Jump to content

Tråden for oss med båt på tilhenger


Marwin

Recommended Posts

Ville i utgangspunktet kjørt uten kalesje. Sjekk instruksjonshefte til båten. Her vil det som oftest stå begrensninger for kalesjen. En del båter har grense på 30 kn. og da gjelder vel dette også om den står på henger bak en bil.

 

God tur!

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Link to post
Share on other sites

Du bør ha to kraftige jekkestropper - en rett bak hengerhjulene og en som går over baugen på båten og under hengerdraget. I tillegg til å sikre at båten er fast på hengerene, gir dette også en avstivning av hengeren slik at ekvipasjen får bedre kjøreegenskaper.

Jeg har gjennom årene alltid transportert båten med med kalesjen på, og aldri hatt noen skader på kalesjen av den grunn. Så lenge du holder deg innenfor lovlige hastigheter, og sjekker at glidelåsene ikke sklir opp, bør dette gå bra også i ditt tilfelle. 

Siden du har en leid henger og ikke har hatt båten på denne tidligere, så sjekk at kjølrullene og støtterullene på hengeren er riktig innstilt, slik at de alle får sin del av belastningen. Dessuten er det viktig få båten plassert slik på hengeren at vekten på hengerkula blir korrekt (60-80kg). Hvis ikke blr ekvipasjen uregjerlig og vinglete. 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig med Arvid_A!! :yesnod:

Har trailet båt på 900 kg annet hvert år (1500 2000 km / tur). Kalesjen har alltid vært på (hard-toppbåt med kalesje akter). Aldri hatt problemer. Dobbel-akslet henger anbefales! (Letter å kjøre med (som på skinner) OG sikkerheten er MYE større!)

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Som Justisia har jeg kjørt en del med en Skibsplast 655 på slep, etter hvert nå nærmere 400 mil faktisk :yesnod: Jeg har imidlertid ved kontroll på vektstasjon konstatert at min båt inkl. enakslet Hammerhenger kommer under 1500 kg. Det er forsåvidt bra, da henger er godkjent for maks 1500 kg totalvekt og 22 fot båt. Jeg kan imidlertid ikke kjøre med mye vann og bensin på tankene for da kommer jeg over 1500 kg.

 

Jeg er blant dem som har kjørt BÅDE med båtens originale kalesje oppe og med Skibsplast sin kraftige originale transport-/vinteropplagspresenning. Så lenge man kjører i lovlige hastigheter (i Norge betyr det maks 80 km/t med henger) fungerer begge deler helt greit. Kalesjen får uansett kjørt seg i opp til 40 knop på sjøen og med motvind i tillegg blir det fartsvind på opp mot 80 km/t det også.

 

Lastestropper/spennbånd har jeg også brukt, men jeg hadde litt blandede erfaringer der. Opplevde til og med at to bånd ble gnagd av pga vibrasjoner på en 80 mil lang kjøretur, Kristiansand-Trondheim. Siden da har jeg brukt vanlige tykke fortøyningstau fra kryssholtene på hver side bak på båten og ned til hengeren samt et tau over baugen og ned i hengerdraget.

 

Jeg har forøvrig flere bilder liggende på PC'en av båter på VEIEN bak tomme tilhengere. Å bare feste i kroken foran på båten er det nok en del som har brent seg på.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte henger og en liten "skjærgårdsjeep" for to år siden, fikk jeg klar beskjed fra henger leverandør Brendrup at lastestropper er påbudt. Dette for at ved en eventuell ulykke skal henger og båt følge hverandre og ikke fly "i alle retninger". Sa de...

Link to post
Share on other sites

Nettopp. Forrige båt (Finnsport 650 AC) var "noe for tung" og litt for bred... :blush::blush: Ble stoppet i kontroll et par ganger, men eneste smilende kommentar fra "de uniformerte" var at jeg hadde SOLIDE 5-tonns jekk-band forran og bak!! :wink:

Har brukt de samme banda i flere år og aldri opplevd "gnaging" / skade på dem.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Drar opp denne igjen istedet for å starte ny tråd...

