Jump to content

Yanmar 4JH2E turtellerproblemer

ulfd

Recommended Posts

Får ikke målt turtallet på motoren. Trodde det var turtelleren som hadde takket for seg og kjøpte en ny. Men fikk samme resultat. Intet utslag. Har en Yanmar 4JH2E motor. Vet noen hvor signalet frem til turtelleren kommer fra? Noen sier det er fra en giver som står i blokka, mens andre påstår at du tar ut data fra dynamoen. Er helt rådløs nå. Er det noen som har vært bort i dette tidligere?

Velkommen til Båtplassen.

Du har mulighet for å ta ut turtallet fra begge stedene som du nevner.

Dersom du har en styreposisjon med en turtallsmåler, er det vanligste å ta ut turtallet (rpm) fra en giver på selve blokka (litt i forkant av girkassen).

Det kan være så enkelt i ditt tilfelle at flatkabel har glidd av selve giveren på blokka. Lars H. har lagt ut bilder av turtallsgivere, Se hans område: http://www.trudelutt.com/index.htm

Hallo. På min motor tar jeg omdreiningene fra Dynamoen. Se på Finn.no, der er det et firma fra Aurskog høland som selger meget bra dynamoer. Kjøpte en for 1700 kr 90 Amp. En sensor ledning rett på dynamoen og bare pluss og minus fra turteller til støm. Problem løst. Morten.

Fantastisk forum dette! En time etter at jeg leste svarene var problemet mitt løst. Fant denne etter å ha lest svarene:

Hei Roald.

Her har du koblingen av turtelleren (slik det er på min Yanmar) vi så på ombord hos deg tidligere idag. Som du ser, går signalet på to ledninger fra de to stiftene på giveren rett til instrumentet og ikke via gods. Og motstanden på 1,6kohm som vi målte mellom stiftene på giveren stemmer. Se side 9-42 i manualen jeg linket til tidligere. Takk for kaffen forresten.

tachometer.jpg

Lars H.

Da skjønte jeg hva jeg skulle se etter. Tok med kona og dro i båten, hun fant giveren på motoren. Jeg ruklet på ledningene til giveren og der slo turtelleren inn gitt. Herlig følelse, spes når jeg har fundert en god stund på dette problemet. Takket være forum og kona er saken løst! Jeg kommer til å bli en ivrig bruker etter dette.... :smiley:

Dette var dobbelt hyggelig ulfd: Både at du fikk løst turtallssaken din og at du vil bidra her på forumet fremover. Alle båtfolk har erfaringer som er verd å dele med andre.