Ronald Startet 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2008 (redigert) Etter 10 års levetid har mitt startbatteri til en 16 fots skjærgårdsjeep tatt kvelden. Jeg trenger et nytt, og er litt i stuss på hva som skal velges. Motoren en en 75Hk Honda BF75, 4-takt. Strømforbruket i båten er kun knyttet til start og lanterner. Båten brukes kun i sommersesongen (inkl. vår/høst) Jeg ser at prisene på startbatterier hos Biltema varierer ganske mye. Det gjør meg litt usikker...er det f.eks. slik at de rimeligste er mye dåreligere enn de dyre? I mine øyne bør det holde lenge med kapasitet på 55A, og siden rommet batteriet skal plasseres i er romslig, så vil nesten alle de har kunne passe. Basert på pris er det fristende (hos Biltema) å gå f.eks. for 80-2555, et batteri på 55A til kr. 498. Noen synspunkter? Gjør jeg i så fal noe fryktelig dumt? Hilsen Ronald. Redigert 14.Mai.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Batteriet du tenker på er sikkert godt nok, det er i hvertfall mer en godt nok til svært mange ulike bilmodeller Sitér dette innlegget Link to post
Thega Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Dersom strømforbruket dit bare er til start og lanterner så er det nevnte biltema batteriet helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Vær forsiktig så du ikke ødelegger motoren din fordi du skulle spare noen kroner på ett batteri Har ikke disse Honda motorene ganske gode generatorer? Jeg vet ikke hvordan det er hos deg men min motor har generator på 20A og i bruksanvisningen til denne står det at jeg kan ha batteri på minimum 70Ah Redigert 14.Mai.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ronald Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 (redigert) Nå blir jeg litt usikker igjen.... Er det virkelig slik Daffy skriver at for lite batteri mot (for) kraftig dynamo kan føre til at motoren (jeg tipper han mener dynamo/regulator) kan bli ødelagt? Er det ikke slik at regulatoren uansett vil sørge for at batteriet ikke får tilført mer lading enn det trenger/kan absorbere? Slik trodde jeg det var....inntil jeg fant motorens manual på nett. Der står det faktisk at minimumskravet til batteriet er 70Ah. Vel, jeg er nå fortsatt av den oppfatning at heller ikke et batteri på 55Ah vil gi problemer mht. til lading. Eneste problem er i så fall at jeg vil ha mindre å "gå på" dersom motoren skulle være tregstartet, eller at den går mange korte turer mellom hver start. Men for all del - jeg kan ha feil. Og i skrivende stund spriker altså svarene jeg har fått. Da er jeg nesten like langt. Jeg hører gjerne synspunkter fra flere. Forøvrig - ved å legger på kr. 100 så får jeg et 70Ah timers batteri (varenr. 80-2702) - det er da antakelig et bedre valg. Men er det virkelig nødvendig for å skåne motor? R. Redigert 15.Mai.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 I manualen til min Suzuki DF40 står det også at jeg skal ha 70Ah batteri, jeg har i 3 år kjørt med et på 55Ah (fra Biltema). Ingen problemer med det. Laderegulatoren bør regulere spenninga, slik at det ikke er noe problem. Eneste problemet jeg kan se er at om du også bruker samme batteri til forbruk så kan du få problemer med å starte dersom du har brukt for mye strøm. Derfor har jeg to batterier, et til forbruk og et til start. Jeg regner med at det er en del sensorer ol som kutter ut om spenninga blir for lav ved start, dvs du får ikke starte selv om det i utgangspunktet er nok strøm på batteriet til å dra rundt motoren, men for lav spenning til at motorsensorene fungerer. Så om du bruker samme batteri til forbruk og start og tapper det ned med forbruk ved stilleligge, så kan batteriet bli for lite. Men om du kun bruker det til start og lanterner når motoren er i gang, så bør det ikke by på problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Ser til min overraskelse at for min 90hk Suzuki fire-takter fra 2007 så anbefaler Suzuki i følge manualen et batteri på 100AH eller mere, men i båten står det et batteri på 60AH. Om dette har vært noe problem det året jeg har hatt båten? Ikke det jeg er klar over så jeg lever i lykkelig uvitenhet videre med et for lite batteri! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.