Jump to content

Mulig nybegynner spør pent om seilbåttips....

Uvan(n)t

Recommended Posts

Jeg er en veldig lite sjøvant sjel som i mange år har vært fascinert av seiling. Etter at en bekjent kjøpte seg seilbåt for å ha "hytte til sjøs" har interessen blomstret opp.

Planen min er å la tanken modnes til neste vår og hvis interessen fortsatt er til stede ta et begynnerkurs i seiling, for deretter å prøve å mase meg til å være mannskap hos noen som driver litt med seiling hvis kurset gir mersmak. Når jeg vet litt om hva jeg gjør så er det mulig jeg prøver å oppfylle "hyttedrømmen" og blir stolt båteier (og trolig bygge på med litt videregående kurs). Dette blir langtidsprosjekt.

Men....jeg har altså ingen forkunnskaper og en av de tingene som er lurt å få avklart er....hva slags båter kan jeg med noen grad av rimelighet kunne klare å seile alene? Har ikke samboer og vil absolutt ikke være nødt til å måtte ha med venner hvis jeg skal ut en helg eller feriere i flere dager i strekk. Regner med at båter som skal kunne seiles av en person ikke kan være for store, men hva slags størrelsessegment bør jeg se etter. Regner med å tilbringe litt tid med å drømme meg vekk over nettsider.

Hva må jeg forresten ta sikte på å lære meg? Båtførerprøve, VHF og seilerkurs regner jeg som selvsagt. Noe motorlære er sikkert også på sin plass (finnes det kurs i dette rundt om eller er det en del av videregående seilkurs?) Og så regner jeg med det kan bli en god del prøv og feil.

Håper noen kan svare en nysgjerrig grønnskolling som pr. i dag absolutt ikke har peiling, men som kanskje blir klokere i løpet av de neste par årene.

Hadde heller ikke peiling på seilbåt da jeg bestemte meg for at jeg skulle ha en. For og teste det hele leide jeg en 34 fots båt 10 dager i Kroatsia, dro ned med kona og minsteman fylte båten med mat og vin startet motoren og kjørte så langt til havs at ingen så os. Det stoppet jeg motoren og begynte og dra i de forskjellige tampene for og finne ut hva som skjedde. Etter noen dager med mange morsome episoder fik vi da båten til og fungere med seil. Jeg trøstet meg med at om jeg ikke fik til seilingen var det da motor i båten og den er nå ialefall enkel og bruke. Da de 10 dagene vi hadde leid båten var gåt var hele gjengen helfrelst på seilbåt.

Vi dro hjem og kort tid etter kjøpte jeg båten jeg har nå en Bavaria 40AC den lå i Oslo og jeg og en kompis som som forøvrig aldrig hadde vært ombord i en seilbåt før seilte den hjem til Bodø turen tok 8 dager og gikk utmerket uten noen form for problemer. Siden har det blit mange turer både noråver og sørover og det går helt fint og seile båten alene.

Har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte meg seilbåt og kan nå ikke tenke meg og ha noe annet.

Hei og velkommen ombord på Baatplassen :yesnod:

Gå et week end nybegynnerkurs som feks Normar i Son arrangerer eller Norsk seil og navigasjonsskole. Poenget er at det er uti båt når du seiler du lærer å seile.

Båtførerprøven er grei å ha - tror den gir deg den motorlæren du trenger også. VHF er god sikkerhet - kurs og eksamen tar 1 dag.

Start med en enkel båt på ca 25 fot - den er håndterbar og grei samtidig som den er stor nok til å tåle litt vind. Kanskje en Marieholm IF ?

Edited by Bitteliten (see edit history)

I dag har de fleste båter autopilot. Det gjør at størrelsen egentlig ikke er noe problem. Selv seiler jeg en Omega 36, alene uten problemer. Jeg syns det er viktigere med Båtførerprøven og VHF-kurs, enn seilkurs. Seiling lærer du fort ombord i egen båt. Du bør ha en lærebok i seiling ombord, slik du kan kombinere det teoretiske med praktiske øvelser.

Lykke til!

Jeg synes min 22' er mer enn nok når jeg er alene og det blåser heftig, men alt jeg trenger for å ha det komfortabelt er et eller annet menneske med fungerende armer og bein, men ikke nødvendigvis kunnskap. Må ha noen som kan løpe frem og ordne fokken når jeg slår, med selvslående fokk kunne jeg sikkert passert 30' og klart meg brukbart alene. Samme gjelder fortøyning, når jeg skal seile til og fra kai er 22' nok, hadde jeg brukt motor hadde igjen over 30' fot gått greit. Konklusjonen min får bli at har man tilstrekkelig utstyr kan båten bli ganske stor før det er et problem å være alene.

