Jump to content

Oppkobling av Iskra/Ladac 1204-

Duett56

Recommended Posts

Hei.

Får ikke til å koblet opp dette. Har søk på forumet her, men finner ikke noe som stemmer med mitt problem.

Jeg har en Iskra 12v 100A Type AAK4352 og en Ladac 1204 som skal kobles sammen.

Har snakket med Ladac og de kan ikke hjelpe meg.

På Asker elektro diesel sier de at jeg må bruke type 1205, men har snakket Porsgrunn bilglass og de sier at de har solgt 1205 før. Men har nå gått over til 1204. De sier dette skal gå fint. De kunne heller ikke hjelpe meg, med noe bra svar på opp kobling.

Har jo klippet av punktene fra børster til regulator. Det grønne ledningen skal loddes til den øvre børsten(se bildet)

Den nederste børsten til jord (B-).

Men hva skal jeg gjøre med det punkte som er i mellom dynamo og børsten.(se bilder med røde ringer)

Punkte går vidre til diodene nede i dynamo. Skal det bare være som det er eller bøyes vekk??

Hvis den skal være der blir jo diodene jordet via B-.

Er det noen som har vært borti dette problemet?

Saken min er at motor er ute av båten nå og det er en del lettere å komme til dynamo nå. Så jeg ville helst ha fikset dette før jeg setter i motoren igjen.

Mvh Stein

dynamo.jpg

regulator.jpg

Edited by roaldbj (see edit history)

Nå kjenner jeg ikke til om din dynamo er plussregulert eller minusreguelert. Siden de oppegående menneskene på Asker Elekrto Diesel sier 1205, er den nok minusregulert. Avhengig av hva den er skal du enten ha Ladac 1204 (plussregulert) eller 1205 (minusregulert). Siden du nå allerede har en Ladac 1204, kan du i stedet for å fintenke på om du har det ene eller det andre heller bruke din 1204 uansett.

For dynamoen spiller det nada rolle om den blir minusregulert eller plussregulert. Forskjellen er at på den ene typen er reguleringsspenningen pluss, går inn på den ene børsten, gjennom ankeret ut gjennom den andre børsten og til jord.

Den andre typen er motsatt. Får altså minus fra regulatoren, inn på ankeret, ut igjen og til pluss.

Det du gjør er å klippe begge børsteledningene. Så kobler du reguleringsledningen fra ladacen inn på den ene børsten (samme hvilken) og så kobler du en ledning fra den andre børsten og videre til +12V.

Hei ja.

Moro at det er noen som har greie på dette. Jeg kan gjøre slik du beskriver Lotus, men hva gjør jeg med mitt punkt til diodene?

Mvh Stein

Det er litt vanskelig for meg å si, vil jo ikke si noe jeg ikke er sikker på. Kanskje du kan finne det ut selv av tegningen under? Dette er en minusregulert Hitachi-dynamo. Det er brukt betegnelser som L og R, men ellers er det likt.

regulator7.gif

Den fjærkontakten gir forbindelse mellom D+ og regulatoren og den ene børsten.

Du må koble dette opp slik at en børste er forbundet med DF (grønn kabel) fra Ladac'en og den andre børsten til jord.

D+ (orange) kabel fra Ladac kobler du til D+ uttaket (ikke den fjæra) sammen med kabelen fra ladelampa.

Står endel om dette i dette emnet. Se innlegg 132 som omhandler ditt problem.

Det enkleste er å bruke en børsteholder.

boersteholder2.jpg

Takker og bukker for svar Ingar.

Jeg tror nok Asker Elektro Diesel har riktig at dynamoen er minusregulert.

Om jeg har forsått det rett da så gjør jeg slik.

1. Grønn ledning fra 1204 til den ene børsten.

2. 12v til børste nr 2 ( slik Lotus beskriver)

3. Klippe vekk forblindelse mellom børste og D+ nede i dynamo.

4. Orange ledning fra 1204 til D+ uttaket sammen med kabelen fra ladelampa.

Mvh Stein

Edited by Duett56 (see edit history)

Takk for meget raske svar.

Den er ikke 2 polet.

Jeg kan da bruke min Ladac 1204, på min minusregulerte dynamo hvis jeg forstår rett.

