båten veier 500 eller 1000 kg. På min Ryds 620 DC som veier ca: 1000 kg. måtte jeg bytte til 13 1/4 x 17 P propeller. Oppnår da 5600 rpm ved å heise ett hull fra laveste posisjon. Mulig at du får for høyt turtall ved å benytte samme propeller. Sjekk mont. høyden på din motor før du gjør noe mer. Mine erfaringer gjelder alu. propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Var en tur på sjøen får maks 5450 rpm på motoren, maks rpm for motoren er oppgitt til mellom 5000 og 5750. Om noen av dere har tips til diameter/stigning så setter jeg veldig pris på svar. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 Var en tur på sjøen får maks 5450 rpm på motoren, maks rpm for motoren er oppgitt til mellom 5000 og 5750.Om noen av dere har tips til diameter/stigning så setter jeg veldig pris på svar. Hei igjen `Norpro`, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg er det viktig at motoren har riktig mont. høyde. Antikav. plata bør flukte med laveste punkt på akterspeilet. Ligger den under, får du en økning på ca: 150 -200 rpm ved å heise 1 hull. Ser du får kun 5450 rpm, som også er innenfor turtallsområde. Regner med at du fortsatt kjører med en 19 P alu. propell. Ellers finnes det et " Prop Selector" program som hjelper deg å finne den mest anvendelige for din båt. Se link: http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do Sitér dette innlegget Link to post
Norpro Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2008 takk til deg Chagall! Fikk opp tre alternativer der. Noen som forresten har erfaring med å kjøpe fra USA? Ser at det er utrolig billig der. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Kjeller Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hei, jeg har nettopp fått levert en Ballistic 17p propell fra USA. Alt gikk greit men ikke glem norsk mva og fortollingsomkostninger i din kalkyle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.