fiskebat Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 sandstø skrev: er det noen som vet eller har erfaring med hvilke rettigheter man kan ha med tanke på oppheving av kjøp etter å ha oppdaget feil og skjulte mangler på privatkjøpt båt? Dette kan muligens ha skjedd ved uheldig vinterlagring der isens utolige krevfter har fått arbeide og når en oppdager slike skader er det ikke noe grunnlag for å hevet et kjøp. Tror og forsiikrignsselskapet ønsker mere opplysninger en hva som er gitt av "sandstø" her på baatblasen Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Interessant å se at hvordan denne saken går, Baatadvokaten går for heving av kjøpet her, samtidig skriver han på sine egne sider at: «Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro». Denne revna var synlig nok den nå, men det kan jo være at den var malt over ved undersøkelsen. På den annen side så er det litt/mye kjipt av selger å ikke opplyse om at båten ikke flyter dersom denne visste om det. Den samme baatadvokaten skriver at "Loven har også en reservasjon avslutningsvis for selgerens uaktsomhet/onde tro/svik." Dersom jeg skulle komme i den heldige sitasjonen å kjøpe ny båt tar jeg vel en telefon til Baatadvokaten for å vite hva jeg må gjøre og hva jeg pådrar meg av risiko + hjelp til kontrakt. Ellers enig med Fiskebat at videre behandling av forsikringsselskap/advokater vil kreve noget mere utfyllende opplysninger. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Heving av handel er en omfattende sak. Du må i alle fall begynne med kontrakten. Se på hva som er nevnt av selger. I dag har vi jo som kjent en formulering som sier noe om "selgers opplysningsplikt", og det er etter min mening en viktig formulering. Lykke til! Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Som Worse har nevnt flere ganger har heller ikke kjøper noen undersøkelsesplikt. I denne saken bør kjøper ha en klar rett til å heve kjøpet forutsatt at: -Selger ikke kan vise til en kontrakt som tar forbehold om denne skaden. -Selger mener at skaden er påført båten av kjøper. Dette bør en fagmann kunne vurdere om stemmer. Vil være intr. å høre hva selger sier... Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Men det er vel en enkel sak å fikse? Slipsetting og noen timers arbeide, evt. sette bort til proffer. Det er surt med slikt, men det er reparerbart! Værst at en føler seg lurt... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
sandstø Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 her er noen bilder fra innsiden mener dette er noe som er reparert på tidligere Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Hei !!! Selger har anledning til og rette opp feilen inntil 2 ganger,, blir ikke feilen forbedret til den stand du som kjøper blir fornøyd med, Kan du få hevet beløpet. Da spørs det jo om selger er villig til og rette opp i dette, vil han ikke det, kobler du inn forbruker rådet og en advokat så tar dere det derfra, Vet ikke åssen båt dette er eller hva vi snakker om i pris klasse,, men jeg tror nok at jeg hadde tatt og hevet hele kjøpet, du kan jo høre med selgeren om han vil koste på dette eller ha båten tilbake.. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 sandstø Vask bort hjulsporene etter gummien på rullen fra hengeren før du gjør noe som helst er mitt råd. Bildet viser tydelige spor av mønster. Har ved noen anledninger sett tilsvarende skader på eldre båter som har blitt skadet på henger. Noen ganger fordi den ikke er holdt fri for vann også. Et eldre glassfiberskrog tåler ikke alt på med hensyn på punktlaster. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ingar Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Er det dette området du mener er reparert: På det utvendige bildet ser det ut som om laminatet har sprukket fullstendig, men på innsiden ser jeg ingenting. Ut fra din beskrivelse (at den holdt på å synke) må jo sprekken være synlig på innsiden også. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 i mine ukyndige øyne ser det ut som de har lagt på duk og polyester innvendig for å enklest fikse skaden. og kansje bare malet og sparklet på utsiden. ser vel og litt tørr ut den støpen der. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Per Harald skrev: sandstø Vask bort hjulsporene etter gummien på rullen fra hengeren før du gjør noe som helst er mitt råd. Bildet viser tydelige spor av mønster. Har ved noen anledninger sett tilsvarende skader på eldre båter som har blitt skadet på henger. Noen ganger fordi den ikke er holdt fri for vann også. Et eldre glassfiberskrog tåler ikke alt på med hensyn på punktlaster. Per Harald Æh.. Oppfordrer du nåværende eier å skjule spor som kan tyde på årsaken til skaden?? Jeg håper virkelig at jeg misforstår, for slik jeg leser det du skriver er det en oppfordring til svindel. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 2nd Trikkere`n Om du leser alt så er det snarere en anntydning om at dette kan påstås å være forårsaket av hengeren, med eventuelt feil justering av støttehjul osv, eventuelt båt på henger med mye vann oppi forårsaket av f eks regn. Mange muligheter her, og jeg har reparert båter med tilsvarende skader forårsaket av alle disse faktorer. Oppfordring til svindel er det absolutt ikke. Snarere er det å stille spmstegn om skaden i det hele tatt var der fra før. Som en annen antyder så er det ikke forsøkt å reparere utvendig, noe jeg er helt enig i, Det eneste jeg kan se av bildene er at noe av støpen her er "noe tørr" som hifo nevner, og så er det noe med stiveren der som er kappet ut og lagt ny in igjen uten å støpe tilstrekkelig over etterpå. Om det er støpt over i det heletatt. Ser ikke slik ut. Når det er sagt så er denne skaden så bagatellmessig at jeg skjønner i det hele tatt ikke at dette er noe å lage slik oppstyr av. Få den heller reparert og få båten på vannet der den hører hjemme. Det ser ut som det er enkelt å komme til både utvendig og innvendig. Lett match. Unnskyld at jeg ble litt engasjert. Om denne båten er i nærheten av Sandefjord skal jeg hjelpe eieren med å utbedre skaden om så er gratis. Det hadde bare vært hyggelig. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Da ber jeg pent om unskyldning. Sitér dette innlegget Link to post
sandstø Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 selve sprekken som man ser fra utsiden er på innsiden av den hulprofilen man ser på bildet hengeren er av type selvjusterende som vist på bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 23.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2008 Per Harald skrev: 2nd Trikkere`nOm du leser alt så er det snarere en anntydning om at dette kan påstås å være forårsaket av hengeren, med eventuelt feil justering av støttehjul osv, eventuelt båt på henger med mye vann oppi forårsaket av f eks regn. Mange muligheter her, og jeg har reparert båter med tilsvarende skader forårsaket av alle disse faktorer.Oppfordring til svindel er det absolutt ikke. Snarere er det å stille spmstegn om skaden i det hele tatt var der fra før. Som en annen antyder så er det ikke forsøkt å reparere utvendig, noe jeg er helt enig i, Det eneste jeg kan se av bildene er at noe av støpen her er "noe tørr" som hifo nevner, og så er det noe med stiveren der som er kappet ut og lagt ny in igjen uten å støpe tilstrekkelig over etterpå. Om det er støpt over i det heletatt. Ser ikke slik ut. Når det er sagt så er denne skaden så bagatellmessig at jeg skjønner i det hele tatt ikke at dette er noe å lage slik oppstyr av. Få den heller reparert og få båten på vannet der den hører hjemme. Det ser ut som det er enkelt å komme til både utvendig og innvendig. Lett match.Unnskyld at jeg ble litt engasjert.Om denne båten er i nærheten av Sandefjord skal jeg hjelpe eieren med å utbedre skaden om så er gratis. Det hadde bare vært hyggelig.Per Harald Veldig snilt av deg og hjelpe til med båten,,, men jeg ville vel hatt noen kroner tilbake om båten er solgt med en slik skade. Men håper at dette ordner seg for begge parter. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.