Jump to content

Hvor er D+, B+ osv. på denne dynamoen?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei skal til og montere en Bosch dynamo jeg har liggende på min Sabb type G. Jeg har til nå funnet tre koblingspunkter på dynamoen som er merket, D+ , B+ og + ( Er en enkel + det samme som W?). Så nå mangler jeg vel bare B-? Jeg tror jeg vet hvor den er men spørr for sikkerhets skyld.

 

Her har jeg tegnet inn det som står på dynamoen :

 

bosch_dynamo_bakside_paint.jpg

 

Altså la oss begynne med de 3 pinnene som er samlet. Her er øverste pinne D+ Den nederste er B+. Er da den i midten B- ? Så har vi denne pinnen som står for seg selv merket med + ? Er det det samme som W?

 

bosch_dynamo_bakside_paint_2.jpg

 

Er dette riktig? :crazy:

Link to post

Grunnen til at det er 2 stk B+ er at det går mye strøm her og det kunne blitt overbelastning og varmgang med bare en "pinne". Dette er jo beregnet på å kobles til med en plugg.

Andre dynamoer har en solid bolt, da holder det med ett uttak.

 

Normalt er minus-forbindelsen via blokka og minus-kabelen som går til starteren. Har du ikke denne forbindelsen må du legge en egen kable.

Link to post
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Tror denne dynamoen tok kvelden igår når jeg var utpå. Plutselig begynte motoren og slite med og holde turtallet oppe. Trodde først jeg ikke hadde diesel men det viste seg at dynamoen hadde kilt seg. Da var det bare og få skåret av kilereima fort da jeg dreiv mot land. Hva som har skjedd er jeg usikker på men noe har gått varmt slik at det har kilt seg fast fordi den var løs etterpå. Kan dette ha skjedd fordi jeg bare brukte en av B+ pinnene?

 

Uansett så tok jeg og skrudde dynamoen i deler idag for og se hvordan det så ut (Dog vet jeg ikke hvordan det skal se ut :lol: ).. :

 

dynamoen_splittet.jpg

 

På børstene på denne delen var det litt rust.. (Hva heter denne delen?? ) :

 

spole.jpg

 

Det eneste jeg fant som kanskje kan være galt er at det slarket ganske godt her, det skal vel ikke være slark her? :

 

lager.jpg

 

Regulatoren så slik ut :

 

bosch_regulator.jpg

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Den delen du lurer på heter statorvikling, det er her strømmen lages. Men det er ikke noe børster på denne, de sitter på selve regulatoren. Ser ganske slitte ut.

Skal definitivt ikke være slark i det lageret, dette kan forklare at dynamoen kilte seg. Det har ingenting med at du bare hadde koblet på en av pinnene å gjøre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...