Verrie Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Kalesje og presenninger tilpasset båten tåler mye. Våre lokale båtfabrikanter her (windy, scand etc) transporterer alltid sine båter på lastebiler med presenninga på. 2-3 lastestropper er nødvendig, ellers blir det dyrt med bota fra politi.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Hallo Når jeg hentet båten min i høst fikk jeg beskjed om å ta av kalersjen Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Akkurat hjemme fra clas ohlson med to lastestropper på 10m hver. Etter anbefalingene her skulle jeg vel klare meg med det. Takker for gode råd. Jeg hadde vært troendes nok til å legge båten på hengeren, feste den i baugen og kjøre tj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yama Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Ville i utgangspunktet kjørt uten kalesje. Sjekk instruksjonshefte til båten. Her vil det som oftest stå begrensninger for kalesjen. En del båter har grense på 30 kn. og da gjelder vel dette også om den står på henger bak en bil. God tur! Sitér dette innlegget Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 30.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Du bør ha to kraftige jekkestropper - en rett bak hengerhjulene og en som går over baugen på båten og under hengerdraget. I tillegg til å sikre at båten er fast på hengerene, gir dette også en avstivning av hengeren slik at ekvipasjen får bedre kjøreegenskaper. Jeg har gjennom årene alltid transportert båten med med kalesjen på, og aldri hatt noen skader på kalesjen av den grunn. Så lenge du holder deg innenfor lovlige hastigheter, og sjekker at glidelåsene ikke sklir opp, bør dette gå bra også i ditt tilfelle. Siden du har en leid henger og ikke har hatt båten på denne tidligere, så sjekk at kjølrullene og støtterullene på hengeren er riktig innstilt, slik at de alle får sin del av belastningen. Dessuten er det viktig få båten plassert slik på hengeren at vekten på hengerkula blir korrekt (60-80kg). Hvis ikke blr ekvipasjen uregjerlig og vinglete. Lykke til! <{POST_SNAPBACK}> Helt enig med Arvid_A!! Har trailet båt på 900 kg annet hvert år (1500 2000 km / tur). Kalesjen har alltid vært på (hard-toppbåt med kalesje akter). Aldri hatt problemer. Dobbel-akslet henger anbefales! (Letter å kjøre med (som på skinner) OG sikkerheten er MYE større!) Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Som Justisia har jeg kjørt en del med en Skibsplast 655 på slep, etter hvert nå nærmere 400 mil faktisk Jeg har imidlertid ved kontroll på vektstasjon konstatert at min båt inkl. enakslet Hammerhenger kommer under 1500 kg. Det er forsåvidt bra, da henger er godkjent for maks 1500 kg totalvekt og 22 fot båt. Jeg kan imidlertid ikke kjøre med mye vann og bensin på tankene for da kommer jeg over 1500 kg. Jeg er blant dem som har kjørt BÅDE med båtens originale kalesje oppe og med Skibsplast sin kraftige originale transport-/vinteropplagspresenning. Så lenge man kjører i lovlige hastigheter (i Norge betyr det maks 80 km/t med henger) fungerer begge deler helt greit. Kalesjen får uansett kjørt seg i opp til 40 knop på sjøen og med motvind i tillegg blir det fartsvind på opp mot 80 km/t det også. Lastestropper/spennbånd har jeg også brukt, men jeg hadde litt blandede erfaringer der. Opplevde til og med at to bånd ble gnagd av pga vibrasjoner på en 80 mil lang kjøretur, Kristiansand-Trondheim. Siden da har jeg brukt vanlige tykke fortøyningstau fra kryssholtene på hver side bak på båten og ned til hengeren samt et tau over baugen og ned i hengerdraget. Jeg har forøvrig flere bilder liggende på PC'en av båter på VEIEN bak tomme tilhengere. Å bare feste i kroken foran på båten er det nok en del som har brent seg på. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brum Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Da jeg kjøpte henger og en liten "skjærgårdsjeep" for to år siden, fikk jeg klar beskjed fra henger leverandør Brendrup at lastestropper er påbudt. Dette for at ved en eventuell ulykke skal henger og båt følge hverandre og ikke fly "i alle retninger". Sa de... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 30.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Nettopp. Forrige båt (Finnsport 650 AC) var "noe for tung" og litt for bred... Ble stoppet i kontroll et par ganger, men eneste smilende kommentar fra "de uniformerte" var at jeg hadde SOLIDE 5-tonns jekk-band forran og bak!! Har brukt de samme banda i flere år og aldri opplevd "gnaging" / skade på dem. