Jump to content

Bytte propell på Alpha One drev

Nuvel

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en Draco 21 SC. Tidligere eier mente at en mindre propell i forhold til anbefalt, passet hans sin bruk av båten men den passer ikke våres. Heldigvis fulgte det med 3 andre propeller med båten. De andre tidligere eiere har muligens vært usikre på hva som er bra. Nuvel.

Det som i dag sitter på er en 14 x 17 og jeg (motoren) får for høyt turtall ved full gass. Så vil jeg skifte propell. Har valgt en av de som fulgte med, en stålpropell på 14 1/5 x 19, cupped. Motoren er en Mercruiser 165 HK og de anbefaler 14 x 19, så jeg tror det er ok å sette på stålpropellen for å få sånn nogenlunde greit arbeidsturtall for motoren. Er det noen synspunkter på dette, så vær så god, kom med synspunkter :).

Utfordring for meg er at jeg har skudd av en og annen propell før, men det var i gamle dager. Virkelig gamle dager :) Kanskje ting har endret seg.

Er det noen her i forumet som har erfaring med Alpha One og hva som trengs av verktøy (dimensjoner) for å skifte en propell?

På forhånd takk for hjelpen.

Redigert av Nuvel (see edit history)

Par-tre år siden jeg hadde Draco med Mercruiser 470 og Alpha drev.

Propell av/på er "verdens enkleste sak": vipp opp ørene på låseskiven som sitter under mutteren på akselen, 2"x4" mellom propellnav og antikavitasjonsplata for å låse propellen, skru ut mutter med vanlig pipenøkkel el fastnøkkel. Husker ikke mutterdimensjonen, men ikke noe spesielt. Jeg har vaffal aldri hatt andre piper enn de som finnes i vanlige Biltema-sett.

"Dunk av" propellen med forsiktige slag mot den nevnet 2"X4" som du plasserer mot hver vinge. Gå jevnt rundt hvis den ikke løsner umiddelbart.

Jeg har forresten liggende en nesten ulest Seloc Repair Manual 1964-1991 for alle slags Mercruiser motorer og drev. Interessert ? Jeg tenker meg ikke betalt for den, men kan gjerne bytte i noe annet jeg heller ikke har bruk for.

evenR4u

Jeg har nylig kjøpt en Draco 21 SC. Tidligere eier mente at en mindre propell i forhold til anbefalt, passet hans sin bruk av båten men den passer ikke våres. Heldigvis fulgte det med 3 andre propeller med båten. De andre tidligere eiere har muligens vært usikre på hva som er bra. Nuvel.

Det som i dag sitter på er en 14 x 17 og jeg (motoren) får for høyt turtall ved full gass. Så vil jeg skifte propell. Har valgt en av de som fulgte med, en stålpropell på 14 1/5 x 19, cupped. Motoren er en Mercruiser 165 HK og de anbefaler 14 x 19, så jeg tror det er ok å sette på stålpropellen for å få sånn nogenlunde greit arbeidsturtall for motoren. Er det noen synspunkter på dette, så vær så god, kom med synspunkter :).

Utfordring for meg er at jeg har skudd av en og annen propell før, men det var i gamle dager. Virkelig gamle dager :) Kanskje ting har endret seg.

Er det noen her i forumet som har erfaring med Alpha One og hva som trengs av verktøy (dimensjoner) for å skifte en propell?

På forhånd takk for hjelpen.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Propellmutter-dimensjon på Mercury Alpha er 27mm om jeg husker rett. Ellers, enkleste sak i verden å skifte. Hva angår propellstørrelse, så er det jo veldig enkelt å prøve ut de du har for hånden først og se hvordan det går. Med 4 propeller for hånden burde vel i det minste én av dem fungere bra.

Takk for utfyllende svar. Dette høres enkelt og greit ut, så da er det bare å begynne med å leke med propellene.

Jeg har forresten liggende en nesten ulest Seloc Repair Manual 1964-1991 for alle slags Mercruiser motorer og drev. Interessert ? Jeg tenker meg ikke betalt for den, men kan gjerne bytte i noe annet jeg heller ikke har bruk for.

evenR4u

En slik Repair Manual er jo veldig fint å ha ombord. Men i og med at jeg bare har hatt båt i et par uker nå, så har jeg enda ikke opparbeidet meg noe lager av båtting som bare ligger der og som er unyttig for meg. Derfor har jeg vel ikke så mange interessante ting å bytte med. Men jeg betaler gjerne en slant for den. Hvis det er interessant :smiley:

Nuvel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...