Sleipner93 Startet 15.Mai.2008 Del på Facebook Startet 15.Mai.2008 Hei skal til og montere en Bosch dynamo jeg har liggende på min Sabb type G. Jeg har til nå funnet tre koblingspunkter på dynamoen som er merket, D+ , B+ og + ( Er en enkel + det samme som W?). Så nå mangler jeg vel bare B-? Jeg tror jeg vet hvor den er men spørr for sikkerhets skyld. Her har jeg tegnet inn det som står på dynamoen : Altså la oss begynne med de 3 pinnene som er samlet. Her er øverste pinne D+ Den nederste er B+. Er da den i midten B- ? Så har vi denne pinnen som står for seg selv merket med + ? Er det det samme som W? Er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Fjeldern Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Hei det er ingen B- på den for det er gods Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Begge de to store er B+. W har du nok ikke, denne må du i så fall lage selv. B- går i godset, ser det ut til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Fester jeg da en ledning i godset på dynamoen som går til minus på batteriet? Hva er grunnen til 2stk B+ ? Kan jeg lade 2 batterier på likt da ? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Jeg har også det. bruker bare den ene. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Grunnen til at det er 2 stk B+ er at det går mye strøm her og det kunne blitt overbelastning og varmgang med bare en "pinne". Dette er jo beregnet på å kobles til med en plugg. Andre dynamoer har en solid bolt, da holder det med ett uttak. Normalt er minus-forbindelsen via blokka og minus-kabelen som går til starteren. Har du ikke denne forbindelsen må du legge en egen kable. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Nei har ikke startmotor, så da tar jeg bare en egen ledning fra godset på dynamoen til minus? Men kan jeg lade to batterier på likt når jeg har to slike pinner? Eller bør jeg legge opp 2 B+ ledninger for og ikke få varmgang? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Burde jeg da koble begge til Pluss da? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Begge pinner må tilkobles samme batteri, ellers risikerer du at all ladestrømmen går via den ene pinnen. (Hvis et batteri er oppladet og det andre utladet) Ja, du kobler en kabel fra gods på dynamoen til batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 (redigert) Tror denne dynamoen tok kvelden igår når jeg var utpå. Plutselig begynte motoren og slite med og holde turtallet oppe. Trodde først jeg ikke hadde diesel men det viste seg at dynamoen hadde kilt seg. Da var det bare og få skåret av kilereima fort da jeg dreiv mot land. Hva som har skjedd er jeg usikker på men noe har gått varmt slik at det har kilt seg fast fordi den var løs etterpå. Kan dette ha skjedd fordi jeg bare brukte en av B+ pinnene? Uansett så tok jeg og skrudde dynamoen i deler idag for og se hvordan det så ut (Dog vet jeg ikke hvordan det skal se ut ).. : På børstene på denne delen var det litt rust.. (Hva heter denne delen?? ) : Det eneste jeg fant som kanskje kan være galt er at det slarket ganske godt her, det skal vel ikke være slark her? : Regulatoren så slik ut : Redigert 27.Mai.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Den delen du lurer på heter statorvikling, det er her strømmen lages. Men det er ikke noe børster på denne, de sitter på selve regulatoren. Ser ganske slitte ut. Skal definitivt ikke være slark i det lageret, dette kan forklare at dynamoen kilte seg. Det har ingenting med at du bare hadde koblet på en av pinnene å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hva heter alle de "dingesbomsene" som ligner på børster som ligger innvendig i statorviklingen da? Kan det ha gått varmt i det slarkete lageret som gjorde at metallet utvidet seg og kilte seg fast? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Usikker på hva de heter, jernkjerner? Nå du har trekk fra reima kan muligens rotoren ha kilt seg imot statoren. Hvis det er veldig mye slark i lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.