Jump to content

Mulig nybegynner spør pent om seilbåttips....

Uvan(n)t

Recommended Posts

Tøffer selv rundt i motorbåt på 24 fot, ofte alene. Når jeg legger til, kan jeg nesten legge til først, og så finne frem tauverk for fortøyning etterpå, mens jeg holder båten inntil med en arm.

Var med en kompis og hentet en Bav39 for noen år siden. Da var vi flere stk ved tilleggning, en som passet fortøyning bak, og en fremme, en som passet plassering av fendre osv, mens skipper bare styrte båt. Riktignok var det ny båt for oss alle, og skipper ble nok mer vandt etter hvert, men stress faktor var alikevell større med 4 manns manskap ved tillegging i litt vind/strøm, en det jeg har med snekka mi alene. Ville derfor ikke anbefalt noen båtukyndig å begynne på 40 fot alene. Blir stressfaktor for høy, så gruer mann seg fort, og det er da ikke meningen :nono:

Dessuten tror jeg at en alene seiler fort ville blitt litt ensom under dekk på en 40 foter, det er rimelig mye plass der. :rolleyes:

En annen ting er jo det å legge seg for anker. En 40 foter har langt større(tyngre) utsyr å håndtere osv, og er sannsynligvis mer krevende å finne trygg nattehavn til ? Ihvertfall er det forbausende få store båter i uthavn synes jeg, i forhold til hva man finner ved kai rundt om.

Ang seilegenskaper vet jeg derimot mindre, men er nygerrig selv. Bortsett fra båtstørrelse, hvilke andre faktorer er med å styrer hvor 'enmanns seilbar' en seilbåt er.

Rulle forseil ? Greier man seg uten ? Uten må man vel på fordekk for å både heise og reve forseilet?

Alle tauer frem til Cocpit ? Har alle båter det uansett, eller ?

Auto pilot ? Hvor viktig er det egentlig. Klarer man seg med å feste rorkult/ratt med tauverk mens man justerer seil osv ved slåing osv ?

Andre ting som er vesentlige å se etter ?

Erik

PS : Drømmer selv om seilbåt for tiden :cheers:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hvilken båt: Albin Vega. Hadde aldri byttet den for alt i heile væla hadde det ikke vært for at ungene er blitt tre ganger så store på 5 år.

Den er stødig, "bulletproof", grundtgående(1,1m) alle andre seilere "har" hatt en slik og det er alltid plass til en Vega selv om havna er stappa.

Jeg har også hatt en Vega, og det er mye godt å si om den. Men husk at den er usedvanlig tungmanøvrert inne i trange havner (langkjølt, propellen bak roret...), og at man uansett ikke (dersom man ikke er spesielt interessert i å mekke) må kjøpe en Vega med original motor. Motorer fra rundt 1970 hører stort sett hjemme på dynga, så sant de ikke sitter i båter som tilhører virkelige motorentusiaster.

Jeg mener det vil være lurt å begynne med noe som ikke overstiger 30 fot. Jeg så i farten ingen prisantydning fra trådstarters side, men f.eks. Hallberg Rassy 26, Fenix (min er ikke til salgs) og Omega 30 ligger i skala 160-260.000 kr. Det er solide båter, men også her bør du sørge for å for å få tak i en med en nyere motor - max 15 år gammel.

PS. etter 20 minutters tenkepause:

Det er etter min mening tilnærmet galskap å begynne med en båt som er mer enn 30 fot dersom du stort sett har tenkt å seile alene. Aleneseiling kan være veldig trivelig, men ikke hvis båten blir uhåndterlig.

Redigert av Fenix (see edit history)

Så lenge man er klar over sine begrensninger som båteier/seiler og tar hensyn til dem, lar det seg greit gjøre å starte i en større båt. En av fordelene med en større seilbåt er at alt skjer litt langsommere. Du har litt bedre tid på manøvrene, avdriften er mindre, i tillegg til at båten oppfører seg mer behagelig i sjøen.

Men kommer ting ut av kontroll, blir kreftene store og reparasjonene dyre.

Om man velger en større båt for aleneseiling i kortere perioder, ville jeg anbefalt autopilot, gjerne også ankerspill, sånn at du får frigjort noen hender ved behov. I tillegg til at alle fall, rev, og trimmeliner bør være tilbakeført til cockpit slik at man slipper å forlate denne. Kort sagt bør man se etter en båt som har gode løsninger for aleneseiling. Selv foretrekker jeg selvslående fokk, at løygangen står i cockpit, at vinsjene er lett tilgjengelige fra rormannsplass, at sikten fremover og til forseil er god, greie fester/liner for sikkerhetsline, etc.

