VO`n Startet 11.Mai.2008 Del på Facebook Startet 11.Mai.2008 (redigert) Mulig det er å banne i kjerka, men alle og enhver laster ned alt en trenger til PC`n gratis... hva med kartprogram? Noe som finnes til å lastes ned ? Redigert 11.Mai.2008 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Prøver å få liv i C-Map jeg har i dag på en eldre Dell, men får ikke kontakt mellom GPS antenna og PC... Den er så gammal at jeg ikke får den opp å gå på laptop`n min. Godtar kun 256 farger står det... Kunne tenke meg å få dette opp å gå på nyere PC, så hvis det finnes noe å laste ned på nett kom gjerne med innspill. Men det koster vel muligens ikke all verdens nytt heller? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Fikk til slutt kontakt mellom antenne og PC. Den gamle laptop`n går i søpla og nytt program må skaffes. Bilde under er GPS antenna jeg har i dag. Finnes det overganger til dette slik at det er mulig å bruke på dagens PC? Eller er dette så steinalder at nytt må skaffes? Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Hva slags overgang er det du tenker på? Er det RS232 til USB? Svare på det er: Ja, det er mulig å få tak i. Sitter med en her. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men hvis du søker litt burde det være mulig å finne det. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Hei Ja jeg tenkte på overgang til USB. Men har nå sitten en stund og søkt på nettet etter GPS antenne med USB og kom over denne på Komplett til 295,- kroner så det er vel like greit som å begynne med noen overganger? Nå er vel ikke denne så gald i saltvannsmiljø, men holder den en sesong i lanternemasta er vel det mer en godt nok.. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Det er vel en antenne for trådløse nettverkskort. Vil den virke som GPS-antenne? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 *kremt* Nei kanskje ikke det... er så absolutt blank på dette området Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Må nok opp i litt pris, men dog ingen avskrekkende pris. Clas Ohlson har en til 600,- kroner Så da gjenstår bare software... hvis det ikke finnes noe nedlastbart, noe kjøp og anbefale? Totalt ukyndig på dette området... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Jeg bruker en gps fra clas ohlsson til 595.- og den virker som bare det, og den har jeg bare lagt foran på dashbordet inne i båten Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
kasjd Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Den er så gammal at jeg ikke får den opp å gå på laptop`n min. Godtar kun 256 farger står det... C-map kjører bare i 256 farger. Har du windows XP e.l. kan du høyreklikke på ikonet for c-map, trykke på egenskaper (properties) og deretter på kompabilitet. Der huker du av for "Kjør i 256 farger". Dette må du gjøre både for CMapEcs.exe og config.exe. I config.exe kan du endre port for tilkobling av GPS antenne. Du burde kanskje ta en titt på dette også. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 En håndholdt GPS koblet til laptop`n ? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 C-map kjører bare i 256 farger. Har du windows XP e.l. kan du høyreklikke på ikonet for c-map, trykke på egenskaper (properties) og deretter på kompabilitet. Der huker du av for "Kjør i 256 farger". Dette må du gjøre både for CMapEcs.exe og config.exe. I config.exe kan du endre port for tilkobling av GPS antenne. Du burde kanskje ta en titt på dette også. OK Da skal det testes. Men prgrammet er fra 1999, mulig det kan være grunner / skjær som ikke er merket den gang som i dag (??) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Den fra clas ohlsson er bare en liten "dings" uten noe form for display med en usb-kabel rett i pc'n Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Hvilket program bruker du til PC`n ? (mulig jeg spør dumt, men har overhode ikke peiling på dette) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Nei det var ikke så dumt, jeg bruker et tel-chart promgram som vi bruker på jobben. Hva dette koster er jeg ikke sikker på, men det kartsystemet finnes også i en utgave som heter Tel-chart lite, som er mer enn bra nok for fritidsbruk. Dette kan vel fåes overalt på kysten men vet ikke hva det koster Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
GeirT Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Her er et rimelig alternativ. Her får du kartprogram, kart og USB mus - Tiki Navigator Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Så på Tiki-tilbudet fra nautisk og det så jo veldig bra ut, det er samme gps som jeg kjøpte hos C-O og den virker som sagt perfekt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Takk for info! Dette havner på snaue 3000,-kroner på komplett pakke. Men hvis jeg kjøper Garmin håndholdt GPS, kan jeg ikke koble denne rett til PC for å bruke den i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Det kan du sikkert men denne trenger ekstern strømkilde i tillegg vel? det gjør ikke denne Haicom gps'n Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Ext strømkilde er jo ikke noe problem. Men det er vel ikke "plug`n play" med dette? Trenger vel et prgram til PC`n, eller følger dette med slike håndholdte? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Så på Tiki-tilbudet fra nautisk og det så jo veldig bra ut, det er samme gps som jeg kjøpte hos C-O og den virker som sagt perfekt Så lenge du har tilholdssted sørom Ålesund, eller ikke har tenkt deg nordom sunnmøre så er Tiki OK. Iflg. Nautisk forlags oversikt så er der ikke tilvirket BSB kart nordom sunnmøre! (Eller tar jeg feil??) mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Et alternativ er å kjøpe en (brukt) PDA med innebygget GPS, og laste ned et program til ca 250 kr + bruke scannet utgave av ditt eget sjøkart. Dette må da kalibreres med å sette posisjonen på et par-fire punkter - og deretter bruke. Jeg skal teste dette snart, da jeg sannsynligvis får PDA telefon med GPS snart. Det kan bli litt liten skjerm å se på, men man slipper "dårlige" PC skjermer (ser ofte svært lite i sollys). En PDA har ofte bedre skjermer. PS: En PDA er en liten håndholdt datamaskin hvis noen skulle lure. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ArildH Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Kjører TelChart på PC med Clas Ohlson antenne til 600,-. Funker som bare det. Enkelt og greit. Det finnes mye som kan lastes ned fra nettet, så om du kjenner noen som er kyndig på "torrenter" så ordner det seg nok. Men der finnes alternativer som er så rimelige at det burde kanskje ikke være nødvendig å laste ned ulovlige kopier... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Så lenge du har tilholdssted sørom Ålesund, eller ikke har tenkt deg nordom sunnmøre så er Tiki OK. Iflg. Nautisk forlags oversikt så er der ikke tilvirket BSB kart nordom sunnmøre! (Eller tar jeg feil??) mvh mateco Du har nok rett, men det blir ikke lenge. Nautisk forlag venter inn nye BSB-kart og der er den gode nyhet at Ålesund blir passert som nordlig endepunkt. På det nye kartet får man dekning fra Bergen til Trondheim for samme pris. Kartene er ventet om en uke. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 (redigert) Et alternativ er å kjøpe en (brukt) PDA med innebygget GPS, og laste ned et program til ca 250 kr + bruke scannet utgave av ditt eget sjøkart. Dette må da kalibreres med å sette posisjonen på et par-fire punkter - og deretter bruke. Jeg skal teste dette snart, da jeg sannsynligvis får PDA telefon med GPS snart. Det kan bli litt liten skjerm å se på, men man slipper "dårlige" PC skjermer (ser ofte svært lite i sollys). En PDA har ofte bedre skjermer. PS: En PDA er en liten håndholdt datamaskin hvis noen skulle lure. Takk for info, men dette blir for mye for meg.. må ha noe enkelt ferdig, oppe og gå på 1-2-3 Redigert 11.Mai.2008 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.