1. Grønn ledning fra 1204 til den børste nr 1

2. Børste nr 2 til B-( jord)

3. Klippe vekk forblindelse mellom børste og D+ nede i dynamo.

4. Orange ledning fra 1204 til D+ uttaket sammen med kabelen fra ladelampa.

Lager en 1-4 oppskrift jeg, så vet jeg helt sikkert at jeg gjør det riktig. :smiley:

Mvh Stein.

Dette ser riktig ut. Du nevner ikke bortkobling av den eksisterende regulatoren, men jeg regner med at du har tatt hensyn til dette.

Ladac'en krever ganske mye strøm for å "tenne" så det kan tenkes du må ha en motstand i parallell med ladelampa.

Bare nevner dette så du ikke får panikk dersom den ikke lader. Du kan midlertidig gå rundt dette ved å kortslutte mellom rød og grønn kabel et øyeblikk, da skal ladingen komme igang.

Det er er fint.

Har koblet vekk regulatoren og er klar over lade lampe opplegget. Er litt usikker på om jeg har lade lampe, men har voltmeter veit jeg. Må sjekke dette i båten.

Mvh Stein

• 11 months later...

Jeg har en Iskra 80Amp dynamo/Ladac 1205 på en VP41B. Dette har fungert bra siden jeg kjøpte og monterte pakka for 4 år siden. Nå har dynamoen sluttet å lade, og jeg har mistet visning på turtall- og voltmeterinstrument. Det samme skjer på fly slik at jeg utelukker at det er instrumentfeil. Jeg har foreløpig ikke målt på dynamoen, men Amperetimetelleren viser minus når motoren går. Alle kabler ser ut til å være på plass på dynamoen. Alarmindikator lyser på lading og temp(?), men ingen alarmlyd høres. Motoren går som vanlig og alle vifteremmer er på plass og dynamo går rundt.

Hvor skal jeg feilsøke, eller bør jeg like gjerne bytte hele greia?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå har jeg byttet dynamoen, og ladinga er bra. 14,8V på på Ah-telleren, men 0 på voltmeteret på instrumentbordet. Ingen av instrumentene virker, verken turteller, voltmeter, tempåler eller oljetrykksmåler??

Noen som har peiling?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Pleier gjerne å være en liten sikring bak på instrumentpanelet. Et par ampere størrelse som så gir drivspenning til instrumentene.

Jeg har en slik på mitt Yanmar-panel. Kanskje du også har en slik og at det hele er så enkelt som at sikringen har røket?

Ja, takk for det Lotus. Jeg lurte også på om det ikke måtte finnes en sikring et sted. Eller et jordingspungt kanskje, i tillegg til B-minus på dynamoen? Skal sjekke grundig i morgen

ad. planlegging:

Så fant jeg et dårlig jordingspunkt som løste det meste, både av instrumenter og alarmer, bortsett fra turtelleren. Noen som vet om jeg skal jeg kunne måle noe fornuftig på W-utaket på dynamoen? Det vil vel variere med turtall, men skal vel gi en stabil verdi på feks. tomgang? Eller?

ad. planlegging:

Noen lager seg problemer.....

Hadde "ladac" regulator på forrige båten, og masse batteri, og ladeproblemer.

Brukte avbiteren på "raklet" og satte inn en standard Iskra dynamo.

Ups, alt funket, like problemfritt som på alle andre "kjøretøy":-)

Satset litt på "Remaordtaket" her..... det enkleste er.........

Erfaringene er forskjellig, vet du. Har selv hatt 3 forskjellige type eksterne regulatorer i flere år (Ops forskjellige båter). LADAC og YA-12 fungerte utmerket uten problemer.

har også til gode å oppleve at orignalregulator tar kvelden.

Feil kan imidlertid oppstå på det aller meste. Noe er av og til selvforskyldt, mens andre ting kan skyldes komponentfeil, dårlig konstruksjon og mye annet.

Det viktigste er at man installerer komponeneter som tåler å stå i båt. Har man manuelle systemer bør man også vite hvordan de opereres, ellers kan det feile.

Jeg er imidlertid enig i at ordtaket du refererer til :smiley:

Mye fancy som ikke fungerer like bra i lengden.