Har fått EN negativ erfaring med båthengeren: Gummirullene (kjøl-rullene) "suger", slik at det skal mye kraft til for å få båten AV hengeren :-( (Litt liten hellevinkel på utsett-rampen)

En venn anbefalte meg å lage nye ruller i nylon (plast – polyamid) Spørsmålet er: HVOR får jeg tak i slikt materiale (billigst)?? Det jeg trenger er en bolt på 10 cm i diameter og ca. 120 cm lang (For bearbeiding i dreibenk og sag)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har hentet en båt på 2,2 tonn i bergen på en 9m Hammerhenger, totalvekt på slepet var ca 3 tonn(bilen kan trekke 3,5 tonn). Det var ikke noe problem å trekke dette med min Landrover discovery serie II. Men det krever jo sertifikat for storbil med denne vogntogvekta, noe jeg har. Men over valdresflya så ble det skikkelig vinterføre i oppoverbakkene, da ble vi berdet av tractionkontrollen og 4wd. Uten dette så hadde vi havnet langt ned i steinurene.

 

Men det var ikke noe problem å følge trafikken der dette var påkrevd, kjørte på natterstid slik at trafikken var minimal.

 

Det er heller ikke problem å trekke breiere båt enn 2,5 m, så lenge man følger regler og forskrifter om varsling av bred last. F. eks. med å ha blinkene gult lys på taket av bilen og bak på hengeren.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Ifølge (papir)katalogen til Farnell skal de ha "Natural Cast Nylon 6" i 100mm diameter og med lengde 1000mm. Order Code: 715-1767, Lagt til: Koster kr 779,60

 

Farnell er nok et Engelsk firma ja, men de leverer utrolig raskt, i hvertfall til bedriftskunder. Har opplevd å bestille varene på ettermiddagen og fått de levert på døra før kl 10 dagen etter.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta en ringerunde til noen av byens mekaniske verksteder, rart om ikke noen av dem har noen ender i restehylla som du kan ta for noen hundrelapper. Begynn med Teeness asa.

God idé. Prøver det nå...

 

Redigert: Teeness hadde ikke stoffet, ble henvist til Hatling, så da er det bar å slanke lommeboka... :cryin:

 

 

Ifølge (papir)katalogen til Farnell skal de ha "Natural Cast Nylon 6" i 100mm diameter og med lengde 1000mm. Order Code: 715-1767, Lagt til: Koster kr 779,60

Farnell er nok et Engelsk firma ja, men de leverer utrolig raskt, i hvertfall til bedriftskunder. Har opplevd å bestille varene på ettermiddagen og fått de levert på døra før kl 10 dagen etter.

Ja, men NYLON trekker vel vann?? Polyacetal er noe annet... :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar opp igjen denne gamle tråden, da jeg ikke finner andre som passer bedre:

 

Vi har nettopp kjøpt en 40 HK Johnson 1996. Brukt kun i ferskvann på østlandet, og således i meget god stand, men med ett unntak:

 

Øvre motofestet, som fester selve motoren til svingramma du skrur fast i båten, er festet med to kraftige bolter i et gummi motorfeste. Disse boltene var dratt rett av! Motoren hang dermed i praksis kun på gearstanga som går gjennom svingbolten. Hadde vi sjøsatt og startet opp før vi merket dette, hadde motoren rett og slett slitt seg løs fra festet og mest sannnsynlig forsvunnet i dypet...

Det var ingen tegn til tæring eller andre skader på boltene, så dette var ren overbelastning.

 

Å få dette reparert ble en større operasjon. Feste sitter midt inne i stammen under motorblokka, som dermed må av. Boltendene som satt igjen i hullene i svingbolten var "umulige" å få hele ut, så det ble oppboring i den enden det var mulig, og fabrikering av spesielle to-dimensjon pinnebolter. Løsningen er ikke 100% fullgod i forhold til opprinnelig løsning, men vi håper dette holder med litt forsiktig bruk.

Å kjøpte ny svingbolt, som var alternativet, ville kostet ca 7000 +mva.

