Flittig Lise Startet 11.Mai.2008 Del på Facebook Startet 11.Mai.2008 Hei, trenger hjelp til å velge mellom disse to seilbåtene. Er helt grønn på seilbåt og skal nå kjøpe en ny båt. De koster det samme med likt utstyr. Hvem ville du valgt ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Må det være en av disse? Ville ikke valgt noen av dem, men holder en knapp på beneteau'en hvis alt annet er utelukket. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Flittig Lise Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 (redigert) Hva ville du anbefalt da, om du skulle valgt noe annet. Har egentlig forkastet Hanse 37 p.g.a innredningen og selvslående fokk. Jeanneau 36i er også et alternativ til omtrent samme pris. Kravene er tre lugarer, ca 37 fot og pris 1,2. Skal brukes til familie seiling, ikke regatta. Redigert 11.Mai.2008 av Flittig Lise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Jeg ville kjøpt en 1-3 år gammel bruktbåt for ca en million og brukt resten på ny bil.... Det er mange gode båter. Jeg syns stabilitet og kvalitet på utrustningen er viktig. Plass får man alltid nok av i en så stor båt. Stueplass er det ikke alle som prioriterer. Her er noen: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=13385762 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=13376793 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12980290 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12747217 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12581874 Alle disse representere etter mitt skjønn et mye bedre kjøp en fabrikk ny bav 38 eller oceanis 37. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
kasjd Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 (redigert) Alle båtene du har satt som alternativer er gode båter. Bavaria 38 gir deg mye båt for pengene, men den lukkede hekken (med el. hydraulisk lem) er desverre en sikkerhetsrisiko dersom man skulle være så uheldig å falle i vannet. Selv har jeg gått til anskaffelse av en Jeanneau SO 36i. Lurte lenge på hva jeg skulle kjøpe, men jeg er nå overbevist om at dette var det riktige valget for meg. God båt som seiler veldig bra og har et godt navn/rykte. Synes det er veldig fornuftig av deg å gå til anskaffelse av ny båt. Differansen i pris mellom ny og brukt båt er blitt veldig liten, og så slipper du å finansiere andres båt. Dessuten så er det jo absolutt noe eget ved å slippe å ligge i en køye som andre har brukt Redigert 11.Mai.2008 av kasjd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Alle båtene du har satt som alternativer er gode båter. Bavaria 38 gir deg mye båt for pengene, men den lukkede hekken (med el. hydraulisk lem) er desverre en sikkerhetsrisiko dersom man skulle være så uheldig å falle i vannet. Selv har jeg gått til anskaffelse av en Jeanneau SO 36i. Lurte lenge på hva jeg skulle kjøpe, men jeg er nå overbevist om at dette var det riktige valget for meg. God båt som seiler veldig bra og har et godt navn/rykte. Gratulerer med fin båt. Synes det er veldig fornuftig av deg å gå til anskaffelse av ny båt. Differansen i pris mellom ny og brukt båt er blitt veldig liten, og så slipper du å finansiere andres båt. Dessuten så er det jo absolutt noe eget ved å slippe å ligge i en køye som andre har brukt Her er jeg helt uenig. Differansen blir fort 200 000,- eller mer med utstyr. For meg er det mye penger. Husk at ingen båter på finn går for prisantydningen mens nye båter alltid blir dyrere enn man tror. Nå kan man sansynligvis prute bruktbåtene ned ca 10-15%. Det med at andre har brukt køyene er vel ikke det store. Ingen av de nevnte båtene har spesielt gode madrasser, så her må det byttes likevel hvis man er nøye på sånt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Flittig Lise Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Alle båtene du har satt som alternativer er gode båter. Bavaria 38 gir deg mye båt for pengene, men den lukkede hekken (med el. hydraulisk lem) er desverre en sikkerhetsrisiko dersom man skulle være så uheldig å falle i vannet. Selv har jeg gått til anskaffelse av en Jeanneau SO 36i. Lurte lenge på hva jeg skulle kjøpe, men jeg er nå overbevist om at dette var det riktige valget for meg. God båt som seiler veldig bra og har et godt navn/rykte. Synes det er veldig fornuftig av deg å gå til anskaffelse av ny båt. Differansen i pris mellom ny og brukt båt er blitt veldig liten, og så slipper du å finansiere andres båt. Dessuten så er det jo absolutt noe eget ved å slippe å ligge i en køye som andre har brukt Gratulerer med ny flott båt ! Hvorfor valgte du 36i, vurderte du Oceanis 37 ? Vi syns også at differansen mellom brukt og og ny er liten. Er også uendelig lei av å se på gamle båter. Finner aldrig "Den rette". Derfor ønsker vi oss en ny båt som vil holde seg i verdi noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 valgte du 36i, vurderte du Oceanis 37 ? Mnja. Er ikke dette ganske ulike båter? 