Jump to content

VP 280/290 hvordan fjerne bolter til svinghjulshus


Larspo

Recommended Posts

Har en bekjent som har kjøpt seg brukt båt. Når jeg skulle hjelpe han med å sette på 290 drevet, så jeg at boltene som fester motoren i skjoldet var rustet i stykker. Jeg tenker da på de 6 boltene som man kommer til utenfra med låseblikk, og som presser de to store gummiringene mellom skjold og svinghjulshuset. Problemet er at de er så ødelagte av rust at de ikke lar seg skru. (Disse skal være syrefaste, men en eller annen har ikke forstått det.) Å komme til med noe slags vinkelsliper eller tilsvarende blir også vanskelig. Noen som har noen gode tips for å fjerne disse boltene?

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Det at det ikke er syrefaste bolter som er brukt skulle vel tilsi at du kan borre dem ut. Evt borre dem opp i senter og bruke verktøy for å skru ut knekte bolter. Grisepikk er en mulighet men det finnes bedre alternativer som jeg ikke har navn på her og nå.

 

Etter hva jeg kan huske så skulle det vell gå greit og komme til med en borremaskin, eller..........?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det at det ikke er syrefaste bolter som er brukt skulle vel tilsi at du kan borre dem ut. Evt borre dem opp i senter og bruke verktøy for å skru ut knekte bolter. Grisepikk er en mulighet men det finnes bedre alternativer som jeg ikke har navn på her og nå.

 

Etter hva jeg kan huske så skulle det vell gå greit og komme til med en borremaskin, eller..........?

Tja, noen av de går nok greitt å komme til med borremaskin og trolig er det resultatet. Problemet blir de som sitter bak styrehjelmen, men må da i tilfelle ta av denne (bruker også å være kjelkete å få løsnet). Skal prøve med en mindre borremaskin og se om jeg kommer til. Grisepikk tror jeg er dårlig idee. Hele bolten er av så dårlig forfatning, så den tror jeg aldri vil få feste og evt. bare knekke av bolten (men da er egentlig målet oppnådd). Vil tippe at dette har rustet og korrodert så godt fast i selve svinghjulshuset at disse må borres ut og deretter gjenges opp på nytt.

 

Ødelagt av rust? Er det sekskanten som er ødelagt slik st verktøyet ikke får feste?

Helt korrekt. Er ikke antydning til "kant" igjen, bare en liten "haug" med rust.

 

 

Det er et godt alternativ. Disse er såpass godt rustet, at det trolig ikke er mye materiale igjen.

 

Kanskje det hadde gått

Link to post
Share on other sites

Øyner meg at du må konsentrere deg om å få fjernet boltehodene ved hjelp av borring/sliping. Da vil du kunne demontere, men boltene vil stå igjen. Boltene vil deretter kunne skrues ut med rørtang. Har de korrodert fast i gjengene vil dog nye utfordringer følge. I mange tilfeller vil det være mulig å erstatte de ødelagte boltehodene med en påsveist mutter slik at du kan spare deg en omfattende borre og slipejobb. Dette krever i mange tilfeller en dyktig sveiser. Esab har en spesiell elektrode til slike jobber.

 

Jeg har kun uttalt meg på generellt grunnlag ettersom jeg ikke kjenner de faktiske forhold.

Link to post
Share on other sites

Øyner meg at du må konsentrere deg om å få fjernet boltehodene ved hjelp av borring/sliping. Da vil du kunne demontere, men boltene vil stå igjen. Boltene vil deretter kunne skrues ut med rørtang. Har de korrodert fast i gjengene vil dog nye utfordringer følge. I mange tilfeller vil det være mulig å erstatte de ødelagte boltehodene med en påsveist mutter slik at du kan spare deg en omfattende borre og slipejobb. Dette krever i mange tilfeller en dyktig sveiser. Esab har en spesiell elektrode til slike jobber.

 

Jeg har kun uttalt meg på generellt grunnlag ettersom jeg ikke kjenner de faktiske forhold.

 

Ser ut til at borring/sliping blir det enkleste. Å få tak i boltene med en rørtang i ettertid lar seg gjøre. Jeg ser for meg å dra motoren fremover slik at man kan komme til disse boltene. Å sveise fast tror jeg er lite hell, da må i tilfelle all rust fjernes og da er det ikke store "metallstangen" igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...