Ja det er det jeg sier:

Fenix med selvslående fokk, og en singel malt med is og dagen er reddet.....

Og med en Fenix har du råd til dyr whiskey og mye annet :yesnod:

Skule tro man oppererte på forskjellige planeter når jeg leser noe av dette. Jeg seiler min 40 foter uten noe problem alene i ale slaks værforhold og slår greit uten selvslående fok. Når jeg trykker på autopiloten endrerer båten kursen og jeg kan hale over genoaen det er da ikke noe problem. Fra og til kai bruker jeg motor så det er da heller ikke noe problen.

Velkommen ombord i baatplassen. Som nevnt ovenfor så er det ikke størrelsen det kommer an på - bortsett fra 50 fot i første omgang. Har du gnisten å læreviljen i deg så lærer du seilingens kunstart fort - også via en enkel bok/litteratur. Den båten en til syvende og sist velger seg er et objekt som en må kjele og dulle med. Bli kjent med på godt og vondt. Start med motoren og tren, tren, tren til du føler at du har en viss kontroll. Sett så kursen ut til et åpent område - helst ikke for nær opptil fjel og fjorder - heis storen og off you go. Og tren, tren, tren til du har følelsen med storen. Slipp ut forseilet og på an igjen. Tren, tren, tren og etter hvert får du virkelig tak på båtgalskapen og du er hektet. Nedturer vil du møte, men ta disse med fatning, for andre siden av seilgleden vil overgå disse. Ellers er du jo nå inne på BP, så det er bare å spørre i vei. Intet dumt spørsmål er utprøvd før siste mann lukker ned serveren.

Tips. Oppgir du bosted (fylke) kan det jo vanke noen turer på deg :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvis jeg forstår trådstarter rett så har han ingen erfaring med båt?

Da ville jeg startet med en "liten båt" som for få år siden ikke var så liten, 22 - 28 fot.

Så kan du lære deg og seile med denne, og deretter stige i gradene. Bedre og starte forsiktig enn å gå rett på de største utfordringene.

I denne størrelsen finnes det så mange båter at det blir umulig og peke ut noen for deg. Men jeg liker best langkjølte/semilangkjøte båter. Da kan du dundre på grunn uten å være redd for noen kjølbolter som kan ryke OSV

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hei seilaren. Mener du at det er så stor forskjell på en 22 fot og en 50 fot når du er utpå og seilene er heist. Du må jo trene i en 22 foter på samme måten som du trener i en 50 foter. Har man viljen og gnisten så lærer en kunsten :smiley: Å gå fra kai og legge til er ikke avgjørende på størrelsen når en legger opp til å trene og bli kjent med båten. Virker muligens noe mer skremmende, men den skrekken forsvinner fort.

Nei han har ingen erfaring, men han har etter hva han skriver to år på seg...

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

JA , det er stor forskjell på 22 fot og 50 fot i

1. håndtering i havn

2. heising av seil

3. kraft i seil

Jeg har bare seilt en Swan 53 i den størrelsen - og tro meg - det gjør jeg ikke alene.

Så lenge alt virker kan man håndtere store båter selv alene. Min egen båt er mer enn stor nok å håndtere alene i mye vær, men det har nå gått stort sett greit, og blir enklere og enklere etter hvert som en får erfaring.

Det finnes seilkurs rundt om. Jeg vet at noen har vært på svært bra kurs i skottland (ca 1 ukes tur), hvor opplegget også blir som en spennende ferie. Diverse mer eksotiske steder finnes også, om en har lommebok til det. Etter en sånn tur finner man iallefall ut om seilbåt ikke er det rette.

Men en må ut der. Det nytter iallefall ikke å kun lese seg til kunnskap. Hal i tampen og se hva som skjer...så les og finn ut hvorfor....

Til Biteliten, ja min 40 foter er min første seilbåt og størelsen er helt perfekt for en som seiler mye alene.

Jeg har kjørt mye forskjellige motorbøter tidligere men aldrig noe med seil på.

BMP - så da har du båterfaring - og det er viktig - for da er det bare seilingen som er utfordringen. Å starte med en 40 foter som førstebåt tror jeg er å gape over litt for mye. Heller starte i det små og gå gradene oppover i passende temp0

Hei seilaren. Mener du at det er så stor forskjell på en 22 fot og en 50 fot når du er utpå og seilene er heist. Du må jo trene i en 22 foter på samme måten som du trener i en 50 foter.

Hei Jawik

Ja, det er forskjell på en 22 foter og en 50 foter.

Alt er mye større og tungre på en så stor båt. Ja, noen har kanskje teknisk utstyr som ordner det meste for dem. Men jeg synes faktisk folk skal lære og heise seil, slå med vanlig genoa eller fokk samtidig som en selv styrer (uten autopilot) før de skaffer seg dette eletriske greiene. Det kan gå i stykker en gang.