36i skråkikker vel over mot det mer og mer populære performance cruiser segmentet. Mens Oceanis'en er en er sedat turbåt. Sitér dette innlegget Link to post
kasjd Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 (redigert) Hvorfor valgte du 36i, vurderte du Oceanis 37 ? Vi valgte 36i først og fremst fordi det var en båt som vi følte oss hjemme i. Vi likte veldig godt løsningene i denne båten, både ute og inne, og det føltes bare riktig å gå for denne båten. Innredningsmessig hadde den alt jeg ønsket meg, inklusiv et kartbord som står rette veien Uteplassen er også veldig fint organisert synes jeg. I tillegg så visste jeg at det var en båt som seiler veldig bra, og det kan jo være moro I ettertid har jeg hørt mye bra om denne båten fra folk som har bedre greie på seiling enn meg, og det er jo moro Jeg må føye til at sikkerhet er veldig viktig for oss, og 36i'en var veldig bra med tanke på eventuelt et fall over bord (i motsetning til enkelte andre båter på markedet). 36i'en var enkelt og greitt bare en båt vi likte veldig bra, og som vi tenker å ha i mange år Må til slutt innrømme at Beneteau ikke ble vurdert, men jeg vet at det er bra båter. Oceanis 37 er jo på mange måter en båt som burde fenge meg, men for meg er det uaktuelt med en båt der kartbordet står "feil vei" (Jeg er litt sær på den måten) Vi ønsker primært å bruke båten vår til turbruk, og sånn sett er jo oceanis 37 en super båt. Redigert 11.Mai.2008 av kasjd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Vi syns også at differansen mellom brukt og og ny er liten. Hvordan regner du da? F.eks den derre sun fast 37 her: 1.125.000,- Minus pruting = 980 000. Dette er ferdig pris. Mer koster det ikke. Så sammenligner du med oceanis 37 utstyrt med dette: Storseil taffeta Kevlar 37 kvm, 2 rev, cunningham, seilnummer, speedstrips, seilpose Rullegenua Triradial Sandwich DC 66/55 39,5 kvm, seilnummer, speedstrips, seilpose Genua 1, Medium TD Kevlar 41 kvm Genua 3, Solent TD Kevlar 29 kvm Spinnaker AP, 75 oz 90 kvm Disse seilene vil koste ca 150 000 lapper nye men er bare verdt halvparten nå. Rigg og kjøl: Rigg Performance - finnes ikke på den andre båten Kjøl Performance - finnes ikke Totalt 6 vinsjer Harken legg til 20 000,- for like mange vinsjer Spinnaker bom og utstyr - legg til 20 000,- Doble spinnakerskjøterl - legg til 2000,- Spinnaker dekksbeslag - 5000,- Ekstra genoafall - trengs ikke To spor i forstagsprofil - Det har alle Barberhal 500,- Rodkick - sikkert standard Alle fall ført til cockpit - legg til ca 1000,- VC17 bunnstoff 1000,- Instrumenter: Autohelm ST 60 Tridata - sikkert standard Autohelm ST 60 Vindinstrument’ Autohelm ST 6001 autopilot - 35 000,- Chartmaster Interphase 7 CVX kartplotter ved kartbord - gammel greie ikke verd mye Raymarine RC 435i kartplotter ved styreposisjon - samme her Kartbrikke Navionics Gold med kart fra Oslo til Tyskland + Sørlandet - 2000,- VHF - 5000,- I tillegg må en ny båt rigges (koster penger), grunnes (masse arbeid/evt koster penger) og fraktes et sted du kan hente den (koster penger). Kommer du under 1,2 mill for dette på en ny båt, er det rimelig. Er også uendelig lei av å se på gamle båter. Finner aldrig "Den rette". Derfor ønsker vi oss en ny båt som vil holde seg i verdi noen år. Når er en båt gammel? En ny båt holder seg i verdi ca 3 år. Etter det blir den vanskelig å selge. Eksempelbåten har høyere kvalitet enn dagens jeanneau-båter. Samt bedre stabilitet/sikkerhet. Den er dessuten sikkert seilt endel i hardt vær slik at du vet båten tåler en trøkk. Sun Fast 37 er en bedre båt på alle områder i forhold til bav 38cr og oceanis 37 samt sun odyssey 36i. Jeg regner den som et bedre kjøp. Om 20 år vil den være mere verdt. ps Jeg kjenner ikke til denne båten eller eieren. Den er kun et eksempel. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
