jorhan Startet 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2008 Jeg har kjøpt meg en ny(brukt) båt. I denne så er det montert mellomaksel. Altså ikke vanlig aksling med hylse. Bare en kort gjennomgøring som går i hylse. Dette er noe jeg aldri har vært borte i før. Brukes mellomaksel av en bestemt grunn og hva er eventuellt disse grunnene. Jeg ser med det blotte øyet at motor ikke er sentrert rett i forhold til f. eks til gjennomgående kort hylse som jeg beskrev over. Dette har kanskje ikke noe å si? Er dette grunnen til at det er montert mellomaksel? Dette opplegget har sittet i båten i mange, mange år og det fungerer som det skal. Det eneste er at jeg synes at det virker som det er noe ekstra vibrasjon i båten og en gnagende lyd som om det skulle vare kast noe sted. Sitter et beveglig ledd rett på flensen på giret og et beveglig ledd rett før den korte skroggjennomføringen. Alt fungerer som sagt som det skal men jeg lurer nå litt på dette.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Høres ut som mellomakselen på en bil med to kardanledd. Slitte kardanledd (universalledd) er ofte en årsak til vibrasjoner. Høres ofte som dunkelyd når en akselererer. Ville også sjekket mhp. store lagerklaringer i gjennomføreingen. Eller kanskje har du ikke noe problem i det hele tatt? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Per Harald Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Jorhan Uni Cardan, CV aksel. http://www.gknservice.se/gkn-ids-scandinav...t/aquadrive.jsp Det kan være dette du har. De har vært på markedet en god stund. Jeg solgte slike for 25 år siden. De setter mindre krav til oppretting ol. og skal fjerne uønsket vibrasjon osv, samt myk gearing. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
jorhan Svart 14.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Mest tro på at det er en mellomaksel med 2 stk kardang. Fikk det ikke helt til å stemme med Aquadriveløsningen. Så fin ut den. Uten at jeg vet hvordan dette skal låte så synes jeg det kommer en litt malende, gnagende lyd med litt pådriv på motoren. Skal ta med meg en fagmann jeg kjenner som skal få se og høre litt på sakene. Hvis det er mellomaksel med kardang hva er da kravet til retthet? Og er kardangladd det samme som et thrusterlager? Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 14.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2008 Har en kardanaxel som mellan axel. Fungerar greit det. Det är nödvändigt med en viss avvikelse, minst 1 grad, för att inte kardanknutarna ska förstöras. Kullagren bör få "motion". Max avvikelse är 8 grader har jag för mig. Eftersom en kardan inte kan ta upp trycklaster så måste du ha ett trycklager som gör detta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.