Jump to content

Knekt aksling DP-E


ThomasS

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på om motoren har fått skade som følger av at primærakslingen mellom drivknuten og svinghjulskåpa/svinghjulet er knekt tvers av..

Er det noen form for gummilegering i svinghjul/vibrasjon demper eller går akslingen fra drevet rett i kamakslingen til motoren?

Motoren er for øvrig en V8 med GM blokk.

 

Skaden skyldes ikke for stort moment i motor, men pga av fall fra kran.. :headbang:

Altså landet båten på drevet og akslingen ble hugget rett av i en loddrett bevegelse.

 

Hilsen en uten båt i sommer..

Link to post
Share on other sites

Tragisk, og muligens nok et eksempel på at ikke alle tilhørende nisjer vokser like raskt som tettheten av båter...

 

Har ikke kranfører/ kraneier et erstatningsansvar i slike tilfeller?

 

Akslingen går inn i splines på svinghjulet. Og svinghjulet sitter på motorens veivaksel... :yesnod: At dette er nok til å klippe akselen, hørtes brutalt ut. Akslingen er opplagret i transomplata på akterspeilet, og jeg vil tro at det må ha vært store påkjenninger mellom transomplate og båt også. Kanskje så mye at det ikke er tett lenger...?

 

Du får ta av drev, sette på kjøling og prøvestarte, om motoren ellers ser grei ut.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er hull i skroget også så tett er det nok ikke.

 

Skaden blir dekt av forsikringen.

 

Regner med motoren etterhvert blir plukket i deler og veiakslingen klokket.

Men det var jo dette jeg lurte på da, om overføringen fra splines til veiaksel er "stiv", eller om lageret i transomplaten er sterkt nok til å ta av fra støyten..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...