Nattehavn på svai burde gå greit. God planlegging av turene er et must, men flere alternative nattehavner.

Seiler selv mye alene på småturer, men ville kviet meg for en lengre ferietur i høysesongen med tillegging i stappfulle havner med mye virvar - både eget og andres. Det blir i overkant spennende.

Gå først til din lokale seilforening og sett deg på mannskapsbenken gjerne iført redningsvest under onsdagsregattaen og si du vil lære om seiling.

Ikke før jeg har vært på kurs og lært et minimum av "stammespråket".

PS. etter 20 minutters tenkepause:

Det er etter min mening tilnærmet galskap å begynne med en båt som er mer enn 30 fot dersom du stort sett har tenkt å seile alene. Aleneseiling kan være veldig trivelig, men ikke hvis båten blir uhåndterlig.

Hvis du ser mitt innlegg nr. 2 inni tråden et sted så ser du at jeg er kommet til samme konklusjon (fornuftig dame, hva?). Ser for meg noe mellom 26-28 fot og vil absolutt ikke over 30. (Dvs. vil jo, men ser for meg at det er rimelig urealistisk både med tanke på manøvrering, utnyttelse og pris.) Litt bakkekontakt får man ha. Prisnivå har jeg med vilje ikke nevnt her, for jeg akter å bruke det neste året til å snoke litt rundt på nett og evt. båtmesser jeg måtte kommer over for å bli enig med meg selv om hvorvidt dette faktisk er noe for meg. Det er jo ikke bare båt som koster, regner med at noe utstyr må skaffes og her hvor jeg bor er det også kamp om båtplasser så her må det nok utkjempes noen "slag".

Hvis du er innom sørlandet i sommer så er det bare å si fra, så blir det seiling på deg! Båten vår er ikke noen hytte, men seilbåt :wink:

Oi, takk for tilbudet. Kanskje jeg psyker meg opp og ymter litt utpå sommeren. (Hvis du er en tålmodig sjel da, husk her snakker vi om den ultimate "kan-ikke-det-skapte-grann" nybegynner.) Dine kanter er jo ikke aldeles rett rundt hjørnet, men det er heller ikke helt umulig å ta veien forbi en gang.

Hei Erik.

(Nummenering gjort av meg)

1. Rulle forseil ? Greier man seg uten ?

2. Uten må man vel på fordekk for å både heise og reve forseilet?

3. Alle tauer frem til Cocpit ? Har alle båter det uansett, eller ?

4. Auto pilot ? Hvor viktig er det egentlig. Klarer man seg med å feste rorkult/ratt med tauverk mens man justerer seil osv ved slåing osv ?

5. Andre ting som er vesentlige å se etter ?

1. Ja

2. Ja

3. Ikke alle har det, men det er en fordel.

4. Ja.

5. Det tar vi under treffet!

Kan svare deg på en del av dette på Ryfylketreffet. Blir lettere og forklare og vise når en er ombord i en båt :smiley:

Du kan jo være med på en liten tur i båten min og se hvordan det er slik som jeg har det. Jeg har ikke noe utstyr som skal gjøre jobben lettere.. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Guest Avmønstret#

Min erfaring er fra konkurranseseiling med joller og seilbrett, og videre via mine foreldres 27, 34, og en 39 foter.

Personlig syns jeg en liten båt er fin å lære i fordi den reagerer raskt, oppleves som mer følsom ifht. vind og bølger. Men jeg er overhode ikke i tvil om at det er vanskeligere å seile/føre en liten båt fremfor en større. En større seilbåt er tregere i bevegelsene, man får bedre tid på seg, den er mer stabil i sjøen og seil/seilingen påvirkes ikke i samme grad av sjø og bølger.

Så lenge man har rullefokk osv så blir det jo ikke et problem med håndtering av seil pga båtens størrelse. Heller rulle inn fokka på en førtifoter enn å ligge å bakse oppå ei fokke på fordekket, som lett (ere) blir vått, på en 27 foter.

Og når det gjelder å legge til så fikset jeg det greit som "guttunge" med lånt 34 fot båt. Sendte dama fram i baugen, jeg gled inn med lavest mulig fart, hu hoppa i land og gjorde fast. Jeg stoppa motoren, tok jeg et langt tau, festa bak, gikk i land og dro båten inn til brygga/kaien. Ser kanskje ikke så suverent ut, men er jo en helt rolig og grei måte å legge til på.

