Nuffen Startet 13.Mai.2008 Del på Facebook Startet 13.Mai.2008 Hei alle sammen! Jeg vurderer sterkt en helplanende båt med en 2001 modell Volvo Penta KAD43 med et 290 dp drev av samme årsmodell. Motor, og forhåpentligvis drev, er da gått like mye, ca 1300 timer. Selger hevder det er tatt årlig service på motor, men begynner denne motoren å nærme seg pensjonistalderen? Hvor mange timer, forutsatt normalt vedlikehold, kan man forvente av en slik motor og drev før noe dyrt vil skje? Hvordan er serviceintervallene på denne motoren, det skal vel byttes saker og ting ved 500, 1000, 1500... osv? Har søkt etter en del poster med KAD43 her på forumet, og ikke funnet så mange negative kommentarer... det må vel bety at det er en solid motor uten for mye problemer? Ønsker mange synspunkter her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Kanon motor - noe av det beste fra Volvo. Hadde en 2000 mod til den var gått 600 timer. Aldri noen ting. Gi den olje og det den ellers trenger så går den mange tusen timer. En svakhet er toppakningen. Sjekk at det ikke er hvite striper langs blokka eller frostvæske i i kjølsvinet. Verdt ellers å sjekke er turbo, kompressor og selvsagt at det ikke har vært vann olja på i drevet. Ellers var jo 1300 timer på 2001 mod. en god del over gjennomsnittet. Det bør også speiles i prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Bernie Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Har en 1998 modell som har gått over 2000 timer. Motoren har gått som en klokke, men vi har måtte bytte toppakning og pakning på turbo på grunn av kjølevannslekkasje. Så sjekk for lekkasjer rundt motoren. Har ikke hatt noen problemer med drevet før nå. Sen hadde surret seg inn mellom propellene og ødelagt tetningene, drevet ble tømt for olje noe som resulterte i totalhavari. Så hvis noen har et 290DP drev til salgs må dere si fra. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Jeg har 2 stk KAD43 med dp290 drev i min båt, motorene har gått nesten 800 timer. Motorene er veldig lettstartet og går som en klokke, kjempefornøyd!! Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Fantino Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Enig med de fleste her, men har lagt merke til en ting som jeg i sin tid ble veldig overrasket over: på 1000 timer anbefaler VP i manual at drevet skiftes eller totaloverhales. Det betyr vel at et drev med 1300 timer må regnes som "utkjørt" om dette ikke er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.