Jump to content

Plugg/støpeform for glassfiberstøping?


Selco18

Recommended Posts

Kommer ann på hva og kor store former du skal lage. Eg har laget en del "engangasformer" av innredningsdeler, konsoller ol. Disse har eg laget i kryssfiner som er malt med topgoat. Hjørner blir blir rundet. Innvendige hjørner blir laget med hulkil i glassfibersparket.

Legger et par lag med toppgoat, vannsliper dette glatt, rubber og legger på x antall lag med formvoks.

 

På større former med mange vinkler har eg brukt slippmiddel i tillegg.

 

Som sagt: dette har vert engangsformer som det ikke er lagt så mange timene i for å få perfekt finnish. Avstøpet har blirr lakket, så da er det lettere å ta siste finish på avstøpet før lakkering.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

hei, til enkle ting som konsoller o.l. har jeg god erfaring med å bruke forskalingsplater, (nye) ,i hjørnenebrukte jeg det dei kaller pyntelister på obs bygg også teipet jeg over med alu.teip. formen (en plugg er en prototype av produktet som man støper en form på) vokses så ett par ganger med formvoks og så kan du ,viss du er nervøs, ha på slippmiddel, husk at slipp middel ødlegger finish. men en kan bruke mye til form, spesielt ting av pvc, jeg har laget ganske mange luker , både til c.vogn og båter med en form laget av en parasoll sokkel av kvit pvc. Maritim har hele sortimentet av vokser og slippmiddel. ved store støp må du huske at støpet krymper ved herding.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Legger ved noen bilder fra en liten jobb jeg gjorde.

 

instrumentpanel_form.jpg

 

Her ser du en plugg jeg lagde. Jeg brukte tynn respatexplate jeg hadde liggende. Istedet for å lakkere treverket tapet jeg over det. Hadde deretter på slippmiddel. Skal du støpe bare en er det ikke så nøye med finishen på pluggen, og om den blir ødelagt når du skal skille den fra det du har støpt gjør det jo ingen ting.

 

instrumentpanel_stoept.jpg

 

Her er den ferdig støpt, og overflaten er ganske grov.

 

instrumentpanel_copy.jpg

 

Her er instrumentpanelet sparklet, pusset, lakkert og montert. Jeg ble fornøyd med resultatet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget noen større former av billig sponplate, og lakket disse med formel-V lakk ( det er en vannfortynnbar lakk), og vokset denne, med godt resultat. Når det gjelder bygging av plugg, og så støpe form, så blir jo det litt dobbelt-støping. Det medgår mye materiale dersom formen bare skal brukes en gang .Til mindre ting, og ting som er vanskelig å få til god finish på, har jeg støpt meg tynne plater som jeg har kappet til, og teipet sammen og så støpt videre på disse. Da blir det sparkel/sliping og toppcoat eller lakking til slutt. Respatex plater er ypperlig til forskaling. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...