topa Startet 12.Mai.2008 Del på Facebook Startet 12.Mai.2008 Jeg tenkte å benytte samme GPS til ekkolodd og PC kart. Dette ble koplet sammen via 9 pin serieport på COM1 og funket når motor ikke går, men når motor startes ser det ut til at GPS blir tolket som musekommandoer med det resultat at menyer spretter opp og cursor hopper rundt. Kartsoftware finner heller ikke NMEA kommandoer og sier at GPS ikke er tilkoplet. Når motor ikke går funker det. Hva er det som kan lage denne støyen. NB!! GPS posisjon er ok på ekkolodd og VHF hele tiden , også når motor går. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Har ingen forklaring på hvorfor det skjer når motoren går, men ett triks for å hindre dette er å gå inn i enhetsbehandling og se hvilken mus som blir lagt til der. Tipper du vil finne en Microsoft Serial Ballpointmouse (eller lignende). Denne kan du deaktivere og dermed fjerne problemet med at den tolker signalene som en mus. Obs: La PCen stå på slik at det skjer, og dersom du da ikke får kontroll over musen napper du ut kabelen fra Com1. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
topa Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Jeg hadde tilsvarende problem med en USB mus fra Garmin , men etter å lastet ned Garmin Spanner som emulerer en COM port så funket .For å redusere antall gps tenkte jeg å benytte gps'en som ekkoloddet har også til pc og vhf og kutte ut USB gps'en. Når dette ble koplet sammen funket det med en gang, men når prøvetur skulle tas og motor går er det altså feil. Når motor er av så funker det. Sitér dette innlegget Link to post
isivert Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 En ting du kan prøve er å laste ned programmet Comdisable fra Microsoft, og kjøre kommandoen " comdisable /disable com1 " før du kobler til GPS'en. Deretter restarter du PC'en. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Intressante løsninger skissert her, men hvorfor kun problemer når motoren går...? Snodig fenomen... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Har erfart at PC'en tolker GPS signal som mus, men det har bare skjedd når jeg koblet GPS'en til PC før oppstart av PC'en. Forsøk å start motor, deretter start PC og la operativsystemet få lastet seg inn. Sett deretter inn GPS. mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
isivert Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Ja det er snodig, men en mulig forklaring kan være at GPS-en sender noen ekstra signaler når den får høyere spenning (for da lader jo motoren). Windows leter til en hver tid etter tilkoblet utstyr på alle sine porter, og oppfatter GPS'en din som en mus (slik som Tempest beskriver). Dersom `man kjører comdisable på den porten som GPS'en er koblet inn mot vil ikke operativsystemet lete etter tilkoblet utstyr der. Kartsystemet er derimot satt opp til å gå direkte mot porten, så det vil fungere fint. Det er viktig at PC'en startes uten GPS, comdisable kjøres, og PC'en restartes før GPS'en settes inn. Tror dette løser problemet i dette tilfellet, selv om jeg ikke har en god forklaring på hvorfor det funker når motoren ikke går. Hva med strøm til PC'en? Har den ekstern strømtilførsel hele tiden (fra båtens batteri), eller kun når motoren går ? Sjekk her også!! Redigert 13.Mai.2008 av isivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 (redigert) Problemet er løst. Dette med at det virket når motor ikke gikk var nok tilfeldig sammentreff med at windows var lastet før gps var tilkoplet. Problemet var som noen har antydet tidligere Ballmouse el.l. driver som ble lastet når gps ble tilkoplet under boot av windows. Driver ble disablet i enhetsbehandling . Det er viktig at den ikke blir avinnstalert for da laster windows den inn på nytt ifølge Belanor support. Har restartet pc flere ganger med og uten gps tilkoplet og mousedriver tar ikke lenger kontrollen. Redigert 14.Mai.2008 av topa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Hadde samme problem med en usb gps som jeg kjøpte på Clas Ohlson. Det problemet var forøvrig ved installasjon på land, og når jeg fikk fikset det så funket alt OK. Så skulle jeg teste i båten med motor i gang (V8 bensin) da mistet jeg NMEA porten. Forklaringen jeg fikk var tenningstøy fra motoren og tips om å bytte plugger. Resultatet mitt ble å kjøpe komplett kartplotter m/ekkolodd og innebygd antenne så kutta jeg ut hele PC løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Her er en oppskrift som jeg fikk da jeg hadde det samme problemet. 1. Når du ha slått på PC , koblet til GPSen og musen begynner på dansen, kobler du fra GPSen ved å koble fra i skjøtestykket (Ikke ta ut USB- kontakten). 2. Så åpner du kontrollpanelet, og finner ikonet ”System”. 3. Dobbelklikk på det , så får du opp dialiogboksen som i W2000 heter ”Systemegenskaper” 4. Her velger du fanekortet ”maskinvare”. 5. Her finner du ”Enhetsbehandling” og klikker på knappen. Da får du opp en liste med enheter. Her finner du ”Mus og andre pekeenheter”. 6. Klikk på plusstegnet så får du listen med de ulike pekeenhetene. 7. En av disse heter sansynligvis ” Microsoft trackball mouse” (Den kan i noen versjoner ha andre navn), og den lager klusset. 8. Høyreklikk på den, dafår du opp en dialogboks med bl.a alternativet ”deaktiver”. 9. Gjør det, og vips, problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.