Jump to content

Volvo B20 69-72/73-76

biozide

Recommended Posts

Hei, trur ikkje der var store forskjeller på B20-motorene, utenom forsjellige forgassere, eventuelt innsprøytning. Blokka er den samme som også B18 hadde, forskjellen på B18 og B20 er kun borringen, er rimelig sikker på at slaglengden er identisk. Mener også at B20 fikk større ventiler, men er ikkje sikker der.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Ok, så i en katalog at det var forskjellige pakningsett til 69-72 og 73-76, men det kan jo være at de kom med forskjellig forgasser og at det er denne pakningen som gjør at det er to sett som selges!!

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har en aq130 med stromberg gassere i båten, men båten har vært under vann og motor trenger overhaling. I dag demonterte jeg en "delemotor"

b20 som er helt fin, denne kommer fra en volvo et eller annet. tenkte å ta blokka og stemplene fra bilmotoren!

imag0121.jpg

Edited by biozide (see edit history)

Sjekk for all del også at veivakselen er uskadet - det skal nesten ikke noe oksidering til før den spiser opp rammelager under drift og du får lavt oljetrykk - med resultat at tempen på kjølevannet er normalt - mens olja koker. Har sett dette på både b20 og b30 hvor det er lagt ned masse arbeid og motoren varer halve sesongen. Pass også på at du overfører metalldreva til kammen og ikke bruker bakelittdreva, bakelitt holder ikke i båt.