kasjd Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Hvordan regner du da? F.eks den derre sun fast 37 her: 1.125.000,- Minus pruting = 980 000. Dette er ferdig pris. Mer koster det ikke. Jeg har kanskje ikke vært flink nok til å prute, for jeg ender alltid opp med å betale mer for båten enn det den er avertert for 36i'en som jeg har kjøpt kostet meg drøyt 1,1, med mye utstyr (Bla. 6 vinsjer, tridata, vindinstrument, kartplotter med kart over hele vesteuropa, varmeapparat, ankervinsj, 2 stk VHF, redningsflåte, nødpeielsender ++++). Nå er det riktignok ikke like gode og mange seil som på den båten du refererer til, men foreløpig er ikke dette noe problem for meg Seilene hadde nok betydd mer for meg om jeg var aktiv regattaseiler. For meg blir det bare helt feil at prisdifferansen ikke er større mellom en ny båt og en båt som er 5 år gammel. Prisen for sun fast'en som du refererer til er høyere enn det eieren betalte for den i sin tid. Fortsetter det slik får jeg nok 1,5 for min når jeg skal selge den Fra spøk til alvor: Jeg har hatt mange brukte båter, men det er noe helt eget med en ny båt Føler liksom at denne båten er mer min.... (forklar det den som kan) 36i finnes også i en performance utgave med bl.a. høyere rigg og dypere kjøl. Koster riktignok noen lapper ekstra, men er nok det riktige valget for de som seiler regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Jeg er enig i at sf 37'en er priset for høyt. Hvis fyren virkelig vil selge, lar han den gå for i overkant av 900000,-. Men det er feil at prisantydningen er høyere enn den han gav når den var ny. Jeg er sikker på at den kostet mellom 1,2 og 1,3 med utstyret. Jeg kjøpte nemlig en fabrikkny sun odyssey 35 i 2003. Den endte på nesten millionen uten mye av utstyret. Det var en mye billigere båt. Hvilke reelle forbdringer er det på so 36i i forhold til "gamle" sf37? Selv finner jeg ingen. Det jeg finner er: - sf 37 har blykjøl. Det får du ikke i dag selv i performance utgaven. Denne kjølen er også litt tyngre enn den man har i so36i og gjør båten mer stabil og dermed sikrere - sf 37 har også gjennomgående mast med skikkelig akterstagstrammer og bedre stående og løpende rigg. Dette gjør den også sikrere. - sf 37 har innredning i burma-teak som er mere holdbar og penere enn det de bruker i dag. Sansynligvis vil det komme bedre fram jo eldre båten blir - so 36i har løygang foran sprayhood som er ok fordi den er ute av veien men ikke så ok pga at den er vanskelig å betjene og belaster bommen på en mer uheldig måte. Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg finner ingen forbedringer på den nye modellen. Det høres sikkert ut som jeg er negativ og ikke liker båten din. Det beklager jeg. Den er faktisk kjempefin og dere vil elske å bruke den. Men trådstarter vil sikkert vite hvorfor jeg mener det jeg mener.. Som jeg sa hadde jeg fabrikkny båt i 2003. Det var fint det, men i 2004 kjøpte jeg en 4 år gammel sun fast 40 som jeg var og er kjempefornøyd med. Den er mye bedre både til tur og regatta pga stabiliteten og kvaliteten på den tekniske utrustningen. ps. nede i annonsen på sf37'en står det at båten har ankervinsj både framme og bak. Da er den veldig turvennelig... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Sikkert er dette alt like fine baater. Baat er en opplevelse og vis man opplever en baat paa den rigtige maaten er de den rette baaten man skal ha. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
hos Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Hei, trenger hjelp til å velge mellom disse to seilbåtene. Hvem ville du valgt ? Hei, det er en spennende og aktuell problemstilling du reiser. Så vidt jeg husker ble båtene testet i Seilas, nr. 3-2008, og det kan være nyttig å ta en titt på den testen hvis du ikke allerede har lest den. Jeg synes begge båtene er fine, ikke minst bomessig. Her kommer en kortversjon av min mening om båtene: Oceanis 37: + Lys, pen, elegant og romslig innredning + Romslig og sosial cockpit - Lett jernkjøl. Oceanis-båtene har i en rekke tester fått kritikk for at kjølene er for lette (på de minste båtene deres er kjølprosenten under 25, og det synes jeg er for lite - jeg vet at kjøldybde