Jump to content

Har lyst på "pinnebåt" - anbefalinger?


dante

Recommended Posts

Jeg og fruen (pluss 4 barn) har tenkt litt på å konvertere til seilbåt. Jeg har alltid likt seiling (ble vel egentlig frelst i en Swan 65 for mange år siden) - når madamen har blitt interessert (og viser litt iver) har jeg begynt å se litt på finn osv.

 

Hva er en en bra båt til rundt 1. mill - som har plass til 2 voksne og 4 barn? - er dette hypotetisk?

Link to post

En av de store fordelene med seilbåt er jo at en får mye rom for pengene. For en mill får du en 2-3 år gammel 35ft seilbåt, og hvis du går for en som er noen år eldre kan du lett få deg en båt opp mot 40ft. Du bør sikte på en båt med tre lugarer og håpe at barna er villige til å dele dobbeltseng. Skal du opp i en båt med 4 lugarer må du nok godt over 40 fot for at det ikke skal bli for trangt. Jeg tror du blir fornøyd med en av "volumselgerne" f.eks Bavaria, Jeanneau, Beneteau, Dufour eller Hanse, som alle har modeller i dette segmentet. Husk at det er utstyret som koster, og det er for tiden et stort verdifall på nye seilbåter, så det er mye å hente på å kjøpe brukt.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ja - er imponert over hvor mye mer plass man får for pengene. Har sett litt på Beneteau - virker som den har endel bra løsninger.

 

Er det spesielle ting som kan være fallgruver og som må avklares i en evt kontrakt? Tenker på rigg, kritiske skader/skulte feil som svekker kontruksjon og funksjon? Hva er et gammelt seil?

 

Hvordan er Bavaria, Dufour og Beneteau støpt? Tenker litt på kvalitet

Link to post

Valg av båt er smak og behag. Mange her inne er lidenskapelige seilere og har sterke synspunkter på valg av merker, seilegenskaper, kjøler som detter av osv. men slik jeg tolker ditt innlegg er det viktigste å få en romslig båt uten skjulte behov for påkostninger. I så måte tror jeg at alle nevnte merker er helt OK. Kvaliteten er god selv om produksjonstiden og derved prisene har gått mye ned de siste årene.

 

Jeg vurderte Jeanneau SO35 mot Beneteau 343 for et år siden, og det var veldig jevnt. Endte opp på en SO35, og i ettertid angrer jeg ikke på det da denne har en bedre cockpitløsning og mulighet for el-anker bak hvis en ønsker slikt. Begge disse er i nedre sjiktet hvis en ønsker å være 6 ombord, de har alt en trenger men lite ekstra rom. Jeg har nå skiftet til en 38 fots båt, og de ekstra 40cm en får i bredden merkes godt.

 

Ellers vil jeg anbefale rullestorseil, selv om trimmingsmulighetene og seilarealet er noe mindre enn ved klassisk seil.

 

Andre ting en må være oppmerksom på avhenger av båtens alder. Er den relativt ny, er det vel mest å sjekke ut at den ikke har kjølskader fra grunnstøting el.l.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

En venn av meg selger denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Han bytter båt ofte, dette er første gang han har måtte slå av flere hundre tusen etter et par sesongers meget forsiktig bruk.

 

Kanskje ikke verdens beste seilbåt, men romslig som fy.

Også kan jeg personlig garantere for at du handler av en stødig kar.

 

 

Lykke til uansett!

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post

Jeg hiver meg også på her. Sysler med tanken på seilbåt, men våger ikke helt enda ;-)

 

Hva med riggen ? Salingshornene (betegnelse?) bør vel kanskje sjekkes ?

 

Skroget er jeg vant med fra plastbåt, men kjøl er nytt; Sprekkdannelser i overgang kjøl/skrog, skader nederst på kjøl (grunnstøting el.l.)

 

Vil vel også gå for slik ein mast som kan rulle seilet inn, istedet for å slippe det ned på bommen... Virker lettere å velge seilføringen ?

 

Jeg har en 4 meter båtplass, men ser at mange seilbåter ligger tett opp mot hva som lar seg presse inn i denne (lysåpning, ca. 3,50 m)

 

Forslag til 2 voksne, 2 barn, maks 36 fot (med mindre foreninga dispenserer opp mot 40 (kanskje ;-)

 

Så forresten Bavaria 39 Cruiser på nært hold, også ref. bl.a. Sydvestens erfaringer med samme, og denne virket farlig fin ...

 

Langt perspektiv har jeg dog...

Link to post

Litt paa siden, men drister meg utpaa.

Har "luktet" paa flere type baat i de siste par aarene.

Seil, motorseil, Trawler, terrassebaat.

 

Vi pleier aa feriere paa Svenske og danske kysten, men med de diesel prisene som det virker som vi maa leve med i fremtiden, saa blir det DYRT aa fortsette med den type ferie med en halvplaner som slurper unna 30 - 35 ltr paa mars fart( 12-13 knop) eller saktere med Trawler. Saa jeg er klar for en seilbaat.

 

MEN det er ikke madammen. Hun nekter plent tanken. Argumentene hennes er: Alle disse taua en maa dra og snuble i, gaa paa skakke hele tiden, ikke komme inn til de plassene vi vanligvis er pga. dypgaaende. Sitte nede i en katakombe og ikke kunne se ut. :crazy:

 

Hun var vel litt paa gli mot motorseiler i en periode, men naa er det Trawler eller Terassebaat som gjelder.

 

Noen som har ett forslag paa hvordan jeg kan faa overbevist henne om at seilbaat kanskje ikke er saa gaernt alikevell? Bytte ut madammen er ikke ett alternativ.

