Jump to content

Viking


jat

Recommended Posts

Feil.

 

Det jeg vet er at de er laget i Sarpsborg på Jaico Marine v/Vidar Ørseng.

Formene er eid av Glomma Papp v/Jan Arthur Iversen.

 

For å spesifiere litt nærmere:

Jeg er spesielt interessert i brosjyrer/gamle tester ++++.

 

Hvis det er noen som har en viking 28. Kan gjerne fortelle hvilken motortype og fart de har.

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Nei, Guru?

 

Viking som i;

 

Viking 28

Viking 31 Crusader

Viking 42 Conquest

Viking offshore

Viking 2000

 

Med fare for å bli hatet for all fremtid, må jeg si at komptansenivået ser ut til å være høyere på båtmagasinets sine sider. Til tross for alt dritten.

 

Eller er alle så kåte på at dette forumet skal være levende at man svarer i hytt og gevær, slik det gjøres på båtmagasinets sine sider.

Det er jo et sinnsykt mas om at dette forumet er så mye bedre.

 

:yesnod:Det beste her er at man kan legge inn bilder.  :crazy:Mens det katastrofale er at man må ha en URL adresse for å få det til, ergo er man akkurat like langt.

 

(Nå kommer jeg vel aldri til å få hjelp her noe mer. :nono:)

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Du mener sikkert Wiking 28!

Den finnes det masse info om på nettet, er det ikke en som skriver her som driver en egen hjemmeside for denne båten?

Har ikke linken her i farten...


 

Linken er: http://home.online.no/~jonpa

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


jat: Nei, Guru?

 

Viking som i;

 

Viking 28

Viking 31 Crusader

Viking 42 Conquest

Viking offshore

Viking 2000

 

Med fare for å bli hatet for all fremtid, må jeg si at komptansenivået ser ut til å være høyere på båtmagasinets sine sider. Til tross for alt dritten.

 

Eller er alle så kåte på at dette forumet skal være levende at man svarer i hytt og gevær, slik det gjøres på båtmagasinets sine sider.

Det er jo et sinnsykt mas om at dette forumet er så mye bedre.

 

:yesnod:Det beste her er at man kan legge inn bilder.  :crazy:Mens det katastrofale er at man må ha en URL adresse for å få det til, ergo er man akkurat like langt.

 

(Nå kommer jeg vel aldri til å få hjelp her noe mer. :nono:)


 

Nuvel...nå har jo ikke spørsmålet ditt ligget så lenge. Desuten er det jo mindre trafikk her foreløbig og følgelig mindre sjanse for at akkurat den som vet svaret leser spørsmålet ditt.

 

Er veldig vanlig at folk har stavet navn feil og derfor ikke finner noe på nettet. Wiking28 er veldig vanlig og når det i tilegg er en kar som har laget en stor side om den båten fant jeg det riktig å tipse deg om det.

 

Når det er sagt har jeg sett båter som heter Viking også og kjenner igjen modellene du nevner...Har ikke greie på Viking og har ingen problemer med å innrømme det :rolleyes:

Link to post
Share on other sites


BK: Klart du forsatt vil få hjelp  :rolleyes:

Men jeg må si jeg liker ikke denne nye trenden på utalelser  :nono:

Jeg har ikke peil på Vikingbåter, men hadde jeg trod jeg hadde vist noe, ja da hadde jeg lagt inn det  :wink:

:wink:


 

Dette er jeg enig i BK.

 

Selv var jeg inne på BM for å ta et søk, men fant fort ut at du hadde vært der JAT.  Såvidt jeg kan forstå har du en Viking 28 selv, så du vet antagelig mere enn de fleste, medmindre de fleste har en Viking båt da, og det har de jo ikke.  Du har i allefall en som lurer på det samme som deg på denne tråden.

 

http://www.batmagasinet.com/baatweb/webdis...1d!OpenDocument

 

Men,...... det er kanskje deg?

 

 

Han har heller ikke fått noe svar....  Siden det er så få av disse båtene flyter det kanskje ikke så mye kunnskap rundt omkring.  Jeg har det samme problemet jeg, min er det antagelig enda ferre av i alle fall i Norge.

 

 

Håper det kommer noen som vet noe om dette på en av sitene.  Lykke til!  :wink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kan det være en slik en Bilde?

 

I så fall finner du litt info HER. Ikke all verden, men det er da litt. Hvis dette er riktig båt - legg spesielt merke til linken litt nede på siden - Flere bilder. Der skjuler det seg en rekke bilder. Litt interessant å sammenligne med hvordan andre modeller ser ut.

 

Og så ser det ut som det er 2 medlemmer i Oksval Båthavn som har Viking 28. I medlemslisten deres HER finner du navnene det gjelder og telefonnummer.

 

Og så er det en artikkel HER om Båtmagasinets Jon S. Fredriksen's "Sirius".

Link to post
Share on other sites

Viking 28 er en helplanende båt med moderat V-bunn. Den ble produsert fra tidlig 80-tall i Sarpsborgområdet.

Min nabo i båthavna har èn med VP AQAD41B / 290DP på ca 200 Hk. Båten gjør 27-28 knop på toppfart. Båten er svært romslig til å være en 28-foter. Bredden må være opp mot 3,30 tror jeg.

Etterfølgeren, 31 Crusader er en helt annen konstruksjon med mer moderne linjeføring, slankere og mer velproposjonert.

Mvh

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nesten riktig.

 

Viking 28 ble produsert frem til 80-tallet i Sarpsborg.

Båten er helt riktig særdeles romslig, det er nesten full bredde helt frem til frontvinduene i kahytten

Bredden er 3,2 m

 

Etterfølgeren 31 Crusader er faktisk samme båten.

Den er blitt forlenget 3 fot ca 1- 1,5 fra akterspeilet.

Det skal være usikkert, men jeg tror vinkelen på v-en er behold en tanke spissere helt bakover.

 

Crusaderen er også blitt forlenget opp til 36 fot. Disse er det ytterst få av og de fleste har hardtopp.

Link to post
Share on other sites

Viking 28 er en suveren båt!

Den er ikke til å sammenligne med en wiking..

 

Vår båt er trigget med en mercruiser d-tronic v8, og den går noe vederstyggelig. vi har hatt båten i ti år med tre forskjellige motorer så, jeg vil påstå å kjenne den godt..

 

Lykke til med vikingen den!

Link to post
Share on other sites

En ting til:

 

Viking 31 (crusader) - for øvrig også en suveren båt - Er så og si identisk under vannlinjen som 28 foteren. Men i følge Vidar Ørseng (nevnt ovenfor), så er crusaderen noe mer konkav i bunnen.. Dette for at den skal plane enklere - 28 foteren har følgelig også et noe større fartspotensiale.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hallo!

 

Ønsker bare opplyse om noen oppdateringer på Viking hjemmesiden. Litt mer bakgrunnstoff samt noen nye bilder er lagt ut.

 

http://home.online.no/~ole-ja-m

 

Til Viking eiere:

Det hadde vært spennende om dere kunne bruke "Gjesteboken" til å legge igjen navn og litt info om båten. Eksempelvis motor, hjemmehavn osv..

 

Flere oppdateringer kommer fortløpende utover høsten.

 

Mvh

Ole-Jacob Martinsen  :smiley:

ole-ja-m@online.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...