Jump to content

Hastekur? Hva gjøres med dieseldyr på tanken? (utsett imorgen)

opus

Recommended Posts

Heisan !

Sikkert skrevet mye om dette, men det haster. For har utsett av båten 08.30 imorgen.

Er bare hjemom for en matbit.

Pumpet opp fra bunnen av tanken istad, og dieselen var ugjennomsiktig og grønn/grønske-aktig.

Håpet at bare bunnslam, men bedret seg ikke på de neste dunkene.

Har nå pumpet ut alt, med slange opp gjennom påfyllet.

Tanken er syrefast og innebygget, kan ikke tas ut. Har ikke mannhull e.lign, kun tilgang gjennom påfyllet, heller ikke tappekran.

HVA er framgangsmåten nå? (bør få på litt ny diesel, og prøvestartet ikveld, 1-syl Yanmar 1GM, 7,5Hk.

Vask og pumpe ut? (får ikke ut 100% med min utpumpemetode, drill-pumpe)

HJELP !!! :wink:

Kan du ikke tømme det du klarer, så fylle på noen liter med diesel med kraftig innblanding av Bioprotect eller annet produkt som tar dieseldyr, kople drillpumpa på drivstoffslangen før forfilter og suge "vaskemiddelet" gjennom denne veien. Deretter skifte filtre, fylle opp på ny med diesel med anb. dose Bioprotect, hive i gang og folde hendene?

Heisan !

(Tanken er sylindrisk ca 40liter, og påfyll-hullet er rett over.)

Joda, sugde ut "alt" med drillpumpa og fyllte på med 10liter ny diesel, lot det stå litt. Sugde så ut det igjen.

Fyllte på med ny 10liter diesel, og prøvde Yanmaren ville starte, og det gikk greit.

"Bioprotect", a-ha, endelig en som kom med et navn.

Lest litt tråder, og mest snakk om at måtte "behandle", men ingen navn/remedier nevnt.

Noen som vil si litt om det å "behandle", helle på noe?

Vasking/skylling, da er det ren diesel som gjelder?

Var/er inne på tanken med en provisorisk tank.

Diesel "inn" til motor er lett tilgjengelig ifra vannutskilleren. Også var det returen da, kan vel ikke være så vanskelig å finne.

Hm......i morgen er det ihvertfall utpå :wink:

Jeg har to tanker på 180 liter hver, disse er uten mannehull. Tappa av all diesel, åpnet en liten avtappningsplugg i bonn av tanken, festet en ståltråd på hageslangen og spylte med den. Fikk vridd på hageslangen ved hjelp av ståltråden. Skylte så gjennom litt diesel etterpå. Etter dette tanket jeg opp diesel pluss hammerdown. Har ikke sett noe dritt etter dette. Dette er nå 4 år siden.

Båten har sin faste plass i hagen.......

:flag: Jeg holder på å bytte ut bensin motorer med diesel motorer.

Ser ut som om det er obligatorisk å ha med dyr på tanken når man har diesel motor.

Er det ikke plagsomt for dyrene å være innestengt i en tank som i tillegg er fylt med diesel?

Hvor får man tak i "dieseldyr". Er de å få kjøpt i dyrebuttikker? :headbang:

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Hvor får man tak i "dieseldyr". Er de å få kjøpt i dyrebuttikker? :headbang:

Ikke noe problem! Bare pass på at du har en skvett vann på dieseltanken, så ordner resten seg av seg selv! Dieseldyrene følger med på kjøpet når du fyller diesel, og med vann til stede utvikler de seg raskt til en stor og levedyktig stamme!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er oppskriften som garantert virker:

1. Tøm tank og rengjør for bunnfall.
  2. Skift for- og finfilter.
  3. Fyll på ny diesel. NB den gamle må du ikke finne på å fylle på tanken igjen.
  4. Tilsett 0,156 ml Hammerdown (HD) til hver liter diesel som fylles på tanken.

Dieseldyr trenger fritt vann for å leve. HD emulgerer fritt vann inn i dieselen og dermed eleminierer livsgrunnlaget for dieseldyrene.

HD er ingen kondensfjerner. Det har vært skrevet mye om dette før og mange mener dette er nærmest religiøst humbug. Registrerer likevel at andre typer additiver er et must for å hindre dysehavari på CR-motorer, så kanskje snake oil kritikerne dør ut etter hvert.

Har selv brukt HD i mer enn 500 timer. Aldri sett fritt vann eller dieseldyr.

Til slutt vil jeg understreke at jeg har ingen kommmersielle interesser i HD-produktet eller salgsapparatet. Er kun opptatt av best mulig brennstoffhygiene for meg og andre fritidsbåteiere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg har tømt min tank 3 ganger på et år, sist gang med Hammerdown, men det var fremdeles dieseldyr på tanken, nå har jeg fyllt den opp igjen og fyllt på GrotaMar-71,

den får man kjøpt her http://www.invicta.no/no/index.php/trade/productview/24/1/ der kan man også få levert diesel/olje for testing

Ellers så har de testeutstyr så man kan ta testen selv.

Redigert av Tommy007 (see edit history)
les tråden til marwin på ot ,om hvordan du jager vekk uønskede dyr. tror han prøvde høylytt p3 på i stereo , og blinkende lys, men ingenting hjalp..ehh

hvor er dyrevernsnemda når noen trenger dem? :crazy:

Ring i hvertfall ikke til kommunen og be om råd! De tar dyra i forsvar og bedyrer fred i yngletiden for svineriet! :puke:

(Beklager avsporingen.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Pumpet opp fra bunnen av tanken istad, og dieselen var ugjennomsiktig og grønn/grønske-aktig.

At dieselen er grønn og ugjennomsiktelig er ikke et bevis for at du har dieseldyr. Har du pumpet opp dieseldyr vil du ikke være i tvil om hva du har med å gjøre. Dieseldyrfloraen er typisk nærmest svart og koloniene danner etter hvert perleformer. Ser nærmest ut som russisk kaviar.

Så sier du at konsistensen også var grønskeaktig. Hvis dette betyr at konsistensen har endret seg fra det en kjenner som typisk tynntflytende pumpediesel til en mer seigtflytende og slimaktig form, vil jeg alikevel tro at du har med et tidlig angrep av dieseldyr å gjøre.

Grønn ugjennomsiktelig diesel ville jeg helt tilbake på tanken og behandlet med Hammerdown. Tykktflytende/slimaktig diesel ville jeg definitivt ikke brukt om igjen. Da ville jeg sørget for å rengjøre hele dieselsystemet, inkludert rør og filtersystemer, helt på ny diesel og sørget for å tilsette HD ved hver fylling.

Jeg fant dieseldyr da jeg overtok nåværende båt. Jeg høytrykkspylte tankene mine og byttet ut alt av rør, fittings og filtere fra tank til motor og tilbake igjen. Ved hver fylling tilsetter jeg HD og har siden ikke merket tilstedeværelse av verken vann eller dieseldyr. Alikevel, når jeg tapper ut diesel fra tappekrane i bunn av tanken, eller ser gjennom sikteglasset på Racorfilteret er dieselen fortsatt ugjennomsiktelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 10 år senere...

Gammelt innlegg og vet ikke om du fortsatt følger med?  Syntes det var interessant det det du, Opus,  skrev om gjenbruk av diesel. Har du praktisk erfaring med slik gjenbruk?  Jeg er usikker på hvorfor min motor Volvo P MD11 stopper når turtallet kommer under 900.  Jeg har gjenbrukt diesel, som jeg syntes så helt ok ut, og er usikker på om mitt stopp-problem skyldes diesel eller andre ting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...