Jump to content

Volvo duoprop drev med liten ulyd

nicko79

Recommended Posts

Har en kad43 motor med et dpe drev som har en slags dunkelyd ved full sving styrbord ved tomgangskjøring. Tok av drevet igår og fikk krysset sjekket, men det var iorden. Noen som kan ha en formening om hva dette kan være?

Hei!

Det høres normalt ut. Det er drevet som ligger an på anlegget i endestilling, da vil du forplante vibrasjoner direkte i skroget. Var ihvertfall slik på DP290 drevet jeg hadde en gang.

Jeg har akkurat byttet kryss på mine drev for første gang etter ca 1300 timer.

Det var to av kryssa som hadde en litt "ruglete" gange, så alle ble byttet før det ble akutt.

Støyen ved sving ble mindre, men det vil alltid være økende lyd ved økende vinkel på akslingen.

Jeg er alltid forsiktig med svingutslag og trim i plan, og spesielt når jeg går opp i plan.

Mye lyd = hard belastning på kryssa.

Holder fortsatt en knapp på at det kun er dunkelyder når drevet ligger an i endestilling - hadde samme båt som nicko79 - så lyden forplanter seg i akterspeilet. Krysset er jo sjekket.

To kryss? Hvor er det andre? Syns å huske at jeg ikke trengte full sving før det ble litt litt lyd...men kun ved styring mot styrbord. Det krysset jeg fikk sjekket er ihvertfall helt iorden! Lyden er noe svak...

To kryss? Hvor er det andre? Syns å huske at jeg ikke trengte full sving før det ble litt litt lyd...men kun ved styring mot styrbord. Det krysset jeg fikk sjekket er ihvertfall helt iorden! Lyden er noe svak...

Det sitter to kryss i det som kalles knuten på VP290. Her er et DP-E drev.

volvo_kad_44_salg_002.jpg