Hess21 Startet 12.Mai.2008 Del på Facebook Startet 12.Mai.2008 Heisann alle båtvenner I pinse-helgen ble snekka (rana 22) sjøsatt. Dette gikk som en drøm, snekka putrer og går og ser riktig så fin ut, men jeg har lyst til å gjøre en del "oppgraderinger" Kanskje installere kartplotter enten med laptop eller vanlig. Nye Instrumenter og Gassspak. Seter må byttes og kanskje sette inn lydanlegg. Nye puter er også noe jeg tenker på... Kom gjerne med forslag om mer som bør få en oppgradering. Jeg vil ikke bruke alt for mye penger, men er villig til å gå et stykke. Så her er det bare å komme med forslag osv... Mvh Superflex Sitér dette innlegget Link to post
Hess21 Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Ingen??? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Puss treværket og vask den grundig. Få sydd nytt trekk til alle putene, sikkert mange "minner" inni det gammle trekket. Prøv og hold den så orginal som mulig. Det blir penest i lengden. Redigert 13.Mai.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Hess21 Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Puss treværket og vask den grundig.Få sydd nytt trekk til alle putene, sikkert mange "minner" inni det gammle trekket. Prøv og hold den så orginal som mulig. Det blir penest i lengden. minner? kall det hva du vil...men putene generelt er slitne... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Ja, med minner mente jeg svette fra flere genrasjoner, støv og kanskje litt oppkast etter en herftig tur over fjorden.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ivar Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Enig med Seilaren, nye puter/seter og gardiner, samt en oppfreshing av treverket, og båten vil oppleves 10 år nyere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hess21 Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 herlig, takk for svar. Men jeg har en volvopenta 3000 series, bør man bytte den etterhver også? det med intriøret , har dere noen steder det er billig og bra seter /puter Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Saltvannskjølt ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Har du som meg fjernkontrollen på "dashboardet" så den butter for full gass? Meget effektiv turtallsperre Sitér dette innlegget Link to post
Hess21 Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Har du som meg fjernkontrollen på "dashboardet" så den butter for full gass? Meget effektiv turtallsperre jeg har den på dashbordet ja? noe galt med det? Sitér dette innlegget Link to post
Hess21 Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Saltvannskjølt ? hehe tror det ja vi kjører bare i saltvann så.. og det er ikke noe ferskvann innsug... Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Var jeg i dine sko hadde jeg ikke brydd meg om å tenke på motorbytte enda. Bli kjent med båten først og i mellomtiden er det jo fin tidtrøyte å fikle rundt med de opplagte feil og mangler en kan se. Kjenner ikke din motor men har du ekspansjons tanke med kjølevæske i så er den ferskvannskjølt. Og er den saltvannskjølt så kan den jo fremdeles gå i mange år til. Kjekk båt du har fått deg. Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 og det er ikke noe ferskvann innsug... Nei, er nok ingen som har det tror jeg. Saltvannskjøling= saltvann kjøler hele motoren. Ferskvannskjøling = Ferskvann i lukket system kjøler motoren og saltvann kjøler ferskvannet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Jepp, må si meg enig i tidligere forslag: Puter, gardiner og en skikkelig puss av treverket. Synes jeg ser ett teppe på gulvet i kabinen også. Hadde vurdert å bytte dette. Vi byttet på snekka vår i fjord sommer (20 fot). Det kostet ca 1000 kr (ute + inne), og vi ble kvitt lukten av "gammel morro" i tillegg til at det så mye bedre ut. Pass i så fall på å få ett teppe beregnet for bruk i båt. Jeg ville også vurdert å kjørt en rens av kjølesystemet på motoren. Vi brukte noe som heter "systemrens", koster ca 200 kr, og ga merkbare resultater: Lavere driftstemp på motor + hvit eksos forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Ikke noe galt med det nei. Ser ut som du har samme opplegg som meg bare. Der spaken butter i "dashboardet" slik at full gass ikke blir mulig, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Spesielt ikke når de siste 100 omdreiningene bare resulterer i mer hekksjø, lyd og dieselforbruk. :) Ser teppe er nevnt over, en ide kan kanskje være å legge teakfiner på dørken..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hess21 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Var jeg i dine sko hadde jeg ikke brydd meg om å tenke på motorbytte enda. Bli kjent med båten først og i mellomtiden er det jo fin tidtrøyte å fikle rundt med de opplagte feil og mangler en kan se. Kjenner ikke din motor men har du ekspansjons tanke med kjølevæske i så er den ferskvannskjølt. Og er den saltvannskjølt så kan den jo fremdeles gå i mange år til. Kjekk båt du har fått deg. båten har vært i familien for lit tid menjeg har tatt over:D kan sikkert legge ut bilde av motoren;) Sitér dette innlegget Link to post
Hess21 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Spesielt ikke når de siste 100 omdreiningene bare resulterer i mer hekksjø, lyd og dieselforbruk. :) Ser teppe er nevnt over, en ide kan kanskje være å legge teakfiner på dørken..? motoren har et sote problem, så jeg kjører bare på 23 omdregninger istedet for 30;) -det er da den går best syns jeg;) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 I brukerhåndboken til Yanmar står det at man av og til skal kjøre på fult turtall for å "brenne vekk" soten, for deretter kjøre på normalt turtall en stund. Veit ikke om dette gjelder motoren din å (?) Sitér dette innlegget Link to post
Hess21 Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 har ikke sett det noe sted nei Sitér dette innlegget Link to post
Hess21 Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Er det poeng og sette inn gps i denne? alså jeg har kartprogramm på laptopen, hvis jeg kobler det opp til en gps blir det en kartplotter sant? Vi har vært inne på tanken med teak finer, og det er gammel og slitt teak under teppene, man ser jo hvordan de har blitt etterhvert Tenker også på å installere radio/cd Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.