Jump to content

Kan man legge på ny gelcoat?


Mysigt

Recommended Posts

Som nevnt fikk jeg god hjelp av en lakkerer ved Sandvik i Horten. Det startet med at jeg var der for å handle inn til badeplattform prosjektet og jeg kom i prat med lakkereren. Etter kjøp av 20 kg gelcoat for sprøyting av dem var jeg der en hel del ganger og fikk tips og overvar også en jobb hvor de la på et strøk på en seilbåt. Når det gjelder tidsforbruk blir det litt gjetting, men det blei en del lange kvelder.

 

Klargjøring av båten tok en del tid da min skulle ribbes helt og en del skrogjennomføringer skulle støpes igjen. Fenderlist av osv.

Jeg tok stikkprøve på båten hvordan eksisterende lakk reagerte med gelcoaten og så at jeg slapp å slipe lakken bort.

Sliping med ø150mm eksentersliper med 240 papir over hele båten, noen steder også 120 papir. Gelcoaten skal på i tykt lag (800+ micro mot ca 80 micro ved vanlig lakk) så ingen fare for at pussestriper skal skinne gjennom. Nedsliping før sprøyting ble rundt 20 timer. I tillegg brukte jeg mye tid på diversje skader og sår. En håndfull gelcoatsprekker ble også reparert før sprøyting. Bare det å rigge telt rundt båten og stillasje for å komme til overalt var en god jobb.

 

Utstyr for sprøyting:

- Kompressor som leverer mye luft, innstilt på 7 bar arbeidstrykk.

- "Proff" biltema sprøyte med 2,2 mm dyse (brukes av Sandvik)

- En sprøyte til "voksen" med 1,2-1,4mm dyse.

- Et tyvetalls blandekar, vekt, rørepinne for drill

- 20 kg maxguard gelcoat for sprøyte, GN 10000 S, Hvit

- Herder Peroksid, nok til 2%

- Styren 4L for ekstra tynning

- PVA/patchaid 4L som erstatning for voks (Denne fikk jeg kjøpt hos sandvik i uoriginal beholder, de kaldte det patchaid men tror det er PVA, polyvinylalcohol

- 5L aceton for vask av utstyr og masse filler

 

Dagen som båten skulle sprøytes startet med en siste vask med aceton og klargjøring av utstyr.

Samboern var blandesjef, det gikk ca 2,5 L ferdig mixet i vært strøk, dette med 10% styren. Hele båten ble sprøytet i en go, dvs skrog og overbygg.

Pga høy temperatur denne påskedagen startet herdeprosessen i sprøyta kjapt og skapte problemer, vi gikk ned til 1,5% herder. Burde kanskje også kun tatt skrog, og så senere overbygg. Etter sjette strøk ble båten sprøytet med "voksen" for forsegling så gelcoaten skal herde helt ut. Mellom vært strøk skulle overflaten herde noe, rakk akkurat a rense sprøyta før det var klart for nytt strøk. Alt dette ble gjennomført på ca 8 timer. Det ble lagt på seks lag, men i ettertid ser jeg at jeg burde lagt et par til da jeg ikke hadde 100% kontroll på tykkelsene når blandingen startet å herde i sprøyta. I tillegg la jeg nok på for lite PVA/Patchaid, denne kan helt sikkert dynkes på i større mengder for å sikre herding.

 

Etter noen dager med bra temperatur var båten klar for sliping. Testet prosessen på et lite avgrenset område som senere ville bli dekket av plattformen.

I starten hadde jeg problemer med at gelcoaten var for myk for sliping, dette skyldes nok lav temp på natten og muligens for tynt lag med PVA.

 

Sliping av skrog ble som følger:

- 400 vannslip på stor slipekloss på alle store flater, 400 slipesvamp på buer og radier. 12-15 timer

- 400 på eksentersliper, abranet. Dette var nødvendig for å komme ned til de dypeste porene i appelsinhuden. 6 timer

- 500 Abralon ø150 pad på polermaskin ved lavt turtall. Tørt. Abralon har myk padding, jeg la inn en ekstra myk svamp mellom polerskiva og abralon. 8 timer

- 600 vått for hånd. 8 timer

- 800 vått for hånd. 6 timer

- 1000 abralon med polermaskin 4 timer

- 1200 vått for hånd, 4 timer

- 2000 abralon med maskin, 4 timer

- 3000 abralon med maskin, 4 timer

Til slutt på med Meguiars voks for forsegling.

 

Ser på timene at jeg har tatt i noe, men det var også en del prøving og frustrasjon i bildet. Sandvik beregnet 3-4 hele dager på sliping av 30+ fot seglbåtskrog med to mann.

På overbygget er alle store flater med antiskli så her slipet jeg lett med 400 og 600 før voksing. Ble bra resultat.

 

Abralon rondellene er utrloig fine å bruke, bankes/børstes rene ofte og helder lenge. Jeg kjøpte 20 pkn av hver hos Norbond, har mange igjen av 2000 og 3000 korning.

Av vannslipepapir brukte jeg noe biltema, og noe Mirka fra Clas Ohlson.

 

Kan også anbefale denne tråden for hjelp og inspirasjon: http://forums.iboats.com/showthread.php?t=465692

 

Med full jobb, 2,5 times pendling om dagen og 3-4 uker jobbreiser mens prosjektet pågikk følte jeg nok av vann over hodet. Båten ble sjøsatt første uka i juli, oppstart av prosjektet var starten av april.

Det skal også legges til at jeg støpte ny badeplattform samtidig... her under tilpassing mot båten og produksjon av sidekassene:

imag0243.jpg

imgp0415.jpg

 

Det er helt sikkert en del info som jeg har glemt, eller beskrevet mindre bra så bare spør.

NB: Dette er hvordan jeg gjorde det hele etter tips fra proffe folk, og resultaten er jeg fornøyd med. Men det finnes helt sikkert bedre løsninger på div i prosessen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...