Guest Ketil Startet 5.Desember.2002 Del på Facebook Startet 5.Desember.2002 Hei, her på berget har vi liten tradisjon for bruk av vannjet som drivlinje i båter. Til tross for åpenbare fordeler og gjentatte forsøk fra produsenter (f.eks Storebro) på å innføre dette som standard ser det ut som om publikum ikke er vil ha det. Hvorfor det? Ja, jeg vet at et jet-drev er litt dyrere i innkjøp og at det har et visst effekt-tap ift vanlig drev. Men er det noen som sitter på sammenligningsdata? Eller som har linker til gode artikler om emnet? Til dere som ikke har sett denne siden ennå: http://www.thehinckleyco.com/home.html Noen som ønsker seg en JetStick til neste sesong? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Desember.2002 Del på Facebook Svart 5.Desember.2002 Uten å vite noe sikkert tror jeg nok at den største grunnen er virkningsgrad og diesel/bensinpris. Men når det er sagt tror jeg nok at de fleste som kjører med drev ville ha sverga til jet om de hadde fått seg en prøvetur. Manøvrerbarheten er uslåelig, spesielt ved dobbel installasjon. Jeg kjører vannjet (Hamilton)daglig ...... arbeidsgiver betaler dieselen! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Ketil Svart 6.Desember.2002 Del på Facebook Svart 6.Desember.2002 Via en lenke fra innlegget "Eco-Drive" fant jeg en god beskrivelse av "pro" og "cons" for ulike fremdriftssystemer hos Bergen Dieselcontact: http://www.bergendieselcontact.no/foredrag_KJ.htm Nå vil jo de selvfølgelig selge flest mulig overflatedrev, men beskrivelsen av egenskaper til jet-, hekkaggregat og vanlig propell/aksel er også god. Kan ikke fatte hvorfor vanlige Z-drev har så utrolig dominans i markedet. Det er jo bøtter av altnernativ for den som tør. Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 6.Desember.2002 Del på Facebook Svart 6.Desember.2002 En taxi båt nede i Kragerøskjærgården kjører vannjett. Fort går det, men det gjør det vel uansett med 450dieselhester i en 30foter. Den drikker mye suppe sies det også. Men, som kunde vil jeg si at selv med supererfaring har han problem når han skal legge inntil. Inntil kommer han, men jetstrømmen dytter båten ut igjen kjappere enn kjappest. Så hvis han ikke løper ut for å binde inntil må han gjøre et nytt forsøk. Ikke vet jeg, men slik er det bare. Bikkja fikk erfart dette engang da forparten ville i land og bakparten sto igjen i båten. 80kg tørrvekt, det dobbelte i våt var mindre morsomt å få i land... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Desember.2002 Del på Facebook Svart 6.Desember.2002 Anbefaler deg å lese hos Progress Ingeniørfirma AS. Riktig nok ser det ikke ut til å være noe negativt ved vannjet her. http://www.progressing.no/ På 'gamle' båtplassen fant jeg dette inlegget med mye godt i. (Det var den gang det meste var om båt der .... ) http://www.baatmagasinet.com/baatweb/webdi...D3?OpenDocument Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sigurd Svart 7.Desember.2002 Del på Facebook Svart 7.Desember.2002 Når det gjelder Taxibåten i Kragerø antar jeg han ikke kan clutche ut, og da blir det vanskelig å forlate styrestanden. En del vannjet installasjoner er kobla rett på motoren, og da for man dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.