EazyChips Startet 16.Mai.2008 Del på Facebook Startet 16.Mai.2008 Hei Har en 2 sylindra Marna c modell ( 1939) som soter veldig på den ene pluggen, mens den andre pluggen blir våt? Hva kommer dette av? Regner egentlig med justering på forgasser vil komme som svar her,men får den for mye eller for lite bensin? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig sot på pluggen .Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 For mye! I tillegg har du muligens dårlig gnist på den som blir våt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EazyChips Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Dårlig gnist? skal prøve å bytte plugg igjen da. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Takk for tipset, skal prøve å strupe inn litt + ny plugg så får vi se Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Hei, Kjenner ikke marna motorer men generelt så kan du si at en plugg skal ha lett gråbrunt belegg når alt er OK, er det svart har du for fet blanding (evt tett luftfilter) er belegget hvit har du for mager blanding. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
EazyChips Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Har fått et tips om at jeg må ha svart plugghette da det var noe spes med denne. lukket system eller noe......(har brun nå). Noen som vet noe om dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Om det er magnettenning på motoren må du i hvert fall passe på at du har plugghetter uten motstand. Noen pluggghetter har motstand for å dempe radiostøy, og dette kan bli for tungt for en magnet. På en gammel FM jeg hadde, fikk jeg store problemer etter å ha byttet til ny plugghette fra Biltema. Motoren startet som normalt, men etter er times tid stoppet den og oppførte seg kranglete. Samme greia hver gang, regner med at magneten mistet effekt når den ble varm. Etter MYE tenking og ikke minst sveiving kom jeg på å bytte plugghetta tilbake, og problemet var løst Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 ja, jeg har magnet Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Om det er magnettenning på motoren må du i hvert fall passe på at du har plugghetter uten motstand. Noen pluggghetter har motstand for å dempe radiostøy, og dette kan bli for tungt for en magnet. På en gammel FM jeg hadde, fikk jeg store problemer etter å ha byttet til ny plugghette fra Biltema. Motoren startet som normalt, men etter er times tid stoppet den og oppførte seg kranglete. Samme greia hver gang, regner med at magneten mistet effekt når den ble varm. Etter MYE tenking og ikke minst sveiving kom jeg på å bytte plugghetta tilbake, og problemet var løst Hadde samme problem på en fm 12-16 jeg hadde tidligere Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Gabba III Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Mener å huske at plugghetta var merket med en ohm-verdi, og at det var den som fikk meg til å ane ugler i mosen... Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 ok, har bytta plugghette til en uten motstand,men ingen bedring. Andre forslag? Hva kommer det av at den soter kun på en plugg, kan det være ventilen? Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hva med høy og lav tenning? er litt usikker på om jeg har dette på magneten min? kan det være det? at jeg kjører med lav tenning hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 (redigert) Har du prøvd og bytte pluggene seg i mellom? Blir det samme problem da? Jeg hadde også en marna for noen år siden, og denne stoppa og sota fælt, jeg bestillte nye plugger fra Marna, og fikk da noen som ikke fantes på noen bensinstasjon iallefall. Jeg husker ikke hva den het, men det hjap! Hadde ingen problemer med soting og motorstopp etterpå! Tenninga kan du justere ved å vri på den blanke spaken ved magneten. Lokket liksom! Redigert 27.Mai.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
EazyChips Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 ja, har byttet om pluggene.Da blir den som var sota våt og den som var våt sota. Pluggene er fra Marna. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Du har sjekket at du får gnist ved begge plugghettene..? Smeller det på begge sylinderne? Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Ja det er gnist på begge pluggene. Smeller? Virker som om motoren går fint,Men den soter veldig på en plugg. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Du bør kanskje sjekke ventilklaringene. Kjenner ikke denne motoren, men det pleier å være ganske enkelt på gamle snekkemotorer Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Med smeller mener jeg at det tenner i begge sylinderne og at den ikke siver på en av dem. Men siden du sier den sviver pent regner jeg med den sviver på begge. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 skal sjekke det med høy og lav tenning først ( enklest). Men mulig det er noe med ventilen altså. Da må jeg ha noen som har peiling til å se på den Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Eh, nå er ikke jeg noen motorekspert, men om pluggen i syninder A soter, og pluggen i sylinder B blir våt, kan det ha noe med mengden drivstoff?? En våt plugg kan vel tyde på for lite drivstoff? Kansje det er ventilene, innsuget som det er no gæ'ænt med? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
EazyChips Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 noen som vet hvordan en stiller ventilene på denne gammle motoren? Har sendt mail til Marna også. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Hei! En våt plugg tyder på at motoren får bensin,men ikke tenner. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Har gnist på begge pluggene!! Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Hadde sotproblemer med fm motoren jeg hadde,blandet da i parafin i bensinen (20-30%) etter anbefaling av Ragnar på Fredrikstad Motorfabrikk ,hadde ikke sotproblemer etter dette. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
EazyChips Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Ser ut som om du har veldig sot problemer på det bilde. hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.