Jump to content

Bruk av gammel polyester

arkmarin

Recommended Posts

Jeg har noe gammel polyester og herder stående. Dette brukte jeg, da jeg skulle støpe en konsoll til båten. Blandet med 2% herder. Det ser ut for at den herder ikke, eller at herdeprossessen går veldig langsomt. Er det polyesteren som er for gammel, eller herderen, eller begge?

Er det bare å vrake de 20 kg med polyester jeg har stående, eller kan den brukes?

Tips.

Bruker du vifteovn for å tillføre varme bør den ikke vendes direkte mot den herdende polyesteren, da tillfører du fuktighet. Vend den bort fra polyesteren eller helst bruk en kraftig lampe/sol vendt direkte mot polyesteren så tørker det nok etterkvart skal du se.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

...

eller helst bruk en kraftig lampe/sol vendt direkte mot polyesteren så tørker det nok etterkvart skal du se.

Dette er vel omtrendt det verste du kan gjere, etter kva eg har fått forklart iallfall. Ved å bruke ein eller anna strålingskjelde så vil støypen få ein mykje høgare temperatur enn omgivnadane, og det vil oppstå spenningar i støypen som gjer at den lettare kan delaminere (eller noko slikt :crazy: ). Dessutan byrjer det vel å bli så pass varmt ute at det neppe er nødvendig å tilføre varme på noko anna måte.

Viss det er lite "futt" i herderen ville eg berre prøvd å auke blandingsforhaldet litt, men dette er eigentleg heller ikkje "lov" i følgjer ekspertisen her på baatplassen :wink: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...