Jump to content

Oterøybåen

tuffff

Recommended Posts

Noen av dere som vet åssen farge det er på Oterøybåen i Larviksfjorden? Den er marineblå. Akkurat samme farge som International Cruiser bunnstoff.

Som nevnt i en annen tråd, så kjøpte jeg ny propell på fredag. Denne ble nøyaktig 15 minutter og 8 sekunder gammel.

Dro ut fra hjemmehavna på lørdags ettermiddag, med en tåkebanke liggende på vestsiden av fjorden. Etter 3 minutters tur hadde tåka seget over på vår østside. Tjukk som ost - slo på plotteren (RayChart RC435) som bruker sånn cirka 4 timer på å finne seg selv. Stod med nesa i denne da kona fortalte av det var en stake rett forut - ca 10 meter fremfor oss. Ska'kke være no' stake der tenkte jeg og kikket opp fra plotteren. Det var ikke noen flytestake nei :headbang: , men en jernstang som stod på 10 cm dyp i følge kartverket. Jeg hardt styrbord og trodde jeg gikk klar - det var da det smalt og vi ble løftet ca en halv meter opp og datt ned igjen på den andre siden. Pussig nok var det ingen lekkasjer, ingen vibrasjon fra drivverk eller andre tegn på skader. Vi fikk summet oss og fant ut av vi like gjerne kunne forsøke å finne veien ut til Viksfjord som var bestemmelsesstedet. Venner der fortalte om strålende sol og blå himmel. Tåkebanken var med andre ord høyst lokal. Omsider våknet plotteren også, og vi fikk surret oss ut til Sør i Ommane og lagt til. Mottagelseskomiteen stod klar med ankerdram, og jeg skulle bare neste opp drevet for å se hva som var hendt.

Propellen så ut som en avblomstret tulipan - kjempeflott :flag:

Til uka går båten på land for andre gang på en uke. Jeg har sjekket skroget med undervannskamera, og kan ikke se noen skader av betydning. Håper bare det ikke er noen strukturelle skader som spolerer sesongen. Vi får se når vi tar opp - Meklingen er jo litt av et panserskip, så jeg har i grunnen godt mot. Hvordan det er gått med selve drevet er jeg litt mer usikker på.

Ny kartplotter står (fremdeles) på ønskelista, men foreløpig bruker jeg jo alle pengene på propeller. :lol:

Om jeg skulle gjort noe anderledes? Helt sikkert - og i hvert fall sett i ettertid. En liten lærdom blir det vel kanskje ut av det etter hvert. Og i hvert fall en god historie for guttane i havna. :eek:

mvh tuffff

Leit å høre :nonod:

Spesiellt etter problemene du hadde forrige sesong. Tenker det går bra med skroget og at det bare er ny propell som skal til. Propellen var jo helt kliss ny! - Kankje du får ny hvis du leverer den tilbake. Du kan jo si at den var litt vindskeiv og derfor dro den båten mot babord og Oterøybåen istedet for midtfjords :wink:

Styrbert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...