Jump to content

Innførsel til EU/Frankrike

oddgeir

Recommended Posts

Om 4 uker drar jeg til Frankrike for å hente båt.

I kofferten vil jeg bl. a. ha elektroniske duppedingeser for flerfoldige tusen kroner. (Plotter, rategyro, VHF, AIS, osv).

Spørsmålet er om noen har oversikt over hvilke regler som gjelder når jeg kommer på NON EU citizen-gaten på flyplassen.

Hvilke regler gjelder for innførsel til EU.

Jeg har ikke lyst å betale moms en gang til.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Jeg var borti en noe lignende situasjon for noen år siden. Jeg dro til et tollkontor i Norge før avreise og viste delene samt kvitteringer. Deretter ble det fylt ut et skjema med oppstilling av komponentene og med et rundt stempel fra norske tollmyndigheter. Jeg unngikk problemer med dette dokumentet.

God tur forresten. Hvor henter du båten og hva er reiseruten hjem? Dersom du seiler vest for Danmark regner jeg med at du kjenner til alle grunnene. Greit å proviantere i Helgoland.

@Trophy:

Gjelder ikke TIR Carnet transport pr bil da? Jeg reiser med fly.

@roaldbj:

Turen går fra Les Sables d'Olonne innerst i Biscayabukta. Rundt Brest, gjennom den Engelske kanal, Kielerkanalen, Lillebelt, Læsø, Marstrand og opp svenskekysten. Regner med å bruke 4 uker.

Jeg ordner skjema hos norske tollmyndigheter, men disse er primært for reinnførsel til Kongeriket, og har lite å gjøre med innførsel til EU.

At franske tollere (og syndere) kan la seg imponere av offisielle dokumenter med runde stempel, er en annen sak.

Ettersom jeg oppfatter deg så skal du til Frans og hente båt. Medbrakt utstyr, kjøpt i Norge, bekreftes av toller før avreise. Utstyret er jo i transitt og skal tilbake til Norge i båten og heller ikke fortolles (moms) ved ankomst Norge under forutsetning av at du har tollpapirene i orden før du reiser. Ellers kan du risikere å måtte dokumenter / betale dobbelt opp ved ankomst Norge.

SITAT: og har lite å gjøre med innførsel til EU.

Du skal jo ikke ha noe innførsel til Frans, men transitt av produktene, derfor dokumentasjon før avreise. Og det får du av tollvesenet.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja det er greit, men hvordan kan den franske tolleren vite at jeg skal tilbake til Norge med sakene. Hva må jeg gjøre for at han sender meg rett gjennom gaten uten mva?

Fordi du forteller han det :smiley:. Har selv hatt noen turer med medbrakt utstyr i transitt og det har aldri vært noe problem i Frans med hensyn til moms o.l. Det har derimot vært problemer ved retur til Norge og møte med toller. Har du dokumentasjon på at utstyret er kjøpt og betalt i Norge slipper du dette problem. Skulle du i verste tilfelle møte en sur og gretten Franker kan alt skje, men ikke glem at du fortsatt er innenfor EØS område.

Kommer til å tenke på at i disse tider som så mange reiser rundt i verden og har medbrakt utstyr (LapTopp og annet utstyr) og ikke kan dokumentere at dette har vært i transitt ved retur til Norge. Ja da kan alt skje...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

@Trophy:

Gjelder ikke TIR Carnet transport pr bil da? Jeg reiser med fly.

Det stemmer nok, når jeg får tenkt meg om....Skal du bruke jawik's måte bør du være bra på Fransk språk. Snakk med tollvesenet så ordner de dette

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg har tatt kontakt med Euroinfo, og de jobber nå med saken. Venter svar i løpet av dagen.

Siden Tollen ikke kunne svare på mine spørsmål om innførsel til Frankrike, kontaktet jeg EuroInfo.

I dag fikk jeg svar fra Innovasjon Norge, avdeling for internasjonal handel.

Det er ingen etablert ordning for innførsel av slike varer i forbindelse med båthenting.

Man skal betale 20% mva når man ankommer Frankrike, som refunderes når man forlater landet.

I praksis, med "brukt" utstyr, og høflig fremtreden, går det som regel greit, om man mot formodning blir stoppet for tollkontroll.

Uten å si de i rene ord, ble jeg rådet til å gå på grønt, og håpe på det beste.

Hvis man sender varene vha en speditør, har de ordninger med transittvarer, som gir mva-fritak, men ønsker man å sende kostbar elektronikk på den måten?

Han sa også at dette var den eneste henvendelsen han hadde fått om akkurat denne problemstillingen. :rolleyes:

Nå skal jo du ta fly. Og går du på grønt så kan jo alt skje - gambling, men jeg har gjort det de gangene jeg ikke har giddet å bruke tid (hastetur) med tollen og har ennå til gode å bli stoppet. Skulle jeg blitt stoppet så har jeg likevel kunne bevise at innkjøp av utstyret har skjedd i Norge og at dette skal tilbake til Norge. Man må ikke gjøre papirmølla større enn den allerede er. Et smil løser som oftest det meste med disse folkene som heller ikke er ute for å gjøre livet surt for deg. Men som nevnt ta med dokumentasjon på at utstyret er kjøpt i Norge.

Siden Tollen ikke kunne svare på mine spørsmål om innførsel til Frankrike, kontaktet jeg EuroInfo. I dag fikk jeg svar fra Innovasjon Norge, avdeling for internasjonal handel. Det er ingen etablert ordning for innførsel av slike varer i forbindelse med båthenting.....
Dersom du er medlem av KNBF kan det jo være greit å be om bistand til å håndtere denne saken. Du er sikkert verken den første eller siste som kommer opp i tilsvarende problemstilling.

Lykke til på reisen.

Jeg hadde med en opperatørstasjon til en vinsj bestående av en panel PC og en joystikk med styrekort til Spania. Dette skulle ombord i en Norsk båt som ble utstyrt i Vigo. Ble stoppet i tolen og utstyret ble beslaglagt, det tok nesten tre uker med mase styr før jeg fikk det ut.