Jump to content

Rana 22 oppgradering

Hess21

Recommended Posts

Heisann alle båtvenner

I pinse-helgen ble snekka (rana 22) sjøsatt. Dette gikk som en drøm, snekka putrer og går og ser riktig så fin ut, men jeg har lyst til å gjøre en del "oppgraderinger" Kanskje installere kartplotter enten med laptop eller vanlig. Nye Instrumenter og Gassspak. Seter må byttes og kanskje sette inn lydanlegg. Nye puter er også noe jeg tenker på... Kom gjerne med forslag om mer som bør få en oppgradering.

Jeg vil ikke bruke alt for mye penger, men er villig til å gå et stykke.

Så her er det bare å komme med forslag osv...

Mvh Superflex

baatene_004.jpg

baatene_005.jpg

baatene_007.jpg

baatene_009.jpg

baatene_018.jpg

baatene_020.jpg

Var jeg i dine sko hadde jeg ikke brydd meg om å tenke på motorbytte enda. Bli kjent med båten først og i mellomtiden er det jo fin tidtrøyte å fikle rundt med de opplagte feil og mangler en kan se. Kjenner ikke din motor men har du ekspansjons tanke med kjølevæske i så er den ferskvannskjølt. Og er den saltvannskjølt så kan den jo fremdeles gå i mange år til. Kjekk båt du har fått deg.

Jepp, må si meg enig i tidligere forslag: Puter, gardiner og en skikkelig puss av treverket. Synes jeg ser ett teppe på gulvet i kabinen også. Hadde vurdert å bytte dette. Vi byttet på snekka vår i fjord sommer (20 fot). Det kostet ca 1000 kr (ute + inne), og vi ble kvitt lukten av "gammel morro" i tillegg til at det så mye bedre ut. Pass i så fall på å få ett teppe beregnet for bruk i båt.

Jeg ville også vurdert å kjørt en rens av kjølesystemet på motoren. Vi brukte noe som heter "systemrens", koster ca 200 kr, og ga merkbare resultater: Lavere driftstemp på motor + hvit eksos forsvant.

Spesielt ikke når de siste 100 omdreiningene bare resulterer i mer hekksjø, lyd og dieselforbruk. :)

Ser teppe er nevnt over, en ide kan kanskje være å legge teakfiner på dørken..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Var jeg i dine sko hadde jeg ikke brydd meg om å tenke på motorbytte enda. Bli kjent med båten først og i mellomtiden er det jo fin tidtrøyte å fikle rundt med de opplagte feil og mangler en kan se. Kjenner ikke din motor men har du ekspansjons tanke med kjølevæske i så er den ferskvannskjølt. Og er den saltvannskjølt så kan den jo fremdeles gå i mange år til. Kjekk båt du har fått deg.

båten har vært i familien for lit tid

menjeg har tatt over:D

kan sikkert legge ut bilde av motoren;)

Spesielt ikke når de siste 100 omdreiningene bare resulterer i mer hekksjø, lyd og dieselforbruk. :)

Ser teppe er nevnt over, en ide kan kanskje være å legge teakfiner på dørken..?

motoren har et sote problem, så jeg kjører bare på 23 omdregninger istedet for 30;)

-det er da den går best syns jeg;)

• 3 uker senere...

Er det poeng og sette inn gps i denne? alså jeg har kartprogramm på laptopen, hvis jeg kobler det opp til en gps blir det en kartplotter sant?

Vi har vært inne på tanken med teak finer, og det er gammel og slitt teak under teppene, man ser jo hvordan de har blitt etterhvert

Tenker også på å installere radio/cd Tips?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...