Jump to content

Hvorfor (ikke) vannjet?


Guest Ketil

Recommended Posts

Hei,

her på berget har vi liten tradisjon for bruk av vannjet som drivlinje i båter. Til tross for åpenbare fordeler og gjentatte forsøk fra produsenter (f.eks Storebro) på å innføre dette som standard ser det ut som om publikum ikke er vil ha det.  Hvorfor det?

 

Ja, jeg vet at et jet-drev er litt dyrere i innkjøp og at det har et visst effekt-tap ift vanlig drev.  Men er det noen som sitter på sammenligningsdata? Eller som har linker til gode artikler om emnet?

 

Til dere som ikke har sett denne siden ennå:

http://www.thehinckleyco.com/home.html

 

Noen som ønsker seg en JetStick til neste sesong?

Link to post

Uten å vite noe sikkert tror jeg nok at den største grunnen er virkningsgrad og diesel/bensinpris. Men når det er sagt tror jeg nok at de fleste som kjører med drev ville ha sverga til jet om de hadde fått seg en prøvetur. Manøvrerbarheten er uslåelig, spesielt ved dobbel installasjon. Jeg kjører vannjet (Hamilton)daglig ...... arbeidsgiver betaler dieselen!

Link to post

Via en lenke fra innlegget "Eco-Drive" fant jeg en god beskrivelse av "pro" og "cons" for ulike fremdriftssystemer hos Bergen Dieselcontact:

http://www.bergendieselcontact.no/foredrag_KJ.htm

 

Nå vil jo de selvfølgelig selge flest mulig overflatedrev, men beskrivelsen av egenskaper til jet-, hekkaggregat og vanlig propell/aksel er også god.

 

Kan ikke fatte hvorfor vanlige Z-drev har så utrolig dominans i markedet. Det er jo bøtter av altnernativ for den som tør.

Link to post

En taxi båt nede i Kragerøskjærgården kjører vannjett. Fort går det, men det gjør det vel uansett med 450dieselhester i en 30foter. Den drikker mye suppe sies det også.

Men, som kunde vil jeg si at selv med supererfaring har han problem når han skal legge inntil. Inntil kommer han, men jetstrømmen dytter båten ut igjen kjappere enn kjappest. Så hvis han ikke løper ut for å binde inntil må han gjøre et nytt forsøk. Ikke vet jeg, men slik er det bare.

Bikkja fikk erfart dette engang da forparten ville i land og bakparten sto igjen i båten. 80kg tørrvekt, det dobbelte i våt var mindre morsomt å få i land...

Link to post

Anbefaler deg å lese hos Progress Ingeniørfirma AS. Riktig nok ser det ikke ut til å være noe negativt ved vannjet her.  http://www.progressing.no/

 

På 'gamle' båtplassen fant jeg dette inlegget med mye godt i. :smiley:  (Det var den gang det meste var om båt der ....  :smiley:)

 

http://www.baatmagasinet.com/baatweb/webdi...D3?OpenDocument

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...