Jump to content

Windows Mobile 6 GPS Programvare

Frøken Fryd

Recommended Posts

Har to korte spørsmål:

-Er det noen programmer (helst gratis) som kan presentere kart (land og sjø) på Windows Mobile 6 enheter? Har innebygget gps på mobilen...

-Kan man få telefonen til å gi ut nmea til pcen? Helst trådløst.

Edited by Frøken Fryd (see edit history)

hva er nmea?

min telefon som er en nokia N95 8gb kan man legge inn nye kart og sånn til gpsen.

menne hvordan mobiltelefon har du?

Jeg trur det er litt forskjellige gps motagere i de forskjellige mobilene;) fordi når jeg skulle laste ned ekstra kart til mobilen min så måtte jeg velge ut mobil modellen min ut av en liste;)

prøv og gå inn på mobil produsentens hjemme side;) det kan hende du finner noe der:) eller hvis du sender meg navnet på mobilen og modellen kan jeg hjelpe deg med og finne ut av det:)

Hei, jeg har tenkt å teste ut PDA telefon som kartplotter selv.

Her er en tråd som omtaler dette på forumet:PDA som kartplotter

Programmet omtalt der koster i dag ca kr 250,- (litt mindre), og heter PathAWay . Der må du legge inn dine egne kart og kalibrere dem (antar jeg).

EDIT: Kan laste ned gratis evalueringsversjon. Vet ikke om det støtter kommunikasjon mot PC.

Edited by psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det finnes flere programmer, blandt annet Garmin XT, hvor du kan kjøre bilkart (med full stemmeguiding), topo kart og sjøkart.

Hvis du ønsker å bruke mobilen som GPS til PC'n kan du kjøre feks Extgps. Denne kan sende gps signalene til PC via kabel eller bluetooth.

Kjører dette på Nokia N95 (Symbian). Programmene finnes også for Windows Mobile.

Mvh

Cato

Edited by Cato (see edit history)

Hei FrøkenF!

Har du prøvd denne, nav4all.com,

laster kart via gprs, bruker lokal gps.

Har selv testet den på en Nokia N90 (tror jeg) med blåtann gps (400 kr. på Hattelco), funka helt greitt det,

selv på avsidesliggende plasser.

Har prøvd å finne tilsvarende for draft, uten hell ennå.

Nmea er vel ikke annet en enn tekststreng på RS232/422, så om mobilen din har mulighet for å sende,

burde det vel ikke være noe problem å overføre den til PC, enten via IR, blåtann eller kabel.

;-) Bjørn A