Egentlig vil jeg anbefale nybegynnere å begynne stort, go big! :lol: Så kan man heller begynne å seile "ordentlig" i mindre båter når man har lært ting sånn noenlunde. Og blir man ellevill og totalt hekta så er det bare å satse på en eller annen ekstrem jollevariant.

Personlig syns jeg en liten båt er fin å lære i fordi den reagerer raskt, oppleves som mer følsom ifht. vind og bølger. Men jeg er overhode ikke i tvil om at det er vanskeligere å seile/føre en liten båt fremfor en større. En større seilbåt er tregere i bevegelsene, man får bedre tid på seg, den er mer stabil i sjøen og seil/seilingen påvirkes ikke i samme grad av sjø og bølger.

Tja. Min 22 foter er langkjølet, tung og treg. Noe jeg synes er perfekt!

En 26 fots Express er som å seile en Yngling.

Så det du nevner kommer helt ann på båttypen.

Men nå har vårt nye kvinnemedlem sett seg ut en båtstørrelse som jeg mener er perfekt! :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Guest Avmønstret#
Tja. Min 22 foter er langkjølet, tung og treg. Noe jeg synes er perfekt!

En 26 fots Express er som å seile en Yngling.

Så det du nevner kommer helt ann på båttypen.

Men nå har vårt nye kvinnemedlem sett seg ut en båtstørrelse som jeg mener er perfekt! :yesnod:

Vår første seilbåt var en Vega, den er langkjølet og relativt treg i vendingen, men vil jo allikavel kjøre i sirkler rundt en finnekjøla 40 foter. Den krenget lett/fot og mye. Dessuten gynger jo en liten båt mer i lengdretningen, og ellers, enn en større båt. En liten båt beveger seg kjappere "i alle retninger" og gjør man "feil" kommer resultatet fort. En større båt er tregere og mer tilgivende, den mister ikke båtfarten så fort osv.

Men fortsatt mener jeg da at skal man lære å seile best mulig så er en mindre båt best, om ikke en jolle. Men skal man lære å seile mest mulig skånsomt og lett tror jeg nok en stor båt er best.

Tror de fleste vil kunne lære ekstremt mye i løpet av en dag i en laser, eller europajolle, med litt kyndig veiledning på sidelinja. Men man må jo være innstilt på å havne i sjøen da :yesnod:

min neste båt blir ein vega, billig kvalitet, men du må hiva deg på kurs uvan(n)t, eg reise te Hundvåg te helgå på rya kurs då ska eg seila ein 32 ' jennau. Håpe det blir bra. Fekk litt inntrykk av at du ville ha seilbåt mest på grunn av plassen om bord, eg hørrte om ett par som kjøpte ein svære bavaria som dei skulle ha som hytta i ryfylke, Nå e dei i karibien med den båten, så var forsiktige, blir du bitt så blir du bitt.

stå i ro båt!

Har lest rådene du har fått og her kommer mine betraktninger.

Forskjellen på en 25 og 35 fots båt er stor! En 25 foter tas mye lettere av vinden, men den kan holdes igjen med handmakt. En 35 foter tåler mer vind før den driver av, men den klarer du ikke holde igjen når den først beveger seg. En 25 foter er på det jevne enklere - og mindre komfortabel. En 35 foter er mange ganger større under dekk, den har masse mer utstyr som øker komforten, den vil også oppleves som tryggere og mykere i sjøen. Men 35 foteren er flere ganger dyrere å kjøpe inn og vedlikeholde. Det er mye dyrere seil til 35 foteren, det er dyrere båtplass, den bruker mer diesel, den koster mer i havneavgift, osv, osv. Om det er hytte på sjøen du er på jakt etter vil nok en 25 foter oppleves som litt stusslig. Du får neppe skikkelig ståhøyde i båten før du kommer opp i segmentet 27-30 fot. 3 fot er ca en meter, så du tenker kanskje at det kan ikke være så stor forskjell fra 25 til 28 fot, men det er det! Den blir dramatisk mye større! Om du skal gjøre det meste av vedlikehold og service selv (noe du lett klarer), vil det være meget stor forskjell i mengden arbeid og kostnadene når man sammenligner en 25 foter og en 35 foter..

