Jump to content

Mellomaksel i båt.

jorhan

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en ny(brukt) båt. I denne så er det montert mellomaksel. Altså ikke vanlig aksling med hylse. Bare en kort gjennomgøring som går i hylse.

Dette er noe jeg aldri har vært borte i før. Brukes mellomaksel av en bestemt grunn og hva er eventuellt disse grunnene.

Jeg ser med det blotte øyet at motor ikke er sentrert rett i forhold til f. eks til gjennomgående kort hylse som jeg beskrev over.

Dette har kanskje ikke noe å si? Er dette grunnen til at det er montert mellomaksel?

Dette opplegget har sittet i båten i mange, mange år og det fungerer som det skal.

Det eneste er at jeg synes at det virker som det er noe ekstra vibrasjon i båten og en gnagende lyd som om det skulle vare kast noe sted.

Sitter et beveglig ledd rett på flensen på giret og et beveglig ledd rett før den korte skroggjennomføringen.

Alt fungerer som sagt som det skal men jeg lurer nå litt på dette....

Høres ut som mellomakselen på en bil med to kardanledd. Slitte kardanledd (universalledd) er ofte en årsak til vibrasjoner. Høres ofte som dunkelyd når en akselererer.

Ville også sjekket mhp. store lagerklaringer i gjennomføreingen. Eller kanskje har du ikke noe problem i det hele tatt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jorhan

Uni Cardan, CV aksel.

http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinav...t/aquadrive.jsp

Det kan være dette du har. De har vært på markedet en god stund. Jeg solgte slike for 25 år siden. De setter mindre krav til oppretting ol. og skal fjerne uønsket vibrasjon osv, samt myk gearing.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Mest tro på at det er en mellomaksel med 2 stk kardang. Fikk det ikke helt til å stemme med Aquadriveløsningen. Så fin ut den.

Uten at jeg vet hvordan dette skal låte så synes jeg det kommer en litt malende, gnagende lyd med litt pådriv på motoren. Skal ta med meg en fagmann jeg kjenner som skal få se og høre litt på sakene.

Hvis det er mellomaksel med kardang hva er da kravet til retthet? Og er kardangladd det samme som et thrusterlager? :crazy:

Har en kardanaxel som mellan axel. Fungerar greit det. Det är nödvändigt med en viss avvikelse, minst 1 grad, för att inte kardanknutarna ska förstöras. Kullagren bör få "motion". Max avvikelse är 8 grader har jag för mig. Eftersom en kardan inte kan ta upp trycklaster så måste du ha ett trycklager som gör detta.