Wandalen Startet 14.Mai.2008 Del på Facebook Startet 14.Mai.2008 Arrrggg.... La ut båten i går, tok den første prøveturen ved og kjøre litt rundt en times tid. Tok en titt ned i motor rommet, alt så bra ut ingen lekasje av noen slag. Kjørte til båtplassen en 15 min kjøring unna la til og stoppet motoren. Da jeg tok en ny titt i motorommet så jeg til min store irritasjon at det dryppet under transomen. Fikk lokalisert lekasjen til ror arm gjennomføringen ved og stappe en fille inn i hullet der ror armen stikker ut, dryppingen ble borte. Da jeg spurte Mercruiser forhandleren hvordan jeg skiftet denne pakningen fikk jeg til svar at jeg måtte flytte motoren fjerne transomen fra båten og demontere den. Av alle idiotiske konstruksjoner må dette vere gjort av alle mollboers mor! Han sa riktig nokk at det ikke var helt uvanlig at det kunne dryppe litt av den etter kjøring. Vel det dryppet faktisk dagen etter også. Tipper det kommer in ca 10L- 15 vann i døgnet. Jeg skulle nå gjerne hatt det tørt og rent under motoren. En kompis av meg mente det er et repp sett og få kjøpt hvor jeg slipper og demontere hele båten bare ved og bore et hull bak på transomen..??? Er det noen her som kjenner til dette eller har noen gode rådyr eller linker? Nokk et minus i boka på Mercruiser (-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Et ikke helt uvanlig problem dette. Det med å borre hull utsetter bare problemet. Du borrer ut en kanal, og gjenger opp til en greasenippel på utsiden. Bør heller gjøres i forbindelse med demontering og skifte av simmerringene. Ingenting varer evigt. Motor og transom må ut for å gjøre denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Mercruiser beskriver to måter å gjøre dette på, ingen av dem har med en greasenippel å gjøre. 1. Borre to hull i transum. Ett fra hver toppside for å komme til med fastnøkkel til mutter som holder styrearm til styreaksel i gimbal. Må til for å løse ned akslingen og legge inn ny tetning til ca kr 4,50. Det selges utstyr for å gjenge disse hullene og sette i std propp etter at det hele er på plass igjen. 2. Flytte motoren fram slik at du kommer til samme mutter fra motorommet. Løsning 2 koster mye arbeid. Løsning 1 er billig men gir en ny risiko med nye hull og to metallegeringer i kontakt med hverandre. Ingen overraskelse at merkeverksteder anbefaler løsning 2. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Ahh takk for svar Punkt 1 høres veldig fristende ut. Nå gjelder det bare og finne ut hvor dette selges og til hvilken pris. Jeg vill også vurdere og vente til vinteren med og gjøre jobben som beskrevet i punkt 2. Så får heller lensepumpen gå litt nå å da i sommer. Problemet er at motoren ikke kan skyves spes langt frem da den er satt in med skogjern og glidemiddel så dette kan bli knotete med tanke på og heise motoren ut igjen osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 15.Mai.2008 Del på Facebook Svart 15.Mai.2008 Ingenting overasker meg når det gjelder amerikansk Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Det står beskrevet her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11b4r5x.pdf Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Det står beskrevet her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11b4r5x.pdf Hvordan fant du den manualen. Jeg har en repair manual # 21 på bok og cd, for Merc 4.2L diesel motor, men manualen er fra 1998 for eldre typer og enkelte ting er annerledes. Finnes det en manual for 2002 eller nyere mod av 4.2L noe sted på boatfix ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Nokk et minus i boka på Mercruiser (-) Ingenting overasker meg når det gjelder amerikansk Brukt er brukt..... Har selv måttet ta ut igjen motor pga feil, men kan ikke klandre noen andre enn meg selv. Til og med utdannede mekanikere gjør feil Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Hvordan fant du den manualen. Jeg har en repair manual # 21 på bok og cd, for Merc 4.2L diesel motor, men manualen er fra 1998 for eldre typer og enkelte ting er annerledes. Finnes det en manual for 2002 eller nyere mod av 4.2L noe sted på boatfix ? Mest sansynlig er dette noe jeg har fra andre, feks noen her på plassen. Kan hende jeg Googlet litt også. Kan ikke huske. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Mercruiser har tatt grep for å få fjernet forekomster av manualene på nett så det er noe utvannet nå.. De vil selvfølgelig selge manualene selv og gjøre penger... Det finnes alikevel folk som har alt nedlastet og evt. opplastet på alternative steder, prøv hos baylinerowners.com. Her er det masser av Merc kompetanse og trivelige folk som gladelig hjelper til. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Brukt er brukt..... Har selv måttet ta ut igjen motor pga feil, men kan ikke klandre noen andre enn meg selv. Til og med utdannede mekanikere gjør feil Tror du missfårstår. Jeg gir minus på den tåplige måten dette er konstruert på for og få skiftet dritten, ikke at det lekker. En lekasje kan oppstå hvor som helst på hva som helst nytt eller brukt. Så her er det ingen mekaniker/hobbymekker eller andre som har gjort feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Det står beskrevet her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11b4r5x.pdf Fantastisk :) mal og alting TUSEN TAKK ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 *gammel tråd* Den som leter den finner!! Jeg har i flere år hatt en liten lekkasje "fra bak der et sted...." Det har vært komplett umulig å finne ut hvor. Men nå er jeg rimelig sikker. Hvordan løste du dette Wandalen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 (redigert) Jeg kjøpte nettopp en båt som hadde en liten lekkasje fra transommen en plass. det lakk ca en dråpe pr minutt. Da leste jeg meg til at det enten var belgen eller i styre bolten. Kjøpte båten slik den var. Tok av drevet og fant ut at der var litt overflate rust på drivknuten. Men det var ikke vann inni belgen, og belgen så hel ut. Drevet og motor er fra 2003. Bravo 3 X Mercruiser 4,2 Dtronic Under er bildet av staget som fra styrebolten til styre sylinderen. Her ser er det tydelige rust angrep og i tillegg ser det ut som det ligger salt rund denne. Må motoren ut for å fikse dette ? Redigert 4.November.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 (redigert) Velkommen i klubben! Det finnes en vei utenom (å ta ut motoren altså), og det er å borre to hull i toppen av transom. På utsiden. Du får kjøpt et sett med plugger til å skru inn igjen. Mal for borringen medfølger. Du trenger en hullsag i 1 1/8” og 1” NPT gjengetapp. Jeg valgte å IKKE bruke den metoden. Det er nok gjennomføringer som det er i et drev. Redigert 4.November.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Jeg fant informasjon om dette etter at jeg postet innlegget. Jeg visste om at det var en lekkasje når jeg kjøpte båten og gamblet litt på at det var belgen som var røket. Noe det ikke var. På den andre siden så har jeg på en måte belaget meg på en del kostnader/arbeid for å få fikset lekkasjen. Jeg velger å se litt positiv på dette, en glimrende mulighet til å få malt motor rommet, montere ankervinsj, flytte sjøvannsfilteret og diverse andre små reparasjoner i motor rommet Hadde du problemer med å få løs styre armen fra bolten ? ser at mitt er mye mer rustet enn det ditt var. En annen ting, var transom platen limt fast til skroget eller var det kun en pakning her ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Nei, ingen problemer med styrebolten. Den er løsnet, men ikke ferdig demontert. Hos meg var det umulig å komme til mutteren med verktøy mens det satt på båten. Problemet har vært å få ut splinten som sitter i nedre oppheng. Den var selvfølgelig rustet fast. Vond å borre ut, da stålet er hardere enn aluminiumen rundt. Skal presse ut opphengsbolten med en hydraulisk presse. Mulig jeg får gjort det i morgen. Transom sitter kun med en pakning. Satt ganske godt, men løsnet med litt dunking. Det er boltene gjennom bakplata som holdt igjen. Kjør på! Da er vi to med samme jobb i vinter. Kostnaden når man gjør det selv blir ikke allverden. Men det er mange timer på verksted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Kjør på! Da er vi to med samme jobb i vinter. Kostnaden når man gjør det selv blir ikke allverden. Men det er mange timer på verksted. Kan bli spennende, er heldig og ha en arbeidsgiver som har mye utstyr tilgjengelig. Så har tenkt å glassblåse alt og få det lakkert så alt blir skikkelig til slutt. Samt å få tatt alt rust på motor. Så sa blir det bedre enn nytt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11b4r5x.pdf Hvis du ser på tegningen på side 6 så ser det ut som om det ikke er noen pakninger som tetter mot styrebolten. Er dette riktig ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Pakningen finner du på side 4B 8. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Fant ingen andre tråder som passet. Har skiftet pakning på styrebolten og satt sammen drevet igjen IHT service manual. Første som skjedde var at mercatode delen som står på bunn drevet knakk når jeg skrudde den på. Bruke 9 NM moment manualen sider 9-14 NM. Plasten bare knakk sammen . Problem 2: belgen til gir kabelen er lett å feste mot transom plate med lim og slangeklemme. I andre enden er det et klips om skal klemmes sammen jevnt rundt slik at det måler 1/2". Hvordan i all verden skal jeg klare å klemme denne sammen og få det rundt og ikke at det blir flate punkter? Finnes det spesial tenger til dette formålet? Når jeg prøver med en vannpumpetank så blir den litt flat samme hvordan jeg klemmer den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Noen som vet om jeg bare kan bruke en slangeklemme på belgen til girkabel. Eller rett og slett rustfrie stålstrips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Finnes nok en spesial tang, tipper biltema har en sån. Men hos meg er det brukt plast strips, og har sett flere andre som oxo har brukt denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Da blir det plastikk strips. Prøvde nettopp å bevege kabelene i belgen og den sitte bom fast så det holder nok med et strips. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Istappen Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Hei. Mulig jeg har kjøpt meg et lignende problem som er beskrevet i denne tråden. Har en Mercruiser 3,6 l motor med et bravo 2 drev fra 2000, hvor det drypper av transomen og inn i motorrommet. Men dette skjer bar når motoren går. Det kommer ikke vann inn når den ligger i ro!?! Noen tanker om det er samme problemet eller om det kan komme fra andre plasser. Har ikke sjekket belgen med denne skal være skiftet sammen med girwiren i vår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.