også har mye å si, men jeg synes flere av oseanic-båtene er for ranke). Dette gjør at man kan få litt problemer hvis det blåser mye (og kanskje speiselt på bidevind). Oceanis oppgir ikke engang kjølvekten i brosjyren, og det reagerer jeg veldig på. Det virker som om de egentlig ikke er så opptatt av dette. - Enkeltlaminat i skroget. Mange båter har sandwich i skroget over vannlinjen, noe som gir bedre isolasjon og stivere skrog - Enkel rigg uten akterstagsstrammer - Ikke opplegg for å kunne justere storseilskjøtet fra rormannsplassen Bavaria 38: + Romslig og praktisk innredning (men kanskje ikke like lekker som O 37) + Grei cockpit + Opplegg for skjøting av storseil fra rormannsplass (såkalt tyskerskjøte) + Akterstagsstrammer + Sandwich i skrog (over vannlinjen så vidt jeg vet), men støping av dekk er vel mer "gammeldags" enn på Oceanisen, noe som bl.a. gir økt vekt her. + Svært pålitelig og "service-minded" importør - Jernkjøl (men noe tyngre enn på Oceanisen) - Lukket cockpit - vanskelig å komme ombord ved egen hjelp - Kanskje ikke like elegant som Oceanisen Hvis jeg skulle ha valgt mellom disse båtene, ville nok valget falt på Bavaria 38. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Flittig Lise Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Takker for all hjelp med det vanskelige valget sf37 som var nevnt som eksempel ser ut til å være en flott båt, men jeg ønsker løygangen på hyttetaket da jeg skal ha mange barn i cocpiten. Som grønn seiler så ser jeg det som problematisk å ha den i cocpit, kanskje det ikke er tilfelle...sammtidig har den mye mere utstyr enn jeg kommer til å trenge på en god stund. Sammtidig så er jeg veldig dårlig på det med å prutte på prisen. Oceanis'en har en romslig cocpit, er bred og gir mye plass inni for en stor familie. Jeanneau 36i er en nydelig båt, men er litt smalere og seiler nok derfor bedre. Har regnet litt på det og den blir nok enda litt dyrere enn Oceanis, og max pris er dessverre 1,2 Har sett en 39i på Finn men den har ikke autopilot, VHF eller cocpittelt og prisen er 1.250,- Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Takker for all hjelp med det vanskelige valget sf37 som var nevnt som eksempel ser ut til å være en flott båt, men jeg ønsker løygangen på hyttetaket da jeg skal ha mange barn i cocpiten. Som grønn seiler så ser jeg det som problematisk å ha den i cocpit, kanskje det ikke er tilfelle... Hvis det bare er løygangen som er problemet med denne båten, ville jeg gitt den en tjangs. Du utsetter barna dine for større fare ved å kjøre dem til skolen enn ved å dra på seiltur i en båt med løygang i cockpit. Du trenger jo ikke egentlig prute. Du bare ser på båten og gir et skriftlig bud på den og begrunner det med hva du syns er markedsverdi. Så vil han enten akseptere eller la være.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Alfa Romeo Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Problemet med "regattabåter" som Sun Fast (og Match for den sak skyld) er at de er veldig tungsolgte og taper seg mye i verdi. Vurderte selv SF37 og har fulgt med disse i snart 2 år. Flere av de som har vært tilsalgs i den perioden har stått svært lenge uten å bli solgt. Heitmann hadde en som stod i 1,5 år!! Prisene på disse ligger nå minst 200.000 lavere enn for 2 år siden. Men prisene begynner å nærme seg der de skal være og får du en til under 1 mill som Jeanneau nevner så bør det vel holde seg ok i pris. Av de 2 båtene du nevner hadde jeg sannsynligvis valgt Beneteauen da jeg synes den er "stiligere", men med tilsvarende utstyr blir den en del dyrere enn B38. 36i er et meget fint alternativ, men å si at den er mer performance enn B38 og Oceanis 37 er bare tull. Men den kan fås med en performance pakke som gjør den litt hottere. Av turbåter i dette segmentet ville jeg nok gått for Hanse. Brukt kontra nytt - tja. Jeg kjøpte min forrige Bavaria ny og solgte den for mere enn jeg ga for den etter 4 sesonger. Den jeg har nå kjøpte jeg brukt da jeg fikk en god pris på den og veldig bra med utstyr. Generelt koster det nok mer å kjøpe nytt, men følelsen av ny båt, garantier etc er jo verdt en del. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Ville også sett litt på Delphia 37 om jeg var i markedet for den typen båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.