Jeg synes 22 fot uten noe elektronikk eller jukseutstyr er mer enn nokk når jeg er alene.

Men la oss ikke diskutere dette i denne tråden. (Det er egentlig ikke noe å diskutere heller :wink: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg fikk følgende tips: Hvis målet er en 33 foter til bruk som "campingvogn på sjøen" så kjøp en 33 foter! Hopp over det med å starte med en 22 foter. Det rådet fulgte jeg og 33 fotern stod klar sist høst. Vi har seilet hele fire (4!) ganger i vår hvor 2 turer var helt vindstille og 2 turer var "for mye vind"; dvs for mye for min kunnskap. Men jeg lærte mye, for å si det slik... :smiley:

Hopp i det!!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

SITAT: Innlegg #1

Jeg er en veldig lite sjøvant sjel som i mange år har vært fascinert av seiling. Etter at en bekjent kjøpte seg seilbåt for å ha "hytte til sjøs" har interessen blomstret opp.

Uvan(n)t skriver at hun er lite sjøvant. Men hun skriver også at hun ønsker seg en båt innen noen måneder. Veldig mye kan skje med hennes drømmer på denne tiden. Og leser en hennes innlegg videre så virker hun som en fornuftig jente som legger planer for hvordan hun ønsker å nå "hyttedrømme". Hytte på sjøen er ikke det samme som toalett på sjøen. Når man spør om slike råd her på BP - og det har vært en del slike forespørsler - så er det mange som absolutt skal råde andre til å krype mot målet over flere år, isteden for å jumpe rett ut i det. Manøvrering av større båter er ikke verre enn mindre båter. Trening må til. Og i en større båt heiser en ikke store kvadratmeter av seil i sterk vind, de første gangene. En gjør heller ikke dette i en liten båt. En bruker fornuften og trener seg oppover i vindstyrken. Noen takler dette enkelt. Andre bruker mer tid før de blir fortrolig med kreftene. Seilkreftene erstatter motorkreftene og en behandler disse på samme vis. I hvertfall håper jeg det...

Og når det gjelder størrelse på båt så finner hun nok den båten hun vil ha og som hun selv tror hun kan hanskes med. Det er ikke mulig med bakgrunn i det lille vi kjenner til å anbefale hva som er rett for henne. Derfor pleier jeg ikke å anbefale hva som passer en annen, men denne gang kunne jeg ikke dy meg, da jeg ofte har sett hvordan man råder andre til å gå den lange veien som er "hyttedrømmen på sjøen".

Redigert fra han >>> henne :lol:

Edited by jawik (see edit history)

Må bare si meg enig med forige innlegg ønsker man seg hytte på sjøen kjøper man det og ikke en 22 foter. En 30-40 fots turseiler er da ikke noe fartsmonster som representerer noen fare for omgivelsene selv med en uvant skipper.

Forøvrig er ikke en båt til min bruk og regne som sjødyktig uten en velfungerende autopilot og radar.

Skulle nå mot formodning autopiloten svikte får jeg nå heller ta ned seilene og gå for motor til jeg får reparert den.

Tusen takk for mange svar allerede. (Må bare korrigere en liten ting, -jeg er ikke "kar" men "kvinnfolk" :lol: ) Det er godt å høre at man kan klare litt større båter på egenhånd. Etter å ha snoket på nett i noen uker så har jeg begynt så smått å se for meg at 26-28 fot kan være passende. Da har jeg bra med tumleplass og komfort men ikke noen flytende festning.

Er også godt å høre at man som regel finner ut av det etterhvert. Har stor sans for tanken om å finne litt åpent vann og prøve meg fram på egen hånd, men vil uansett ha meg et kurs først så jeg ikke er helt blank. Selv om jeg har tro på min evne til å lære meg ting, så har jeg sunn respekt for sjøen og vet at erfaring ikke akkurat er noe som kommer over natta. (Vel, erfaring får man forsåvidt ikke pr. kurs heller, men slipper kanskje unna noen av de mer elementære tabbene.) Har merket meg siden til Norsk Seil -Navigasjonsskole på nett. Ser ut som de har greie helgekurs.

Gå først til din lokale seilforening og sett deg på mannskapsbenken gjerne iført redningsvest under onsdagsregattaen og si du vil lære om seilimg.

Stort sett er det slik det fungerer , men ta en telefon.

Hvilken båt: Albin Vega. Hadde aldri byttet den for alt i heile væla hadde det ikke vært for at ungene er blitt tre ganger så store på 5 år.

Den er stødig, "bulletproof", grundtgående(1,1m) alle andre seilere "har" hatt en slik og det er alltid plass til en Vega selv om havna er stappa.