Forskjellen mellom båtene i samme størrelsessegment er også stor. Min båt; en Maxi 95, er en stødig og noe dorsk båt som tåler masse vind uten at noe blir for spennende, den oppleves som trygg og pålitelig, men den blir ofte fraseilt. En X-99 er en båt som er ca like lang, men er lang mer livlig å seile, den vil kreve mer våkenhet, mer justeringer, rett og slett mer aktiv seiling. Den vil også være enklere under dekk, da det er en mer rendyrket regattabåt.

De fleste her på BP er glade i å vise frem båten sin, og de fleste er på jakt etter en god grunn til å ta ut båten en tur. Du fikk tilbud om å se/seile en Wasa 55 her i Arendal, da må jo jeg følge opp med å gi tilbud om en tur ut i en Maxi 95. Dette er to båter som representerer to ganske forskjellige filosofier, så du ville fått en ide om forskjellene.

Dersom du i all hovedsak skal seile alene er det etter min mening ikke nbødvendig med en båt i størrelsesorden 35 40 fot. Du vil betale myyyye ekstra, og vil dra rundt på en unødvendig stor bå. Etter min mening vil du få masse ekstra komfort vil å gå opp fra 25 til 28-30 fot, men vi er jo alle svært forskjellige i forhold til hva en ønsker å ha av komfort rundt seg. Du vil utvikle ditt forhold til båt og seiling ganske mye ved å prøve ulike båter og skaffe deg blandet erfaring.. Veldig få seilbåteiere kjøper en båt og forblir med den båten i mange år. Du vil etter som tiden går bli mer sikker på hva du vil ha ut av seilingen, og skaffe deg en båt utifra dette..

Hadde jeg i dag vært den situasjon at jeg skulle ha meg en seilbåt å reise ut i for å feriere alene, eller sammen med en annen. Ville jeg sett på en båt spekteret 26-30 fot. Jeg ville prioritert å finne en båt med eget toalettrom, toalett med septikktank, nyere motor er viktig, om det er nye seil vil det spare deg for 20-30 lapper når de skal byttes. Du vil få masse tips og tilbakemeldinger her på forumet om du kan definere litt mer hva du ønsker deg av båten. Bruksmønster, hvordan du ser for deg din bruk av båten.OSV

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det virker som om du ikke har planer om å forhaste deg. Da ville jeg kjøpt en liten seilbåt som er lett omsettelig. Den kan du seile med i år, og neste år har du lært masse om båthold, havnemanøver, og seiling. Først og fremst seilingen er lettere å lære når båten er liten og kreftene små. Kjøper du båt for mellom 20 og 100 000 har du et billig og langvarig seilkurs som du vil ha mye glede av. Kjøp også en håndholdt gps, og noen sjøkart, så har du verdens beste hobby helt til kong vinter legger sitt teppe over landet igjen. Til vinteren er du da klar for å ta en avgjørelse basert på egne erfaringer.

Ellers finnes det ikke noe fasitsvar på dette, men for meg var det å starte med 20 fot, og gå direkte til 38 fot helt topp. Litt sjokk å skulle legge en 38 foter til kai i dårlig vær, men det gikk bra. En 20 foter er lett og tillater litt feil uten store skader på materiell. 38 foteren veier 8tonn, og knuser lett både ferieplaner og stolthet om man kommer galt ut i en gjestehavn. Havnemanøver er vel en av de viktigste grunnene til å starte med litt mindre båt. Lærer man det i en 20 foter, blir man raskere flink med en 40 foter.

Lykke til, det beste valget jeg tok på sjøen var å gå fra motorbåt til seilbåt.

Tydeligvis litt forskjellige oppfatninger her, men etter min ringe mening så er den klart beste måten å lære å seile på å begynne med en seiljolle med rorkult og deretter gå gradene. Se litt på hva seilforenigene bruker til formålet. Har selv en 2-kronan som jeg synes er ypperlig til formålet. Du får kjøpt en slik til rundt 30/35000 og kan selge den igjen om et år til samme pris. Dette er en moderne seiljolle på 15fot med senkekjøl og forseil/storseil. Man kan være opptil tre voksne ombord. En annen tråd snakker om seilbrett som inngangsbilletten, men igjen ville jeg foretrukket en seiljolle som det beste å starte med.

ps

Min 2-kronan er ikke til salgs!

http://www.kronaboats.com/

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om jeg hadde startet med en liten seilbåt hadde jeg nokk aldrig blit noen seiler. Det er komfåten og mulighetene en lit større båt gir som har ført til min entusiasme for nettop dette.

Nei finn den båten du drømer om og kjøp den. Ikke begyn og tulle med noe som du egentlig ikke ønsker deg det blir fort en sikker måte og ungå og bli seilfrelst på.

Har selv en 2-kronan som jeg synes er ypperlig til formålet. Du får kjøpt en slik til rundt 30/35000 og kan selge den igjen om et år til samme pris.

Hvis du er fra samme distrikt som meg kan du bli fadder i ett år for en slik båt for en tusing. Da kan du bruke den så mye du vil. Andre må spørre deg om lov til å bruke den.

Guest Avmønstret#
En annen tråd snakker om seilbrett som inngangsbilletten, men igjen ville jeg foretrukket en seiljolle som det beste å starte med.

Helt enig Mouche. Styr for all del unna seilbrett, det er totalt forvirrende med "løs rigg" hvor mannskap, rigg og brett roterer rundt hverandre. Jeg var konkurranseseiler i jolle i 6 år før jeg gikk over til brett, brukte allikavel et par hele dager for å i det hele tatt få inn teknikken med balanse og styring av brett (riktignok et brett for olympisk baneseiling for 20 år siden, dvs ekstremt ustødig ifht "vanlige" brett).

Et lite teorikurs og en dag i tomannsjolle med en erfaren seiler må være perfekt. Vil tro de fleste vil kunne beherske grunnprinsippene etter en dag da. Eller hva?

Hei Erik.

(Nummenering gjort av meg)

1. Ja

2. Ja

3. Ikke alle har det, men det er en fordel.

4. Ja.

5. Det tar vi under treffet!

Kan svare deg på en del av dette på Ryfylketreffet. Blir lettere og forklare og vise når en er ombord i en båt :smiley:

Du kan jo være med på en liten tur i båten min og se hvordan det er slik som jeg har det. Jeg har ikke noe utstyr som skal gjøre jobben lettere.. :lol:

Hei. Ja, tar gjerne imot invitasjon til en seilbåt prat på Båttreffen, og gjerne en praksis tur også :seeya::cheers: (brus).

Men ang. å klare seg alene, uten rulleforseil og autopilot. Blir ikke det veldig heftig når du skal reve forseil når det blåser opp :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Her er det mange ulike meninger, lett å bli forvirret i alle velmenende råd. Mitt råd til deg deg er å følge "magefølelsen" din. Ikke kjøp noe du egentlig ikke har lyst til å kjøpe, bare fordi det er en båt som blir anbefalt.

Finn en en båt du føler er trygg i, og som du liker. Da jeg ville lære meg å seile så kjøpte jeg en masse blader og bøker om emnet. Jeg leste og ble grundig forvirret. Jeg ble invitert (inviterte meg selv) på seiltur, sammen med en erfaren seiler og han kom med de klokeste ord jeg noensinne har hørt:

Skal du lære deg å seile, er det bare en måte å gjøre det på, du må begynne å seile.

Prøving og feiling er den metoden som gir brattest læringskurve. Diskuter dine feil med andre, unngå å gjøre de samme feilen om igjen.

Alle gjør feil når de seiler, men det er evnen til refleksjon av de feil man gjør som gjør deg til en bedre seiler.

De fleste turbåter er veldig tilgivende for feil man gjør.

Mitt råd til deg er defor: Kjøp en båt som du synes er tiltalende, en som du føler deg trygg i og som "magefølelsen" din liker.

Få gjerne med noen til å se på båten (som har litt peiling). Finn en fin dag og kjør for motor til du føler deg trygg på båten. Sett seil i lite vind og prøv deg frem.

Kjøp denne boka

seiling_2.jpg

Den får du bl.a. kjøpt her. Den gir svar på det meste du lurer på om seiling.

Lykke til som seiler

Det må da bli helt feil å råde en nybegynner med drøm om hytte på sjøen til å gå gradene fra en heftig seiljolle og oppover. En seiljolle ligger så langt unna drømmen at det nok skremmer flere unna enn det forlokker.

Turseiling er tross alt ikke SÅ komplisert at man må gjennom en mangeårig voksenopplæring før man havner i en båt man trives godt med. Så lenge man er klar over sine egne begrensninger og har en ydmykhet over for vær, vind, farvann og redskap, blir veien til mens man går.

En helg i overnevnte maxi 95 høres helt topp ut for å få en forsmak på hva båtlivet og turseiling dreier seg om.

Økonomi og interesse er mer avgjørende for størrelse enn selve båthåndteringen - innenfor rimelighetens grenser. Aleneseilingen får komme når man kjenner seg moden for det. Men er aleneseiling i kortere perioder det fremtidige målet, bør man velge en båt som er velegnet for det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...