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 17.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 (redigert) Drar opp denne igjen istedet for å starte ny tråd... Har fått EN negativ erfaring med båthengeren: Gummirullene (kjøl-rullene) "suger", slik at det skal mye kraft til for å få båten AV hengeren :-( (Litt liten hellevinkel på utsett-rampen) En venn anbefalte meg å lage nye ruller i nylon (plast – polyamid) Spørsmålet er: HVOR får jeg tak i slikt materiale (billigst)?? Det jeg trenger er en bolt på 10 cm i diameter og ca. 120 cm lang (For bearbeiding i dreibenk og sag) Redigert 17.Oktober.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Farnell har mye rart, bl.a. nylon sylindere, men det ser ut til at den største er 75mm i diameter og 1m lang. http://no.farnell.com/jsp/endecaSearch/par...KU=520421&N=401 Ta et søk på http://no.farnell.com etter f.eks. "plastic material" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordrafting Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Har hentet en båt på 2,2 tonn i bergen på en 9m Hammerhenger, totalvekt på slepet var ca 3 tonn(bilen kan trekke 3,5 tonn). Det var ikke noe problem å trekke dette med min Landrover discovery serie II. Men det krever jo sertifikat for storbil med denne vogntogvekta, noe jeg har. Men over valdresflya så ble det skikkelig vinterføre i oppoverbakkene, da ble vi berdet av tractionkontrollen og 4wd. Uten dette så hadde vi havnet langt ned i steinurene. Men det var ikke noe problem å følge trafikken der dette var påkrevd, kjørte på natterstid slik at trafikken var minimal. Det er heller ikke problem å trekke breiere båt enn 2,5 m, så lenge man følger regler og forskrifter om varsling av bred last. F. eks. med å ha blinkene gult lys på taket av bilen og bak på hengeren. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Farnell hadde ikke; Engelsk firma med et norsk enmannskontor uten materialkompetanse :-) Hatling her i Trondheim har "stoffet" på lager (polyacetal POM bolt). Prisen var "litt" høy :-( (Over 2000,- / meter for 100mm Ø ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Ta en ringerunde til noen av byens mekaniske verksteder, rart om ikke noen av dem har noen ender i restehylla som du kan ta for noen hundrelapper. Begynn med Teeness asa. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 (redigert) Ifølge (papir)katalogen til Farnell skal de ha "Natural Cast Nylon 6" i 100mm diameter og med lengde 1000mm. Order Code: 715-1767, Lagt til: Koster kr 779,60 Farnell er nok et Engelsk firma ja, men de leverer utrolig raskt, i hvertfall til bedriftskunder. Har opplevd å bestille varene på ettermiddagen og fått de levert på døra før kl 10 dagen etter. Redigert 18.Oktober.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 (redigert) Ta en ringerunde til noen av byens mekaniske verksteder, rart om ikke noen av dem har noen ender i restehylla som du kan ta for noen hundrelapper. Begynn med Teeness asa. God idé. Prøver det nå... Redigert: Teeness hadde ikke stoffet, ble henvist til Hatling, så da er det bar å slanke lommeboka... Ifølge (papir)katalogen til Farnell skal de ha "Natural Cast Nylon 6" i 100mm diameter og med lengde 1000mm. Order Code: 715-1767, Lagt til: Koster kr 779,60 Farnell er nok et Engelsk firma ja, men de leverer utrolig raskt, i hvertfall til bedriftskunder. Har opplevd å bestille varene på ettermiddagen og fått de levert på døra før kl 10 dagen etter. Ja, men NYLON trekker vel vann?? Polyacetal er noe annet... Redigert 18.Oktober.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Da ringer du Nomek eller Profi. Jeg nekter å tro at noen av disse ikke har noe passende til en overkommelig penge... Ikke si at det er til båt, så blir det ikke så dyrt. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 19.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Nomek har!! :-)) Tusen takk! (Er du i Trondheim??) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Godt å høre at det løste seg! Jeg har en jobb som krever litt kontaktnett, for å si det sånn... