Jump to content

Nidelv 24 - Girproblemer - uregelmessig innkobling

zooper

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en 1978 Nidelv 24 med Yanmar motor (gearkasse?). Jeg har kun hatt tre turer med den, men jeg opplever fra tid til annen at det kan være problematisk å få den i gir, den kobler rett og slett bare ikke inn. Det er ingen sluring eller noe, kun fri. Dette skjer bare av og til, men er likevel problematisk. Det er jo ikke spesielt hyggelig å kjøre inn i en trang havn med upålitelig gir - det kan fort bli dyrt...

Noen som har noen innspill på hva dette kan skyldes og hvordan jeg eventuelt fikser det?

Hei,

Forhåpentligvis er det bare en vaierjustering, sjekk at vaier løper lett og at manøverarmen på gearet beveger seg slik den skal. Sjekk at ikke vaier har rustet fast, den må også ha nok utslag for å dytte manøverarmen helt i gear.

Hvis ikke dette hjelper kan det være noe mer alvorlig:

hvis det er en girkasse med kon så er det sannsynligvis fordi denne har blitt polert og ikke fungerer, vanlig feil. Tror det står litt om det her, prøv et søk, jeg gidder ikke å skrive så mye ikveld ;-) Dette kan reparers for ca 2-3000 kr og da blir den bare slipt opp igjen evt snudd slik at revers siden brukes (mindre slitt), varer kanskje noen år. En ny kon er ganske dyr så det er kanskje ikke verd det.

Hvis det er et gear med lameller kan det skyldes slitne lameller (clutchplater), trøstringene kan også være utslitt.

Det greieste er om du sjekker skiltet på gearet så kan vi finne ut hva slags type det er.

Tipper det koster rundt 6000 kr å overhale et slikt gear med nye lameller.

Typiske symtomer er inn/utkopling, forsinket innkoblet (må kanskje ruse motoren) eller at det rykker i båten ved innkopling fremover.

Et helt nytt gear kommer vel på 15-20.000, vill gjetting ???

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)

Jeg har en Nidelv 24 med en 3QM30. Jeg går ut fra at det er det du har også. Dersom du har samme spaken som meg, med en liten knapp du drar ut når du skal ruse motoren, kan det jo være at det er slark i denne frikoblingsmekanismen i hendelen? Jeg har ikke åpnet min, men synes den virker litt slarkete. Verdt å sjekke. Prøv å banke knappen skikkelig inn før du setter den i gir. Kanskje et teit tips, men likevel....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...