ThomasS Startet 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2008 Hei Jeg lurer på om motoren har fått skade som følger av at primærakslingen mellom drivknuten og svinghjulskåpa/svinghjulet er knekt tvers av.. Er det noen form for gummilegering i svinghjul/vibrasjon demper eller går akslingen fra drevet rett i kamakslingen til motoren? Motoren er for øvrig en V8 med GM blokk. Skaden skyldes ikke for stort moment i motor, men pga av fall fra kran.. Altså landet båten på drevet og akslingen ble hugget rett av i en loddrett bevegelse. Hilsen en uten båt i sommer.. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 15.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Tragisk, og muligens nok et eksempel på at ikke alle tilhørende nisjer vokser like raskt som tettheten av båter... Har ikke kranfører/ kraneier et erstatningsansvar i slike tilfeller? Akslingen går inn i splines på svinghjulet. Og svinghjulet sitter på motorens veivaksel... At dette er nok til å klippe akselen, hørtes brutalt ut. Akslingen er opplagret i transomplata på akterspeilet, og jeg vil tro at det må ha vært store påkjenninger mellom transomplate og båt også. Kanskje så mye at det ikke er tett lenger...? Du får ta av drev, sette på kjøling og prøvestarte, om motoren ellers ser grei ut. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
ThomasS Svart 15.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2008 Det er hull i skroget også så tett er det nok ikke. Skaden blir dekt av forsikringen. Regner med motoren etterhvert blir plukket i deler og veiakslingen klokket. Men det var jo dette jeg lurte på da, om overføringen fra splines til veiaksel er "stiv", eller om lageret i transomplaten er sterkt nok til å ta av fra støyten.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.