Arnstein Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Kanskje et dumt spørsmål, men du har tilfeldigvis ikke kommet i skade for å bytte om pluggledningene. Ellers kan det se ut som om at den våte får for feit blanding, altså for mye bensin. Regner med at du har sjekket motstanden i pluggledningene siden du sjekket hettene. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
EazyChips Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 (redigert) Pluggledningene er ikke byttet om, da ville jeg vel ikke fått startet?? motstand i ledningene? har fått på hetter uten motstand + at jeg har kobber ledninger. Har egentlig bare sjekket at det er gnist Redigert 30.Mai.2008 av EazyChips (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Har du prøvd og stille forgasseren??? Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Men er det ikke litt rart at kun en plugg er sota og en våt? Får den da for mye eller for lite? Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Siden (jeg regner med) det er bare en forgasser som forer begge sylindrene, så må det være noe annet galt. Den pluggen som blir våt tenner ikke og den som soter får for mye. Du bør ta av topplokket og sjekke ventilene. Det kan være dårlig justerte eller brente ventiler. En enkel kompresjonstest vil og gi en pekepinn på hva som foregår. En overhaling/sjekk av forgasseren vil sikkert ikke være å forakte heller.. men du vil ikke kunne justere den riktig før motoren er i orden. Det vil mest sannsynlig være en kombinasjon av flere bagateller som gjør det.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Espen Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Både sota og våt plugg tyder vel på for fet blanding, så fet at den ene blir våt i stedet. Regner vel med du allerede har forsøkt å stille blandinga.. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Holder på med det. Tingen er at jeg ikke får noe fart i den,men når jeg bruker chouken ( skrives vel ikke slik) så kommer den. Dette tyder vel på at jeg har for mager blanding? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Magnet er problematisk materie. jeg har skrudd motorer i hele mitt voksne liv men magneter overlater jeg til andre. En magnet er slik skapt at den taper seg med åra om ikke alt på den er helt 100. Du kan ha gnist på pluggene om du sjekker men den orker ikke å gi nokk gnist når den skal arbeide mot kompresjon. Personlig hadde jeg fått magneten overhalt. Pris på en magnet av lignende slag kostet meg 3500.- og nå kan jeg ta bilder i gnistlyset. Prøv Floberghagen Elektrodiesel, eller sjekk norsk veteranmotorsykkel sitt magasin "Sidevogna", der bruker det å være noen som annonserer. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Hei. hadde selv dette problemet med min marna r2.fikk fikset problemet i går.det viste seg rett og slett at tennplugg ledningene som går ned i magneten ikke hadde ordentlig kontakt med magneten og at kondensatoren ikke var helt kvikk.dette er null problem og fikse/sjekke selv. det er bare og skru av det lille lokket som tennplugg ledningene går igjennom.mener det bare var 2 skruer.vasket også litt med 5-56 for og få vekk eventuell irr og slikt.nå går motoren som bare det uten ett eneste feil slag.ville sjekket dette før ventilel da dette er litt mindre jobb. men det høres ut som om motoren din også får litt mye bensin siden plggene er sota.pluggen skal ha en lysebrun farge når alt er bra. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 ok, skal sjekke magnetledningen,hvis ikke det er det så sender jeg magneten på overhaling. Takker for tips Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 ok,her er siste nytt. Har overhaldt magneten ( stiften var ikke helt god + at det hadde irret litt på den en plugg ledningen) Har også blåst rent forgasseren igjen. Har startet opp og eneste forskjellen nå er at den nå soter på begge pluggene ( noe som er bra!). Men når jeg kjører ute chauk og full gass så går den nesten ikke, får for lite bensin virker det som. Har tatt å skrudd bensin skruen helt ut og ingen ting skjer( blir ikke rå). Bruker jeg litt chauk så går den fint. Kjørte til og med med full chauk en stund og den gikk kjempe fint ( pluggene var fortsatt sotet) kan det være at den får falsk luft noen sted? Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2008 noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Juni.2008 Del på Facebook Svart 14.Juni.2008 Jeg har bare skumlest tråden og noen har kanskje nevnt noe av dette før? En motor bør jo være mekanisk i orden slik at kompresjonen er riktig, ventiler åpner og lukker på riktig tidspunkt og gnisten kommer ved riktig stempelhøyde. Motoren din er ikke så kravstor med hensyn til disse toleransene, men det skal da være i orden allikevel. Så til tennspenningen på pluggene. Gnisten kan se bra ut i friluft men svikte når pluggen står i kompresjonstakten. Det er en fordel å simulere disse forholdene ved å øke gnistgapet på pluggen til et par tre millimeter. Får du en hvit og fin gnist med 2 millimeter plugg gap, se du bra stilt. Så til blandingsforholdet. En motor går dårligere med fet enn mager blanding, og hvis jeg har oppfattet det riktig, reagerer ikke motoren på blandeskruen. Ofte er det noe grunnleggende galt når dette skjer, og kanskje er flotørnivået i forgasseren for høyt. I forgasserne er det flere systemer, og i disse gamle traverne vil motoren kunne suge inn for mye bensin gjennom delgass og fullgass systemet (Det lille røret som går i en bue ført opp i venturien og så ned i venturien). Bensin nivået i flotørkammeret bør være et par millimeter lavere enn enden på dette tynne røret, for ellers vil motoren få for mye bensin og blandeskruen virker da ikke. (Den får ikke bensinen fra tomgangssystemet men fra ”hovedsystemet” som i grunnen ikke skal levere annet enn luft før hastigheten på luften gjennom venturien øker som følge av økt motorturtall. Håper du skjønner hva jeg mener. Forgasseren er kanskje på grensen til å"flyte over". Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 ok skal sjekke flotøren Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Jeg hadde en 2 cyl 57 mod. -- da de fjernet masse av blyinholdet i bensinen, sota begge cyl seg ned etter en sesong, Tok av toppen og slipte ventilseter, og justerte tilbake alt etter manualen som jeg hadde til maskinen. verdiene husker jeg ikke lenger. Men en ting som ikke stemte lenger var åpningen på pluggene. Husker at manualen til maskinen sa mye større åpning på pluggene en det jeg endte opp med å bruke. er ikke sikker på om dette forvirrer eller hjelper noe . men jeg vil også tatt av toppen og slipt ventilseter, justert ventilene, og sett hva som da skjer. du får nok alle data fra Marna i Mandal. Lykke til. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
EazyChips Svart 29.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Siste nytt: Har fått en som har peil til å se pån og kommet frem til det at for det første så er forgasseren forliten for motoren også er den tett i noen kanaler ( får ikke nok bensin) Har blåst den med trykk luft 4 ganger, men ingen ting hjelper. Skal prøve å skaffe meg en ny. Han sa også jeg bare kunne kjøre med den sån som den er og med "chauk", ville bli bere etter vært med sotinga og det skulle mye til at den ville stoppe pga det???? Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 30.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Kjøre med den som den er gikk jo jævlig dårlig, så da får jeg sattse på at den blir bedre med ny gasser..... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Du kan jo prøve og åpne de tette kanalene. Fins slike syltynne borer som man kan bruke til det tror jeg... Visst du vet hvilke kanaler som er tette da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.