Jump to content

Yanmar ysb 8. Ikke oljetrykk.

dixie 27

Recommended Posts

Hei.

Sliter med å få oljetrykk på motoren min når den har stått en stund (1-2 dager).

Har montert manometer i tillegg til giver(i tilfelle denne bare var treg).

For å få trykk har jeg måttet suge olje gjennom pumpe og opp til giver,

da får jeg skikkelig trykk med en gang (5 bar kald motor).

Noen meninger om hva dette kan komme av?

Har nok bare sugd, mens jeg har hatt den.

Kan jo være noe sånnt.

Men skal pumpa suge opp olje hver gang, eller skal det være noe som hindrer den i å renne tilbake?

Klarte nemelig å blåse mot pumpa.

Så jeg tenker at det kanskje finnes en enveisventil eller lignende som kanskje har hengt seg?

Edited by dixie 27 (see edit history)

Det skal være tappesrkue på bundpannen, men om den er tilgjengelig sånn uten videre, skal jeg ikke uttale meg om.

Tror ikke det er noen ventil der som kan henge seg opp, så det er nok ett eller annet som er tett av smuss. Prøv å få tappet den skikkelig ihvertfall. Leste også om noen som hadde fått luft i systemet, noe som medførte dårlig oljetrykk. De løste det med tapping og fylling flere ganger.

:smiley:

I noen motorer (les: bilmotorer som jeg husker fra min barndom) var det enveis ventil i oljefilteret....

kanskje noe der?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Da er det tydeligvis en liten rens jeg skal forsøke meg på.

Disse motorene har jo heller ikke noe vanlig oljefilter men et knivfilter som skal tørnes innimellom, og renses selvsagt.

Er sikket en grunn til at yanmar med tiden har sluttet med dette :smiley:

Kjenner ikke til denne typen motorer, men på enkelte bilmotorer kan dette være et problem med enkelte typer oljefilter. Husker fra min tid i bilbransjen at toyota hadde dette problemet med Fram og champion filter. Orginal filtrene var det ingen problem med. Kan det være dette som er årsaken??

Om veivlagrene er blitt rom, så vil det og være problem med å få opp oljetrykket.

Hehe veivlager og rådelager er fy-ord i denne tråden.

Har nå kommet over sprengskisser på motoren, selv har jeg hengt meg litt opp i noe som kalles "safety valve", men denne ser ut til å være montert ifra baksiden.

Litt vanskelig og forstå hvordan allt henger sammen, selv med tegninger.

Ysb 8 sprengskisse

...har jo heller ikke noe vanlig oljefilter men et knivfilter som skal tørnes innimellom, og renses selvsagt.

Hvordan "renser" du dette kniv-filteret? Tar du da av selve dekselet og renser inni denne "tromelen"?

Ser jo på tegningen at det skal være en o-ring bak dekselet der. Kanskje den er borte / ødelagt/ kommet i klem - noe som kanskje gjør at oljen ikke pumpes forbi denne?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ups, beklager det med lagrene, skal ikke skje igjen :smiley:

Sitter her og ser på sprengskissa din side 23, plansje 34-3 safety valve. dette er ventilen som skal hindre oljen i å slippe tilbake til bunnpanna.

Sjekk kula (delenr. 24190-100001) om det er skader eller slitegrader på den. sjekk også om fjæra (delenr. 104211-34040 /105522-34040) har tilstrekkelig spenn. Tror ikke delene koster allverden så et kan være lurt å skifte disse uansett.

mener biler har en slik kuleventil som hindrer for høyt oljetrykk. kan jo være den som er sleten korrodert , eller holdes i litt åpen stilling .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Typisk for problemet ditt. er at når motoren har stått en stund, renner all oljen i pumpen tilbake i sumpen (bunnpanna). Derfor må pumpen suge oljen opp igjen, men har bare luft å jobbe med. Er pumpa slitt, klarer denne ikke å lage nok vakuum. Når pumpa først får tak i oljen, vil denne klare å tette nok til at resten går av seg selv.

I og med at du får oljetrykk etter at du suger oljen opp til pumpa selv, er sansynligvis pumpa slitt, eller du har en innvendig lekk mellom pumpe og oljesump. :sad:

Ok.

Dersom pumpa skal klare å suge selv om den er tom, så må det nesten være noe slikt. Av tegningen ser jo ikke denne ut til å være altfor avansert. Dyr?

Har nå fått lastet ned boka på motoren og det synes tydelig at denne tidligere nevnte ventilen er for å regulere trykk, ikke for å hindre noe og renne tilbake.

Sto også mye fint som jeg kunne sjekke, og det virket som om det gikk å komme til allt utenifra.

Her var det mange bra linker.

Edited by dixie 27 (see edit history)
  • 1 month later...

Ja da var pumpa byttet, 3 ukers leveringstid.

Ikke noe bedring må fremdeles suge opp eller løsne litt på manometeret for å få den til å ta, griseri.