 

Har faat lurt henne ombord i en Bavaria 36 3cabins utgave en gang paa ei messe. Hun likte plassen, men ikke talom om hun ville gaa med paa aa bytte baat. :cryin:

 

Vil ikke tvinge noe igjennom heller. Aa ende opp med at jeg seiler rundt alene, mens hun sitter hjemme og er sur. Det blir det bare :discuss: av.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Slenger meg på her jeg også. Har alltid hatt litt sansen for Najad jeg...Innbiller meg at med sentercockpit og med kalesje har man litt mer turbåt for type 2007 sommer, samt en stor AC for å stue unger..

her er en fin en...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

MVH

TNS

 

Jo - det er fine båter, litt gammelt kanskje? - Er ikke helt stødig på hva som er bra og dårlig seilbåter. Ting som kvalitet på skrog, patent på kjøl, ror, motor er viktig i kombinasjon med plass. Riggen kommer i andre rekke da båten ikke skal i konkurranse. Fint med et ekstra ratt til Max da! - som på denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13335668 - DET hadde vært noe :)

 

Tidshorisonten er desverre = båtplass

Link to post
Noen som har ett forslag paa hvordan jeg kan faa overbevist henne om at seilbaat kanskje ikke er saa gaernt alikevell? Bytte ut madammen er ikke ett alternativ.

Du får ta henne med på en prøvetur hvis du kjenner noen med seilbåt. Og det bør være noen som ikke føler trang til å briske seg, og skal seile alt det remmer og tøy kan holde for å vise hvor gode de er. Velg en fin dag uten for mye vind. Kanskje tenner hun på følelsen av å skli avgårde uten motor?

 

For mange begynner "båtlivet" først når de er kommet frem dit de skal. Liker man å legge håndfaste planer, så fungerer det dårlig hvis man trives med kald motor. Men seilbåter har faktisk motor. Så de gangene man faktisk må nå noe, så er det fullt lovlig å bruke den.

 

Men å kjøpe seilbåt uten at hele mannskapet er innstilt på det, tror jeg er rimelig dødfødt.

Link to post
Du får ta henne med på en prøvetur hvis du kjenner noen med seilbåt. Og det bør være noen som ikke føler trang til å briske seg, og skal seile alt det remmer og tøy kan holde for å vise hvor gode de er. Velg en fin dag uten for mye vind. Kanskje tenner hun på følelsen av å skli avgårde uten motor?

 

Eneste i vennegjengen med seilbaat er en som har en eldre HR 29. og den er saa trang i forhold til Balticen at hun blir vel heller skremt enn overbevist. Men er enig i det aa faa henne med paa en provetur, forhaapentligvis hadde overbevist henne. Men det bor da fortrinnsvis vaere en romslig en.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg har opprettet to tråder tidligere der jeg ba om input da jeg vurderte mine anskaffelser:

 

33-34 ft

ca 40 ft

 

Det finnes en god del andre tråder her inne om det samme.

 

Eldre båter er sikkert vel så robuste og gode som mer moderne båter, men markedet har sviktet. Nå er det mer som i bilbransjen, folk forventer en face-lift år om annet, og prisfallet er mye større med alderen.

 

Til Mariell: Spesielt hvis du skal overtale en partner som er skeptisk så har jeg liten tro på at det er god taktikk å foreslå en litt sliten kvalitetsbåt, disse appelerer mer de dem som skal fremstå som erfarne seilere... Regn også med at du trenger en båt først for å bli bedre kjent med hva som vil være av betydning for deg mhp egenskaper og design, av den grunn er det også fornuftig å kjøpe noe som er kurrant i markedet.

 

Forøvrig kan du jo si til henne at det faktisk er ganske mange menn som synes at damer som er med i seilbåt fremstår som friskere og sprekere enn de som er mannskap i en motorbåt...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Det ligger en HR 352 til 790 000 på Finn.no. Med nesten ny motor og nytt dekk får du en båt som om 10 år vil være i mye bedre forfatning enn en moderne ny ikke-svenske til en million idag.

Javel. Jeg kjøpte min "ikke svenske" ny i 2000. Den er nå 8 år gammel (og ikke 10 som i ditt eksempel) så jeg er veldig spent på hvilke deler av forfatningen det kommer til å gå veldig dårlig med de neste to årene. Siden en (teoretisk) nyrestaurert svenske skal være i "mye" bedre forfatning ved runding av 10 års jubileet?

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Slenger meg på her jeg også. Har alltid hatt litt sansen for Najad jeg...Innbiller meg at med sentercockpit og med kalesje har man litt mer turbåt for type 2007 sommer, samt en stor AC for å stue unger..

her er en fin en...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

MVH

TNS

 

Jeg tok et "seilkurs for voksne" med Norsk Seil- Navigasjonsskole for en god del år siden. Båten var en Najad 360, akkurat lik denne. Den hadde da gått 10-15 år som skolebåt, med bl.a. 5-6 atlanterhavskryssinger bak seg. Romslig og stødig båt som så imponerende godt ut, spesielt med tanke på at den hadde blitt brukt MYE hardere enn noen familiebåt vil brukes, og viste svært få tegn på slitasje. Ser også ut til at disse båtene har falt mye i pris de siste årene, tidligere gikk de for godt over millionen. Stort pluss for fast vindskjerm!

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Den er nå 8 år gammel (og ikke 10 som i ditt eksempel) så jeg er veldig spent på hvilke deler av forfatningen det kommer til å gå veldig dårlig med de neste to årene. Siden en (teoretisk) nyrestaurert svenske skal være i "mye" bedre forfatning ved runding av 10 års jubileet?

 

Mye kostnader de neste 2 årene. Det starter vel om ca 2.5 md.

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...