Jump to content

Vannhjul bak båten og dynamo for oss uten lademulighet på sjøen?

trebåtfrelst

Recommended Posts

pettersmart.jpgvannhjul.jpg

Er det noen som har en god ide for lading av bilbatteri under kjøring på vannet for oss med litt mindre båt?

Det fins vel flere løsninger som kan være spennende og kanskje kunne kombinere vind og vannkraft?

vannhjul2.jpg

Det gjør ikke noe om dette kan lages selv :diving:

treseilerbakliten_wince.jpg

Edited by mkc (see edit history)

LeveL

Hadde vært veldig gøy å sett om du knne fått til noe med en skovle bak båten, litt Petter Smart men veldig gøy tanke.

pettersmart.jpg Ja jeg skulle gjerne kjent en Petter Smart med litt dynamokunnskap.

:smiley: Skovle (spade eller kopp) er kanskje best men det må ikke være for stort og helst ikke bremse farten. Har hørt at dynamo krever mye krefter for å gå rundt?

LeveL

Din 5 hesters påhenger gir vel ikke akkurat et voldsomt kraftoverskudd?

Å putte noe ned i vannet som gir lav motstand, gir lite strøm.

Å putte noe ned i vannet som gir høy motstand gir litt mer strøm.

Du ønsker å komme deg fremover med en fart som er såpass at andre båter slutter å være i tvil om du står stille eller beveger deg?

Solcellepanel er lydløst, har ingen bevegelig leamikk, krever ikke vedlikehold, men trenger bare litt sol.

Du regner kanskje med at det blir en dårlig sommer?

Å lage 12V ombord er ikke lett, i all fall ikke mye strøm. Et ganske stort solcellepanel gir 50 W på en solrik dag med 90 graders vinkel på sola.

50 W er ikke målt ved 12V, men rundt 16 og er dermed ikke 6 amp ved 12V. Dessuten er ikke solforholdene optimale mer enn rundt 8 timer om dagen.

Alt dette bidrar til at solpanelet gir mye mindre strøm enn man forventer, men tar man dette inn over seg og lever deretter gjør panelene en utmerket jobb.

Lysspolen på en påhenger gir kanskje 3 A på maks og det er ikke noe å lade på, nok til 4 lanterner, men heller ikke mer.

En vanndrevet generator er bra, men den henger igjen og bremser farten.

Vindmølle krever faktisk opp mot 10 m/s før den gir den effekter som står i spek.

Etter min mening er den ultimate løsningen metanoldrevet brenselcelle, men de er foreløpig ganske kostbare.

http://www.efoy.de/index.php?option=com_co...&Itemid=123

Jeg kunne tenke meg at noen laget et 12 V generator halvparten eller enda minde enn den minste Honda 4t 220 VAC aggr. En slik liten sak ville kanskje gi 50 A ved 12V og måtte bare kjøres en time eller så for å lade opp igjen.

Ole

Ole
S/Y Algol

Dette er hva du spør etter, men det er kanskje for stort og for dyrt?

http://www.unlimited-power.co.uk/Aquagen-t...erators-uk.html

Ole

Fin link, men det hadde vært gøy om det kunne gjøres rimeligere.

Kanskje man skal prøve med tau og propell som HMSN skriver. Er tau beste løsning?

Hva slags dynamo bør brukes til slikt system?

LeveL

Du regner kanskje med at det blir en dårlig sommer?

Nei da, jeg tror på en strålende sommer i år men vil gjerne høre med ekspertene om en dynamoløsning kan gjøres veldig rimelig. Tusenlappene flyr fort nok. :smiley:

LeveL

Etter min mening er den ultimate løsningen metanoldrevet brenselcelle, men de er foreløpig ganske kostbare.

http://www.efoy.de/index.php?option=com_co...&Itemid=123

Høres spennende ut og det er vel trygt?

Jeg skal bare ha strøm til bærbar pc (hp pavilion dv4000) og 2 lanterner men jeg vet ikke hvor mye som skal til av strøm til dette. Man kan kanskje ta ut litt pc deler for å spare batteri?

Takker for mange gode råd :fishing:

LeveL

Er det ikke mulig og koble til lading fra motoren?

Hvis det er mulig er det en god ide, men jeg håper å bruke vindkraft ofte :sailing:

Hvor kan man koble til en dynamo på en påhengsmotor tro? Bak propellen?

LeveL

Koble sammen en liten 4-takt motor og en AC-generator fra en bil og du har et 12V aggregat som lader godt. Plasseres i en passende kasse på dekk. Kjøres etter behov om morgenen når du har lagt fra kai og skal fylle opp igjen batteriene etter nattens forbruk. Supplere gjerne med et "Batt-meter". Generator på påhengsen tror jeg nok er ønsketenkning. Er strømbehovet lite er nok solcellepanel noe å tenke på.