Jump to content

Tømmerstokker i sjøen

Coast

Recommended Posts

Jeg har vært ute å seilt i pinsen og ved to tilfeller observert tunge tømmerstokker som flyter vertikalt i sjøen utenfor Langesund. Det er all grunn til å være obs for de som har hurtiggående båter. Jeg har sjøl tidligere skadet en stor propell på dette.

Flom i vassdragene drar med seg mye uhumskheter som kan lage stor skade på båten om man er uheldig og får en fulltreff.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Så kommer spørsmålet.... Stroppet du stokken, og dro den til land??

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Så kommer spørsmålet.... Stroppet du stokken, og dro den til land??

Nei, jeg hadde ikke bruk for den :crazy:

First 40.7 NB 8700

Når man ser slikt er det etter min mening best å varsle Tjøme Radio så de kan sende ut et navigasjonsvarsel. Kan være de får redningsskøyta eller skjærgårdstjenesten til å hente tømmeret også.

Jeg har kjørt Moss-Grebbestad-Moss i helgen - har ikke observert noe drivved

Edited by Bitteliten (see edit history)

syns vi skal være flink og ta med oss slike ting når vi ser dem.

senest i går så jeg en tom øl kasse.

den tok jeg selvfølgelig ombord i båten og bringte den til land :yesnod:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Tildels mye skit i Drammensfjd også , fra Svelvik til Havnevik .

Mest greiner , men noen større stokker og annet skit som nedsunket rimi,rema og kiwi poser , merkelig de driver akkurat i propell dybde

Når man ser slikt er det etter min mening best å varsle Tjøme Radio så de kan sende ut et navigasjonsvarsel. Kan være de får redningsskøyta eller skjærgårdstjenesten til å hente tømmeret også.

Er enormt med tømmer. stubber og allslags skit på vei nedover skiensvassdraget mot fjorden..

Jeg tror nok det blir en for omfattende jobb å prøve å dra alt til land. Stokkene er nesten umulig å få øye på før man er helt innpå dem. De er like lenge under vann som de er over vann når de ligger og dupper i bølgene. Det er all grunn til å være forsiktig med farten når man er ute.

First 40.7 NB 8700

Vanligvis sjøsetter jeg Ryds`n i Drammenselva, Nedre Eiker. Tok ikke sjansen på dette i Pinsen, da elva går flomstor og fører med seg alt mulig fra tømmerstokker, greiner etc. Hadde sett frem til denne koseturen til Svelvik (sommerhavn) som jeg foretar hver vår, men det ble biltur med båt og henger denne gangen. :yesnod:

Som skrevet i en anne tråd, så har jeg aldri sett så mye drivved og godt i sjøen som denne våren. Det skyldes selvsagt flomstore elever mange steder.

Var selv to meter fra et tre på flyt. Det var på vei inn i ei bukt og på returen så vi det skyldt opp på land.

Vær obs - særlig dere med planende båter!!

Swande, jeg synes jeg så deg sammen med lano2 i Olavsundet nå i helga. Har dere blitt venner ? :eek:

:lol: Jøss - her er observasjonsevnen på topp! Det må jeg si!

Joda, det var ganske tilfeldig, men skjønte jo på Reginaen (som det ikke er mange fra Mandal som har) at det var Lano2, ja.

Han ble jo kastet ut fra forumet her (som en av ganske få) etter en lang runde med mye misnøye med at han ikke bidro konstruktivt.

Men fyren viste seg å være en riktig så ok kar. Egentlig ikke å kjenne igjen fra innleggene, spør du meg. Så ingenting vondt å melde fra den kanten. Synd han ikke klarte å bidra like postivit på nett.

Hvor lå du da? Hvilken båt?

Farlige saker, dette kan nesten bli som fotobokser man aldri vet hvor er men mye farligere. Er vel best å holde lav fart i sommer kanskje. Det er ikke endemålet som er lykken, men selve nuet. :cheers:

Edited by mkc (see edit history)

LeveL

Sikkert flere som kommer med eksakt svar på dette. Jeg vil i utgangspunktet anta at en slik skade dekkes av forsikringen. Jeg hadde en annen type skade som derimot ikke var forvoldt av ytre påvirking. En bolt i giroljekjøleren (Bowman) tæret opp og det ble vannskader i båten. Dette ble ikke dekket av forsikringen. Men båtimportøren (Yanmar Norge) betalte alle delene/komponentene som måtte byttes. Jeg vil anta at en tømmerstokk er å sammenligne med andre ytre forhold som kan skade båten, og dermed dekkes av forsikringen. Men det er sørgelig når slike ting skjer.

En annen ting jeg lurer litt på er sannsynligheten for at slik skade skjer grunnet tømmerstokk når man kommer i fart. Skroget fortrenger ganske store mengder vann under fart, og jeg antar at dette bidrar til å skyve tømmerstokken unna, med mindre man treffer tømmerstokken på tvers eller i stump vinkel.