Så hva gør jeg nå, har spekulert litt i om det kan være en ide plukke av "fronten" på motoren tror jeg da vil få tilgang til både tetninger rundt pumpe-rotor og suge røret opp til pumpa, han på yanmar-verkstedet sa at det fantes en skjøt på røret før pumpa.

Kanskje dumt å skru seg bort før sesongen, kanskje bedre å vente med slikt til høsten, med så lange leveringstider er det ikke noe gøy å plutselig trenge de tetningene jeg antagelig kommer til å ødelegge.

Forresten pumpa var billig 357 kr med lokk og pakning.

• 1 year later...
Ja da var pumpa byttet, 3 ukers leveringstid.

Ikke noe bedring må fremdeles suge opp eller løsne litt på manometeret for å få den til å ta, griseri.

Så hva gør jeg nå, har spekulert litt i om det kan være en ide plukke av "fronten" på motoren tror jeg da vil få tilgang til både tetninger rundt pumpe-rotor og suge røret opp til pumpa, han på yanmar-verkstedet sa at det fantes en skjøt på røret før pumpa.

Kanskje dumt å skru seg bort før sesongen, kanskje bedre å vente med slikt til høsten, med så lange leveringstider er det ikke noe gøy å plutselig trenge de tetningene jeg antagelig kommer til å ødelegge.

Forresten pumpa var billig 357 kr med lokk og pakning.

Fant du ut av problemet?

Jeg har samme motor, og får ikke oljetrykk før etter altfor mange sekunder. Bruker 10-40-olje.

Hvordan suger du opp olja for å få oljetrykk?

Ex

D5L

Hei.

Oppe ved oljetrykks-giveren kunne jeg sette på en slange. Sugde da olja igennom pumpa og opp.

For meg løste det seg etter 2-3 olje skift.

Du måtte skru av plata som giveren er festa på (festet med to stjerneskruer)?

Hadde et lite håp om at olja jeg brukte var for tynn (10-40). Sugde ut denne idag, og fylte på med 20-50 Heavy Duty- olje (?) fra Biltema. Ble ikke noe mer trykk av dette.

Skrudde av plata til giveren og startet motoren. Kom ikke noe olje opp her, men mener det blåste litt luft. Høres ut til at jeg kanskje har samme problem som deg...?

Ex.

D5L

Du måtte skru av plata som giveren er festa på (festet med to stjerneskruer)?

Hadde et lite håp om at olja jeg brukte var for tynn (10-40). Sugde ut denne idag, og fylte på med 20-50 Heavy Duty- olje (?) fra Biltema. Ble ikke noe mer trykk av dette.

Skrudde av plata til giveren og startet motoren. Kom ikke noe olje opp her, men mener det blåste litt luft. Høres ut til at jeg kanskje har samme problem som deg...?

Ex.

Svarer meg selv her. Kjøpte et manometer på Biltema idag. Pumpa opp olje til giveren før jeg kobla til manometeret. Starta opp, og nistirret spent på måleren. Jepp, der kom trykket. Gikk rett opp på 4-5 bar. Ned til litt over 2 bar på tomgang.

Så da er spørsmålet om det er defekt oljetrykkgiver, eller om det var suging som måtte til... Skal teste uten oppsuging når motoren er kald.

Ex.

D5L

Svarer meg selv her. Kjøpte et manometer på Biltema idag. Pumpa opp olje til giveren før jeg kobla til manometeret. Starta opp, og nistirret spent på måleren. Jepp, der kom trykket. Gikk rett opp på 4-5 bar. Ned til litt over 2 bar på tomgang.

Så da er spørsmålet om det er defekt oljetrykkgiver, eller om det var suging som måtte til... Skal teste uten oppsuging når motoren er kald.

Ex.

Har fått testa ett par kaldstarter. Får straks oljetrykk. Legger seg på mellom 4 og 5 bar. Etter å ha kjørt i en halvtimes tid går trykket ned til mellom 1 og 2 bar. På tomgang nærmere 0.5 bar.

Opplever en treghet i manometeret fra Biltema. Må holde inne "lufteknappen" for å få ut sist målte trykk, og da tar det noen sekunder før den begynner å synke. Dvs at hvis jeg har kjørt på høyt turtall, for så å gå ned til tomgang, vil manometeret bli stående på trykket jeg hadde på høyt turtall.

Er det en svakhet på manometere generelt eller Biltema spesielt? Og hvordan fungerer en fast montert oljetrykksmåler? Slipper den trykket for å måle sant trykk i øyeblikket?

Ex.

D5L

Manometer med lufteknapp?? :confused: Et manometer skal ikke holde på trykket. Sikker på at det ikke er en kompresjonsmåler du har kjøpt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er et diagnoseinstrument, og det er eregnet til å holde trykket slik at du kan lese av max trykk etter at motoren er stoppet igjen! Hvis du skruer vekk det mellomstykket i messing som knappen står på, vil manometeret følge motorens trykk. Men dette manometeret er ikke beregnet for fast montasje, kun for testing!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi