Jump to content

Bravo lekkasje i transom/ ror gjennomføring!


Wandalen

Recommended Posts

Arrrggg.... La ut båten i går, tok den første prøveturen ved og kjøre litt rundt en times tid. Tok en titt ned i motor rommet, alt så bra ut ingen lekasje av noen slag. Kjørte til båtplassen en 15 min kjøring unna la til og stoppet motoren. Da jeg tok en ny titt i motorommet så jeg til min store irritasjon at det dryppet under transomen. Fikk lokalisert lekasjen til ror arm gjennomføringen ved og stappe en fille inn i hullet der ror armen stikker ut, dryppingen ble borte. Da jeg spurte Mercruiser forhandleren hvordan jeg skiftet denne pakningen fikk jeg til svar at jeg måtte flytte motoren fjerne transomen fra båten og demontere den. Av alle idiotiske konstruksjoner må dette vere gjort av alle mollboers mor! :headbang: Han sa riktig nokk at det ikke var helt uvanlig at det kunne dryppe litt av den etter kjøring. Vel det dryppet faktisk dagen etter også. Tipper det kommer in ca 10L- 15 vann i døgnet. Jeg skulle nå gjerne hatt det tørt og rent under motoren.

En kompis av meg mente det er et repp sett og få kjøpt hvor jeg slipper og demontere hele båten bare ved og bore et hull bak på transomen..???

Er det noen her som kjenner til dette eller har noen gode rådyr eller linker?

 

Nokk et minus i boka på Mercruiser (-)

Link to post
Share on other sites

Et ikke helt uvanlig problem dette. Det med å borre hull utsetter bare problemet. Du borrer ut en kanal, og gjenger opp til en greasenippel på utsiden. Bør heller gjøres i forbindelse med demontering og skifte av simmerringene. Ingenting varer evigt. Motor og transom må ut for å gjøre denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser beskriver to måter å gjøre dette på, ingen av dem har med en greasenippel å gjøre.

 

1. Borre to hull i transum. Ett fra hver toppside for å komme til med fastnøkkel til mutter som holder styrearm til styreaksel i gimbal. Må til for å løse ned akslingen og legge inn ny tetning til ca kr 4,50. Det selges utstyr for å gjenge disse hullene og sette i std propp etter at det hele er på plass igjen.

 

2. Flytte motoren fram slik at du kommer til samme mutter fra motorommet.

 

Løsning 2 koster mye arbeid. Løsning 1 er billig men gir en ny risiko med nye hull og to metallegeringer i kontakt med hverandre.

Ingen overraskelse at merkeverksteder anbefaler løsning 2.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ahh takk for svar :tongue: Punkt 1 høres veldig fristende ut. Nå gjelder det bare og finne ut hvor dette selges og til hvilken pris.

Jeg vill også vurdere og vente til vinteren med og gjøre jobben som beskrevet i punkt 2. Så får heller lensepumpen gå litt nå å da i sommer. Problemet er at motoren ikke kan skyves spes langt frem da den er satt in med skogjern og glidemiddel så dette kan bli knotete med tanke på og heise motoren ut igjen osv.

 

:sailing::diving:

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan fant du den manualen.

Jeg har en repair manual # 21 på bok og cd, for Merc 4.2L diesel motor, men manualen er fra 1998 for eldre typer og enkelte ting er annerledes. Finnes det en manual for 2002 eller nyere mod av 4.2L noe sted på boatfix ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Nokk et minus i boka på Mercruiser (-)

 

 

:nonod: Ingenting overasker meg når det gjelder amerikansk :crazy:

 

Brukt er brukt..... Har selv måttet ta ut igjen motor pga feil, men kan ikke klandre noen andre enn meg selv. Til og med utdannede mekanikere gjør feil :eek:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvordan fant du den manualen.

Jeg har en repair manual # 21 på bok og cd, for Merc 4.2L diesel motor, men manualen er fra 1998 for eldre typer og enkelte ting er annerledes. Finnes det en manual for 2002 eller nyere mod av 4.2L noe sted på boatfix ?

 

Mest sansynlig er dette noe jeg har fra andre, feks noen her på plassen. Kan hende jeg Googlet litt også. Kan ikke huske.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Mercruiser har tatt grep for å få fjernet forekomster av manualene på nett så det er noe utvannet nå.. De vil selvfølgelig selge manualene selv og gjøre penger...

Det finnes alikevel folk som har alt nedlastet og evt. opplastet på alternative steder, prøv hos baylinerowners.com. Her er det masser av Merc kompetanse og trivelige folk som gladelig hjelper til.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Brukt er brukt..... Har selv måttet ta ut igjen motor pga feil, men kan ikke klandre noen andre enn meg selv. Til og med utdannede mekanikere gjør feil :eek:

 

 

Tror du missfårstår.

Jeg gir minus på den tåplige måten dette er konstruert på for og få skiftet dritten, ikke at det lekker. En lekasje kan oppstå hvor som helst på hva som helst nytt eller brukt. Så her er det ingen mekaniker/hobbymekker eller andre som har gjort feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte nettopp en båt som hadde en liten lekkasje fra transommen en plass. det lakk ca en dråpe pr minutt.

 

Da leste jeg meg til at det enten var belgen eller i styre bolten. Kjøpte båten slik den var. Tok av drevet og fant ut at der var litt overflate rust på drivknuten. Men det var ikke vann inni belgen, og belgen så hel ut.

Drevet og motor er fra 2003. Bravo 3 X Mercruiser 4,2 Dtronic

 

Under er bildet av staget som fra styrebolten til styre sylinderen.

1.jpg

 

Her ser er det tydelige rust angrep og i tillegg ser det ut som det ligger salt rund denne.

 

Må motoren ut for å fikse dette ?

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben!

 

Det finnes en vei utenom (å ta ut motoren altså), og det er å borre to hull i toppen av transom. På utsiden. Du får kjøpt et sett med plugger til å skru inn igjen. Mal for borringen medfølger. Du trenger en hullsag i 1 1/8” og 1” NPT gjengetapp. Jeg valgte å IKKE bruke den metoden. Det er nok gjennomføringer som det er i et drev.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant informasjon om dette etter at jeg postet innlegget. Jeg visste om at det var en lekkasje når jeg kjøpte båten og gamblet litt på at det var belgen som var røket. Noe det ikke var.

 

På den andre siden så har jeg på en måte belaget meg på en del kostnader/arbeid for å få fikset lekkasjen. Jeg velger å se litt positiv på dette, en glimrende mulighet til å få malt motor rommet, montere ankervinsj, flytte sjøvannsfilteret og diverse andre små reparasjoner i motor rommet :smiley:

 

Hadde du problemer med å få løs styre armen fra bolten ? ser at mitt er mye mer rustet enn det ditt var.

 

En annen ting, var transom platen limt fast til skroget eller var det kun en pakning her ?

Link to post
Share on other sites

Nei, ingen problemer med styrebolten. Den er løsnet, men ikke ferdig demontert. Hos meg var det umulig å komme til mutteren med verktøy mens det satt på båten. Problemet har vært å få ut splinten som sitter i nedre oppheng. Den var selvfølgelig rustet fast. Vond å borre ut, da stålet er hardere enn aluminiumen rundt. Skal presse ut opphengsbolten med en hydraulisk presse. Mulig jeg får gjort det i morgen.

 

Transom sitter kun med en pakning. Satt ganske godt, men løsnet med litt dunking. Det er boltene gjennom bakplata som holdt igjen.

 

Kjør på! Da er vi to med samme jobb i vinter. Kostnaden når man gjør det selv blir ikke allverden. Men det er mange timer på verksted.

Link to post
Share on other sites

Kjør på! Da er vi to med samme jobb i vinter. Kostnaden når man gjør det selv blir ikke allverden. Men det er mange timer på verksted.

 

Kan bli spennende, er heldig og ha en arbeidsgiver som har mye utstyr tilgjengelig. Så har tenkt å glassblåse alt og få det lakkert så alt blir skikkelig til slutt. Samt å få tatt alt rust på motor. Så sa blir det bedre enn nytt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fant ingen andre tråder som passet. Har skiftet pakning på styrebolten og satt sammen drevet igjen IHT service manual. Første som skjedde var at mercatode delen som står på bunn drevet knakk når jeg skrudde den på. Bruke 9 NM moment manualen sider 9-14 NM. Plasten bare knakk sammen :headbang:.

 

Problem 2: belgen til gir kabelen er lett å feste mot transom plate med lim og slangeklemme. I andre enden er det et klips om skal klemmes sammen jevnt rundt slik at det måler 1/2". Hvordan i all verden skal jeg klare å klemme denne sammen og få det rundt og ikke at det blir flate punkter?

 

Finnes det spesial tenger til dette formålet?

 

Når jeg prøver med en vannpumpetank så blir den litt flat samme hvordan jeg klemmer den.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Hei. Mulig jeg har kjøpt meg et lignende problem som er beskrevet i denne tråden. Har en Mercruiser 3,6 l motor med et bravo 2 drev fra 2000, hvor det drypper av transomen og inn i motorrommet. Men dette skjer bar når motoren går. Det kommer ikke vann inn når den ligger i ro!?! Noen tanker om det er samme problemet eller om det kan komme fra andre plasser. Har ikke sjekket belgen med denne skal være skiftet sammen med girwiren i vår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...