Jump to content

Smårust på KAD32 - 2 år gammel


Marina 7050

Recommended Posts

Krøp høyt og lavt i motorrommet i går (Finnmaster 7050 m/KAD32) og fann smårust ved toppakningen lengst akter på motoren. Ikke mye, men i alle fall en begynnelse. Ønsker å passe på motoren både for egen del og når båten en gang skal selges (for å kjøpe en større). Hvordan behandler man begynnende rust, er det å gjøre rent og kjøpe motormaling og male over, eller finnes det andre "lure" metoder?

 

Hadde trodd det gikk mer enn to år før rustet kom, Motoren er kjørt rettt over 100 timer. I tillegg var den på service i vinter og jeg reagerte på at oljen i kompressoren ikke var sjekket. Så ingen merker på skruen. Noen som har noen erfaringer med rust og kontroll av oljenivået i kompessor? Min motorerfaring strekker seg til tidligere påhengsmotorer.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

Det har egentlig kun hvert noen småting som, giver og instrument for tilt måtte skiftes (garantisak), lekkasje i innmonternt dekksluke (garantisak og slurvearbeid). Men,vi fikk en feil på kjølepumpen til styringen slik at det kom sjøvann inn i oljen til styringen, det ble imidlertid utbedret 100% som garantisak, men vet at de er litt uenige om anvarsforholdet. Derfor er det lurt å bare sjekke peilepinnen for servo som ligger helt akter til styrbord (liten sort plastbeholder), og se at den ikke har fått feil farge på oljen. Ellers så er båten vår utrustet med en VP KAD32 (159 Hk), som jeg trives med. Skal du ha mye vekt ombord kan den kanskje oppleves som liten. Ser at andre stort sett har større motorer. Men vi planla at det var fruen og jeg + noen små barnebarn som skulle på tur og da har jeg ingen problem å komme over 30 knop, og det er mer enn raskt nok for meg. Jeg trives sævrt godt i kjørehastighet rundt 19 knop. Kjøpte kalesje for akterdekket og fikk det montert av et båtverksted. Etter resultatet å dømme synes jeg du skal spørre om det er noe de er fortrolig med å gjøre før du gjør det samme. Men, jeg liker båten og koser meg i den og dieselforbruket er helelr ikke til å gråte av. I tillegg har jeg et par ganger kontaktet Volvo Penta Norge angående småting jeg lurte på, og har vært utrolig fornøyd med måten de har møtt meg på. Når det gjelder rustet jeg har nevnt her, fann jeg noen råd akkurat her som jeg skal i gang med (6-66). Ser at det begynner å bli en del "billige" båter på nettet av denne typen nå, så det skulle være mulig å kunen gjøre en god handel.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

Ja, og i tillegg så jeg et gammelt innlegg her om 6-66. Så i går var jeg og kjøpte to bokser og skal i gang så snart som mulig. Det er greit å ha denne havnen når en er usikker, for det ligger mye erfaring å finne. Takk for svaret.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

Har du tuklet med strømanlegget i båten? Det som setter fart i rustprosessen i båter, er uønskede strømmer. Årsaken til ditt problem ligger med 99,99% sansynlighet i at du har krypestrømmer ombord. Disse må vekk! I stedet for å senke båten med vekten av zinkanoder, er en smule kunnskap om strøm og JORDING smart.

Link to post
... smårust ved toppakningen lengst akter på motoren. Ikke mye, men .....

Kaptein Sabelmann: Må dette nødvendigvis skyldes krypstrømmer? Høres ikke ut som noe stort problem det her.

 

Håper du utbedrer med ved å pusse og male pent med pensel og ikke grisesprayer motor med tilbehør.

Jeg synes det er et problem at det ikke lenger (?) finnes motormaling annet enn på sprayboks.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takk for rådene. Har ikke vært borti strømmen så jeg får satse på å gjøre rent, grunne og til slutt motorlakk. Sistenvnte var jeg og kjøpte i dag og det var bare spraybokser. Regner med å spaye litt i en boks, og så bruke pensel. Så tror jeg jeg satser på noe jeg fant her, 6-66 for å holde motoren bedre videre.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Rusten du har der kommer nok av kondens i motorrommet. En behandling hver 3 måned med 6-66 eller wd40 som jeg føler er enda bedre, gjør underverker, og holder min motor glansendes strøken :smiley: (for rust iallefall) :seeya:

 

Antar du har rett for jeg klarer ikke finne andre forklaringer. Det er nok en konsekvens av "småting" jeg har glemt.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Rusten du har der kommer nok av kondens i motorrommet. En behandling hver 3 måned med 6-66 eller wd40 som jeg føler er enda bedre, gjør underverker, og holder min motor glansendes strøken :smiley: (for rust iallefall) :seeya:

 

Da har motoren fått sin behandling med 6-66, og fremstår langt bedre. Samtidig var det mulig å rense smårustet bort og skal bare legge på litt lakk med pensel. Takker for gode råd. :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...