Jump to content

Kan man legge på ny gelcoat?


Mysigt

Recommended Posts

Mener du hele båten?

Eller ett lite område?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

du bør nok i allefall pusse over en gang før du legger gelcoat'en. Dette for at den skal hefte, og dermed sitte godt. Det skal ikke så mye pussing til før en har betydelig bedre utgangspunkt for lakkeringen enn uten. Dessuten må du rense skroget med "silikonrens" (eller hva det nå heter). Så er det bare å lakke i vei! (om du ikke er så pirkete, altså :wink: )

Link to post
Share on other sites

gelcoat + voks=Topcoat.

gelcoat brukes i form når man støper, Topcoat når man skal "lakkere".

 

Uten voks i gelcoaten mener jeg å ha fått med meg at dette ikke flyter ut , samt at man kan slite med herding.

 

Det kan vurdere å lakkere med 2-komponent lakk istedet.

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

vet at man kan lakke og har prøvd det meste der, men vet også at gelcoat er mye hardere og mer holdbar enn lakk, så ettersom jeg ikke har noen erfaring i det hale tatt med gelcoat så måman jo spørre litt :tongue:

takker for alle svar uansett

 

også fikk jeg lært noe nytt/nyttig i dag også :flag:

Redigert av La Vida (see edit history)

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Hardtop eller polyurethanlakk kan ikke sammenlignes med vanlig lakk.

Vanlig lakk vil flasse før eller siden. Helst før.

Det gjør ikke denne. Og heller ikke Topcoat selvfølgelig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du kan legge på topcoat, som i prinsippet er det samme som gelcoat etter herding.

 

Jeg gjorde dette da jeg totalrenoverte min selco 18:

 

-Rullet på 10 lag med jotun topcoat. Det blei naturligvis en veldig ruglete overflate som måtte slipes.

-Slipte topcoaten slett med eksentersliper og 180 papir.

-Sliping med eksentersliper og 250 (ca) papir.

-Sliping med eksentersliper og 400 papir. Nå kunne begynte skroget å bli blankt når du såg det på skrått.

-Vannsliping for hånd med 800 vannslipepapir og vann.

-Vannsliping med 1000 papir (tror jeg, husker ikke helt)

-Vannsliping med 1200 papir.

-Polering, voksing.

 

Etter sliping med 1200 papir var skroget meget blankt og fint. Etter polering ser det ut som flett ny gelcoat.

I prinsippet blir det jo et tykt gelcoat lag, som kan sparkles i om man får skader. Men dette var en stoor slipejobb.

Slipingen med eksentersliper og grovt papir krever erfaring for å få det slett. Dette gjorde min far for meg.

 

Bildene under er etter sjøsetting i fjor. Glansen viser ikke på bildene., det var overskyet. Den ble selvfølgelig polert før sjøsetting i år også, og som sagt, skroget ser nytt ut.

baatplassen.jpg

baatplassen_2.jpg

Redigert av båtmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Du kan legge på topcoat, som i prinsippet er det samme som gelcoat etter herding.

 

Jeg gjorde dette da jeg totalrenoverte min selco 18:

 

-Rullet på 10 lag med jotun topcoat. Det blei naturligvis en veldig ruglete overflate som måtte slipes.

-Slipte topcoaten slett med eksentersliper og 180 papir.

-Sliping med eksentersliper og 250 (ca) papir.

-Sliping med eksentersliper og 400 papir. Nå kunne begynte skroget å bli blankt når du såg det på skrått.

-Vannsliping for hånd med 800 vannslipepapir og vann.

-Vannsliping med 1000 papir (tror jeg, husker ikke helt)

-Vannsliping med 1200 papir.

-Polering, voksing.

 

Etter sliping med 1200 papir var skroget meget blankt og fint. Etter polering ser det ut som flett ny gelcoat.

I prinsippet blir det jo et tykt gelcoat lag, som kan sparkles i om man får skader. Men dette var en stoor slipejobb.

Slipingen med eksentersliper og grovt papir krever erfaring for å få det slett. Dette gjorde min far for meg.

Bildene under er etter sjøsetting i fjor. Glansen viser ikke på bildene., det var overskyet. Den ble selvfølgelig polert før sjøsetting i år også, og som sagt, skroget ser nytt ut.

baatplassen.jpg

baatplassen_2.jpg

 

 

ser meget bra ut og det må ha vært en he****** slipejobb ja :sweat:

Går det f.eks an å sprøyte topcoat-en?? kunne jo da kanskje spart seg for masse sliping :smiley:

Redigert av La Vida (see edit history)

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

ser meget bra ut og det må ha vært en he****** slipejobb ja :sweat:

Går det f.eks an å sprøyte topcoat-en?? kunne jo da kanskje spart seg for masse sliping :smiley:

 

Det er nok mulig å sprøyte på tocoaten ja, blir nok litt glattere da. Men tror ikke du kommer unna litt sliping og vannsliping.

Pass på å sprøyte nok på, så du har en del å slipe på, og eventuelt sparkle i skader seinere.

 

For vannslipingen brukte vi 3M slipepad, sitter fint i hånden.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har anskaffet meg en Viking 31 hvor tidligere eier har lakket over deler av gelcoaten på overbygget mens resten av overbygget har fått være gelcoat....rotete og stygt egentlig. Kunne tenke meg å gjøre samme prosess som båtmannen her men er litt i tvil om denne topcoaten vil finne heft over de lakkerte flatene også? Noen som vet?