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ra Balder Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Tar opp igjen denne gamle tråden, da jeg ikke finner andre som passer bedre: Vi har nettopp kjøpt en 40 HK Johnson 1996. Brukt kun i ferskvann på østlandet, og således i meget god stand, men med ett unntak: Øvre motofestet, som fester selve motoren til svingramma du skrur fast i båten, er festet med to kraftige bolter i et gummi motorfeste. Disse boltene var dratt rett av! Motoren hang dermed i praksis kun på gearstanga som går gjennom svingbolten. Hadde vi sjøsatt og startet opp før vi merket dette, hadde motoren rett og slett slitt seg løs fra festet og mest sannnsynlig forsvunnet i dypet... Det var ingen tegn til tæring eller andre skader på boltene, så dette var ren overbelastning. Å få dette reparert ble en større operasjon. Feste sitter midt inne i stammen under motorblokka, som dermed må av. Boltendene som satt igjen i hullene i svingbolten var "umulige" å få hele ut, så det ble oppboring i den enden det var mulig, og fabrikering av spesielle to-dimensjon pinnebolter. Løsningen er ikke 100% fullgod i forhold til opprinnelig løsning, men vi håper dette holder med litt forsiktig bruk. Å kjøpte ny svingbolt, som var alternativet, ville kostet ca 7000 +mva. At jeg ble lurt trill rundt av selger, som nødvendigvis må ha visst om problemet, men nå selvsagt nekter for alt , er en helt annen historie som ikke skal dras her. Men hvis noen ønsker å vite hvem på Notodden de ikke trenger å handle med, så kan de jo gi meg en lyd..... Årsaken til havariet, og grunnen til at historien beskrives her, er at motoren har hengt på en båt som visstnok har blitt kjørt mye rundt på dårlige grusveier mellom diverse fiskevann. Motoren ble kjørt opptiltet pga faren for å ta nedi, uten bruk av "transportstag", som jeg forstår skal brukes til slik kjøring. Med god fart over større humper får man da voldsomme vertikale slag i motoren, og i verste fall dras altså disse 10 mm boltene rett av. Effekten forsterkes når motoren i tillegg svinges over på siden, da vil en større del av belastningen falle på en av boltene. Og når en bolt først er røket, ryker den andre også. Så til alle dere som kjører rundt med påhengsbåt på henger: Må dere tilte opp motoren under kjøring, og IKKE har foreskrevet transportstag montert, så ta det veldig rolig! Redigert 29.Juni.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Til dere som hisser dere opp over båteiere med tilhenger som ikke er med på dugnad osv. Gjør som andre sier, sett opp betalingskasse. Har selv hatt båt på henger, og 50 kroner for å få låne rampa og sette ut båten er helt fair. Betaler gjerne 50 kroner for å sette ut og kunne parkere "lovlig" i en bevoktet havn. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 I børsa Båthavn er det betalingskasse for ikke-medlemmer. Funker stort sett bra. Det tok en dag å dreie nye ruller av POM til båthengeren. Laget dem med 40 mmØ større diameter (enn de gamle av gummi). Satte inn 21 mmØ rør på 20mmØ bolter. Satte inn med greas og monterte på hengeren. DET ble andre saker ja. Nå glir båten meget lett AV hengeren; Må bruke vinsjen for å holde igjen! OG bør montere ekstra spennband for å hindre bevegelse bakover under kjøring! Anbefales for de med "trege" hengere!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 At folk ikke har fast båtplass kan vel være grunnet mange ting. Selv har jeg plass til min båt på en brygge på campingplassen jeg har vogna på, og bruker slippen til Lokale båtforening. Her har de en boks på stolpen hvor man skal legge en 10kr for hver gang man bruker slippen (for ikke medlemmer) Jeg med flere på campingplassen velger heller å betale støttemedlemskap til denne båtforeningen (kun 150svenske kroner). så slipper vi dette med den 10kr hver gang. Denne båtforeningen har da også en øy hvor det har blitt laget båtbrygge, stupetårn, grillplasser og utedass, og vi er ofte ute på denne øya og koser oss iløpet av sommeren. Dugnader blir vi med på så ofte vi kan, så i sommer ble en ny brygge slept ut og moret godt fast der ute på øya, pluss at vi også forstørret den gamle bryggedelen ute på øya. Bryggen vi slepte ut og moret fast: Gamle Selco'n ble brukt som verktøykasse/frakteskute Starten på den (norske dugnaden) Kaffepause: Ferdig resultat: I bakgrunnen sees litt av stranden og grillplassen: Noen som liker å pynte litt rundt båten :giggle: :crazy: :lol: Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 Flotte bilder! Hva slags henger har du? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Takker Båthengeren er selvbygd fra en gammel knaus campingvogn. Var det campingvogna jeg har på plassen du mente så er det en Hobby 650 KFUM Redigert 22.September.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.