At jeg ble lurt :headbang::cryin: trill rundt av selger, som nødvendigvis må ha visst om problemet, men nå selvsagt nekter for alt :confused: , er en helt annen historie som ikke skal dras her. Men hvis noen ønsker å vite hvem på Notodden de ikke trenger å handle med, så kan de jo gi meg en lyd.....

 

Årsaken til havariet, og grunnen til at historien beskrives her, er at motoren har hengt på en båt som visstnok har blitt kjørt mye rundt på dårlige grusveier mellom diverse fiskevann. Motoren ble kjørt opptiltet pga faren for å ta nedi, uten bruk av "transportstag", som jeg forstår skal brukes til slik kjøring. Med god fart over større humper får man da voldsomme vertikale slag i motoren, og i verste fall dras altså disse 10 mm boltene rett av.

Effekten forsterkes når motoren i tillegg svinges over på siden, da vil en større del av belastningen falle på en av boltene. Og når en bolt først er røket, ryker den andre også.

 

 

Så til alle dere som kjører rundt med påhengsbåt på henger: Må dere tilte opp motoren under kjøring, og IKKE har foreskrevet transportstag montert, så ta det veldig rolig!

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Til dere som hisser dere opp over båteiere med tilhenger som ikke er med på dugnad osv.

Gjør som andre sier, sett opp betalingskasse. Har selv hatt båt på henger, og 50 kroner for å få låne rampa og sette ut båten er helt fair.

Betaler gjerne 50 kroner for å sette ut og kunne parkere "lovlig" i en bevoktet havn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

I børsa Båthavn er det betalingskasse for ikke-medlemmer. Funker stort sett bra.

 

Det tok en dag å dreie nye ruller av POM til båthengeren. Laget dem med 40 mmØ større diameter (enn de gamle av gummi).

Satte inn 21 mmØ rør på 20mmØ bolter. Satte inn med greas og monterte på hengeren.

DET ble andre saker ja. Nå glir båten meget lett AV hengeren; Må bruke vinsjen for å holde igjen!

OG bør montere ekstra spennband for å hindre bevegelse bakover under kjøring! :cheers_wine:

 

Anbefales for de med "trege" hengere!! :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At folk ikke har fast båtplass kan vel være grunnet mange ting.

 

Selv har jeg plass til min båt på en brygge på campingplassen jeg har vogna på, og bruker slippen til Lokale båtforening.

Her har de en boks på stolpen hvor man skal legge en 10kr for hver gang man bruker slippen (for ikke medlemmer)

Jeg med flere på campingplassen velger heller å betale støttemedlemskap til denne båtforeningen (kun 150svenske kroner). så slipper vi dette med den 10kr hver gang.

Denne båtforeningen har da også en øy hvor det har blitt laget båtbrygge, stupetårn, grillplasser og utedass, og vi er ofte ute på denne øya og koser oss iløpet av sommeren.

 

Dugnader blir vi med på så ofte vi kan, så i sommer ble en ny brygge slept ut og moret godt fast der ute på øya, pluss at vi også forstørret den gamle bryggedelen ute på øya.

 

Bryggen vi slepte ut og moret fast:

283498_1941732748632_1401856707_31927255_1100160_n.jpg

 

Gamle Selco'n ble brukt som verktøykasse/frakteskute :thumbsup:

269041_1934689092545_1401856707_31916427_1828602_n.jpg

 

Starten på den (norske dugnaden)

268511_1934687972517_1401856707_31916423_1446019_n.jpg

 

Kaffepause:

268046_1934690932591_1401856707_31916431_2411039_n.jpg

 

Ferdig resultat:

268725_1935948604032_1401856707_31917914_6849481_n.jpg

270701_1934691732611_1401856707_31916433_4694_n.jpg

 

I bakgrunnen sees litt av stranden og grillplassen:

267442_1935957884264_1401856707_31917931_6461759_n.jpg

 

Noen som liker å pynte litt rundt båten :giggle: :giggle: :crazy: :crazy: :lol: :lol:

39001_1405820871170_1401856707_31117743_6583060_n.jpg

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...