 

Hva er forresten produktnavnet på den Jotun topcoaten du benyttet båtmannen, jeg fant den ikke med det navnet?

Redigert av gimo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Som Båtmannen sier så er det mye arbeid men det er også den eneste løsningen som gir et varig godt resultat, jeg har tilgode å se en vellykket lakket båt hvis det har gått noen år. Ei ripe får du vel allerede første sesongen å da ser det verre ut en litt slitt gelcoat. Jeg har renovert gelcoaten min å når den er nypolert blir jeg ofte spurt om den er nylakket men den er snart 40 år gammel.

Jeg mener at lakkering under fenderlist sjelden blir noen langvarig suksess, over lista er riper å skader sjeldenere, her kan du lakke om du vil ta en snarvei.

Link to post
Share on other sites

Du kan legge på topcoat, som i prinsippet er det samme som gelcoat etter herding.

 

Jeg gjorde dette da jeg totalrenoverte min selco 18:

 

-Rullet på 10 lag med jotun topcoat. Det blei naturligvis en veldig ruglete overflate som måtte slipes.

-Slipte topcoaten slett med eksentersliper og 180 papir.

-Sliping med .................

 

Kan man bruke fordriver på topcoat, ville vel spare noe sliping iallefall??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det går fint å sprøyte topcoat. Har gjort det før, og kjenner til flere plastverksteder som stort sett gjør det på denne måten ifm reparasjon av skader. Andre plastreparatører sprøyter omtrent aldri og bruker kosekvent pensel, rulle eller fordriver. Begge resultatene pleier å bli bra. I ditt tilfelle vil det nok være best å ta av hardtoppen og få den inn i en garasje eller li. hvor du har fin temperatur og ikke minst vindstille. Jeg har alltid måtte slipe litt etterpå selv om jeg har sprøytet. En skade jeg reparerte for mange år siden slet jeg mye med appelsinhud, men det kan også muligens ha med at det var ugunstig temperatur eller at arbeidslampa som skulle sørge for herdingen ble stående for nærme, men spørsmålet er jo heller hvor mye kriker og kroker det er på hardtoppen din. Det er de som tar tid å pusse etterpå. I første omgang ville jeg forsøkt å gå på med vannsliping. Begynn med 800-papir også over til finere korning etter hvert før du rubber med en grov rubbing, polerer og vokser. Det gjør ofte mirakler på gamle båter og sparer deg for masse arbeid :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kan være et triks å sparkle før en har på topcoat eller lakk..

Der jeg jobbet brukte vi samme lim som vi limte divinycell med, tilsatt microballonger og samme herder som til polyester. peroksid(et eller annet..)

Mulig det var en annen ingrediens, oppi.. Det må jeg sjekke, evt.. Kansje andre som husker..

Er ei stund siden jeg var borti dette, så minnet er litt vagt..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ny som båteier, kjøpt en brukt båt i høst som er nesten strøken. Har noen få små striper under fenderlist, der det ser ut som topplaget har fått noen sprekker. Et område på 30x30 cm, stripene er så små at de sees kun i godt sollys. Det er ingen sprekker eller sår i skroget.

Hva med denne fra Jotun?:

Jotun Yachting Gelcoat Filler Gelcoat Filler To-komponent polyestersparkel for riper og småskader. Gelcoat Filler er en farget masse som er svært lett å påføre. Kan strykes rett på værutsatt gelcoat som er vasket og slipt. Tørker hurtig og kan slipes for å oppnå en jevn og blank overflate.

Link to post
Share on other sites

Jeg sprøytet min Fjord 24 DC i våres under hjemmelagd telt med gelcoat. Fikk god hjelp av en hyggelig lakkerer ved Sandvik båtbyggeri i Horten med fremgangsmåte. Båten min har originalt grønt overbygg som var lakkert med en to-komponent polyuretanlakk (hvit) som igjen hadde blitt slitt og begynt å flasse noen steder... lekkert ;) Skroget var også lakkert med samme farge og med div skader som gjorde at den gamle beige fargen skinte gjennom mange steder.

 

Det hele brgynte egentlig med at jeg ville støpe ny badeplattform, og handlet gelcoat, polyester og glassfiber hos Sandvik hvor jeg traff lakkeren som sa at det er kjapt og enkelt å sprøyte gelcoat og få et bra resultat :rolleyes:

 

Kan helt sikkert gi utfyllende info om prosessen, materialene og verktøyet ved interesse. På min båt ble resultaten veldig bra, men arbeidsmengden passer ikke for en med kun 24 timer i døgnet... :drink:

 

Edit:

Etter 2000 Abralon rondell:

imag0235.jpg

Redigert av Oblivious (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tilgang på hjelp fra en modellsnekker som tidligere har bygget innredning i seilbåter o.l. og en billakkerer.

 

Båten har vært lakket/malt tidligere og spesielt på dekket flasser det endel.

Det må jo slipes ned, og da er spørsmålet om jeg skal velge å male på eller får lakkert på ny top-coat av billakkerern..

 

Regner med det blir mindre sliping av å sprøyte...?

 

Jeg regner med å ta skroget og dekket denne vinteren, inkl. fix av akterspeil og vanntunell, samt noen andre småting..

 

Neste vinter kan jeg gå løs på Hardtop og evt. interiør.. ønsker å bruke båten i sesongen.. :)

 

..kan godt komme med info Oblivious :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...